Ga naar inhoud

Domme actie van me...


Peaches2

Aanbevolen berichten

Hi, ik ben nog een groentje met mijn eerste 2 konijntjes en heb vandaag uit pure wanhoop mijn ene konijntje maar gewassen om de klitten uit haar onderkant te krijgen, maar heb het alleen maar verergerd natuurlijk! Ze is een dwergteddy hangoor ( idd géén beginnerskonijntje)en ik kam haar dagelijks, maar ze worstelt en protesteert zó heftig als ik haar onderkant kam, dat ik bang ben haar pijn te doen. Na het wassen heb ik haar in een warme handdoek gedroogd, maar ze was nog niet helemaal droog toen ik haar weer naar buiten bracht. Ze lopen vaak los in de tuin en schuilen niet altijd meteen als het regent, maar lees net dat ze de hele dag binnen had moeten blijven om volledig te drogen :-( Hoe groot is de kans dat ze ziek wordt??

Ze is nu 3,5 maand oud en haar vriendje (3 mnd en 3 wkn)is vandaag gecastreerd. Ik heb n binnenkooi geleend om hem n paar dagen in de houden, maar hoe hou ik hun " band" het best? Haar los laten lopen in zijn buurt en hem bij haar buitenhok in de ren met deurtje dicht? Of raken dan gefrustreerd? Deze twee zijn praktisch vanaf Hun geboorte altijd samen geweest en zitten zelfs cheek-to-cheek in het gras! Ze is helemaal Van slag nu hij n nachtje bij de DA slaapt...zo sneu, dat we dit nog twee weken houden..

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb gewoon 2 binnenkooien naast elkaar gezet toen de ram

ivm castratie 14 dagen apart moest

dit ging prima

wassen helpt zeker niet tegen klitten bij een teddy

ik hou de vacht lekker kort bij mijn teddy dan heb je ook bijna geen last van klitten

vaak vind het konijn het ook prettiger om zijn vacht kort te hebben

je moet inderdaad zorgen dat de vacht helemaal droog is voor ze weer naar

buiten gaan

het was vandaag niet echt koud dus denk niet dat ze ziek word

hou haar in de gaten want zeker weten kan ik dat niet

we maken allemaal wel eens een fout hoor met de konijnen

zeker in het begin

succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie snelle reacties en tips! Ik ga dan maar aan de slag met mijn babyschaartje..uit veiligheidsoverweging! Maar geldt dat alleen in de zomer, want in de winter hebben ze die vacht juist nodig toch?

Ik heb zo gauw geen 2e kooi bij de hand, maar zal ze zoveel mogelijk in elkaars buurt houden! Na hoeveel dagen mag een gecastreerd konijn eigenlijk weer naar buiten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier een konijn zitten dat ietwat langharig is (geen teddy, gewoon langharig) en zelfs die knip ik aan de onderkant wat bij/ Zij heeft daar ook al snel klitten en stopt dan met wassen. Word dan een vieze boel. Zodra ik het lekker kort heb geknipt van onderen begon ze meteen te wassen! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou sowieso de onderkant lekker kort houden. Door al dat lange haar kunnen ze er van onder niet goed bij. Als je je teddy's helemaal wilt knippen zorg dan dat de vast niet korter wordt dan bij een gewoon konijn. Dan wil dat prima, ook in de winter

maar ook al knip je het kort, blijf wel kammen. Zeker tijdens de ruiperiode. Juist de oude haren klitten verschrikkelijk en de teddy's die ik heb gezien kunnen op 1 of andere manier niet zelf hun oude vacht kwijt. (nou ken ik een kortharig konijn die het ook niet lukt, maar die is licht op leeftijd met rugklachten)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hoofdzakelijke probleem met natte konijnen buiten zetten, is maden. Je hebt dan een grote kans dat vliegen hun eitjes in je konijn leggen en dat er dan maden in je konijn groeien.. Gelukkig was het nat en niet bar warm buiten, maar toch zou ik haar even goed in de gaten houden.. Mocht je maden zien, moet je direct je da bellen.

Verder heb ik alleen nog toe te voegen dat de Hema kinderschaartjes verkoopt zonder punt. Ik vind die heerlijk knippen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ow nog een tip: ga je knippen, zorg dan dat iemand anders je konijn goed vast houd. een klein stukje huid weg trekt open naar een gigantische open plek....

ikzelf gebruik een 3d knip schaartje, die is mooi klein en scherp en als er een klit zit kun je er door de dunne punten gemakkelijk onder komen om de klit er uit te knippen.

Waar ergens woon je ongeveer? Als het een beetje in de buurt is wil ik je best helpen :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wauw, wat een lieve behulpzame mensen allemaal! Ik woon in Aalsmeer..maar heb nu de binnenkooi in de ren in de woonkamer :-) dus ze zijn nu toch living apart together! Heb ze vanmorgen, toen hij vd DA wel samen uit hun bakje laten eten en even rustig laten spelen. Ze heeft hem even lekker gewassen en meneer lag te knorren van genot, maar geen lusten gelukkig :love:

Ik heb een vriendin gevraagd me te helpen met knippen, mocht het toch niet lukken, dan neem ik graag je aanbod aan, hoor! De DA waarschuwde me ook al voor het dunne tere huidje. En ik zal Pluis goed in de gaten houden, maar haar vachtje ( op die paar klittenbollen na)en huid zien er nu goed en schoon uit, gelukkig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja..Veendam is wel n béétje ver, haha, maar toch bedankt! Pluis is een Teddy hangoordwerg, nu 3,5 maand oud, mn weegschaal is gevallen, maar gok nu bijna 1kg..denk dat ze niet zo'n dwerg is, als ik dacht ;-)

Ik probeer de voor-en nafoto's erop te zetten, als ik klaar ben...ongeacht het resultaat!

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 PO

Op 1 of andere manier wordt een konijnenvacht echt zwaar beroerd van scheren. Zou ik dus echt niet doen!

Ow, dat wist ik niet! Ik weet idd wel dat je een bouvier beter niet kunt scheren omdat de haren dan dikker en dof worden, maar toch doen veel mensen het. Had er niet bij stil gestaan dat het bij konijnen voor een beroerde vacht kon zorgen..

Dan blijf ik bij mn hema schaartje zonder punt ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .