Ga naar inhoud

vragen over castratie


kellydia

Aanbevolen berichten

hoi,

Nijntje wordt maandag gecastreerd. Ik mag hem om kwart over 9 al brengen, maar de castratie is pas rond 11 uur. Ik heb de hele dag lekker vrij (hele week eigenlijk, haha), dus heb er ook niet zo bij stilgestaan om te vragen hoe lang het eigenlijk duurt. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Was het in een uurtje gepiept of houden ze je konijntje daar de hele dag? of ligt dit aan hoe het allemaal verloopt? En kan ik het beste direct pijnstilling en dwangvoer meenemen, of echt pas als ik merk dat het nodig is?

En hoeveel tijd moet ik afwachten, om te merken of Nijntje wel op tijd weer eet? mag dit een dagje duren of moet hij echt direct weer gaan eten en drinken, en keutelen?

Wat is trouwens de beste ondergrond? Ik lees hier kranten en dekentjes of handdoeken, is het een combi of 1 van de 2?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaal gesproken wordt ik rond een uur of 2 gebeld hoe het is verlopen en mag ik als alles goed is gegaan hem rond 4 uur weer ophalen. Dan is hij weer goed wakker en heeft als het goed is weer gegeten. De volgende morgen MOET je konijn weer zelfstandig eten anders gaan zijn darmen stil liggen. Ik krijg altijd pijnstillers mee voor drie dagen. maar het was hier altijd zo'n gevecht om ze er in te krijgen dat ik ze dan niet geef. Als je echt pijn hebt stibbel je niet zo tegen lijkt mij. Dwangvoer kun je dus in geval van nood dinsdag ochtend halen. Is redelijk prijzig en vaak eten ze wel weer vanzelf. ik leg altijd een combi van kranten en handdoek in het hok. De handoek kunnen ze lkker in gaan liggen. Dit zijn mijn ervaringen, misschien zijn die van anderen anders?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou Ankehangoor, mijn ervaring is eigenlijk hetzelfde. Mijn konijntje is gisteren gecastreerd (en zijn tanden zijn getrokken). Ik mocht hem om half 9 daar heen brengen en ik heb hem rond 3 uur weer opgehaald. Toen ik hem thuis in zijn kooitje zette ging hij gelijk lekker drinken (het was heel heet gister natuurlijk, dus daar was ik heel blij mee!) en ik heb zijn brokjes laten weken in water zodat deze wat zachter werden en dat hij ze makkelijker kon kauwen. Vlak daarna begon hij lekker rond te huppelen, lopen had hij dus ook geen problemen mee gelukkig geen pijn van de castratie en hij ging ook lekker eten. Dus Kellydia het valt mij reuze mee. Ik denk dattie meer last heeft van zijn bekkie dan van de castratie. Wat me wel tegenvalt is dat hij zijn medicatie niet wilt innemen (pijnstillers en antibiotica).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gizmo had ik om half 9 naar de DA gebracht en rond 2 uur mocht ik hem weer ophalen.

Had hem in de reiskoffer gedaan met een handdoek en wat hooi en een wortel.

Ik kreeg geen pijnstiller mee, hij at al weer goed, dus was niet nodig.

Thuis lag hij eerst nog in zijn reiskoffer, maar ongeveer een uur later kwam hij er lekker uit.

Hij was toen weer lekker aan het hupsen en eten.

Naar mijn weten heeft hij er weinig last van gehad. Het komt allemaal goed, je nijntje is daar in goede handen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Harley kon ik rond 9 uur brengen, en rond 4 uur weer halen. De reden waarom hij zo lang moest blijven was omdat de dierenarts dan zelf kan zien of hij goed uit de narcose komt. Mijn mannetje sproeide voor zijn castratie nog heel erg, en ik had verwacht dat ie direct na de castratie wel wat pijn aan zijn geslacht zou hebben, maar het eerste wat meneer deed toen ie thuis in zijn ren zat, was lekker de hele kast volsproeien, dus veel pijn zal ie niet gehad hebben.

Mijn dierenarts vond pijnstilling ook niet nodig, maar ik heb hier zelf wel op aangedrongen, omdat ik het sowieso wel handig vind om in huis te hebben, voor geval van nood.

Maar je hoeft je denk ik niet zo druk te maken hoor, de castratie van een rammetje is geen super moeilijke zware ingreep. Komt vast helemaal goed :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .