Ga naar inhoud

Het overlijden


Clauuxx91

Aanbevolen berichten

Hoi

Ik had een vraagje.

Als je konijn overlijdt zonder in te laten slapen, (je ziet het gebeuren). Wat gebeurt er eigenlijk precies? Ik hoor vaak van mensen stuiptrekking en daarna gillen ze 1 keer en dan zijn ze weg. Dat had Nijntje en Droppie ook. Alleen Muffin niet, hij had gas en die ochtend viel die om (hij kon niet meer rechtsopstaan, en bleef op zijn zij liggen) en het leek net of hij rustig in slaap viel.

Wat betekent dat eigenlijk? heeft hij dan geen pijn geleid? Ik vroeg me dit al een tijdje af..

Link naar reactie
Delen op andere sites

ligt er maar net aan wat de oorzaak is van het overlijden, denk niet dat je daar een eenduidig antwoord op kan geven. Bij mensen is het zo dat wanneer ze langzaam sterven ze vaak steeds langzamer gaan ademhalen (soms zit er wel een minuut tussen) voordat ze voor de laatste keer ademen. Na het sterven heb je dan soms nog zuchten vanwege laatste spiertrekkingen enzo (gasping). Bij dieren die geslacht worden kan je heftige spiertrekkingen hebben (denk maar aan een kip zonder kop die nog een tijdje rondrent), terwijl de verbinding naar de hersenen dan al weg is en pijn dus ook niet gevoeld wordt.

Wat dat betreft zijn lichamelijke bewegingen en eventuele geluiden/zuchten niet altijd een goede indicator van wat het dier nog bewust meemaakt of niet.

Het plotse gillen dat je beschrijft (tenzij het natuurlijk een beestje is dat bij bewustzijn is en hartstikke veel pijn heeft) kan zo'n laatste spiertrekking/zucht zijn, het is ook niet logisch dat ze alleen in de laatste seconde zo'n pijn zouden hebben dat ze dan gillen terwijl ze dat daarvoor niet deden. Gas is volgens mij per definitie erg pijnlijk dus 'rustig inslapen' is in die zin lastig te zeggen lijkt me.. hij zal wel degelijk flink pijn hebben gehad lijkt me, maar het doodgaan zelf zal niet pijnlijker zijn geweest dan de weg er naartoe.

Geen idee of je hier wat aan hebt.. hoe dan ook gecondoleerd met je konijntjes!

aangepast door asti
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .