Ga naar inhoud

voeding konijn


angela12

Aanbevolen berichten

goedenmiddag,

ik wil wat vragen , ik heb een konijntje binnengekregen van 15 weken oud.

dit konijntje eet kasper faunafood sportkorrel , omdat hij vaak aan de diarree was zo is mij verteld.

nu wou ik overstappen naar ander voer ik zat zelf te denken aan ss maar is dit nu slim om te doen aangezien hij nog erg klein is.

en kan het kasper sportkorrel eten kwaad?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ben ik ook van plan maar ik neem aan dat je dit langzaamaan moet doen?

kan het kwaad dat hij de sportkorrel eet?

want als ik dit langzaam aan af moet gaan bouwen zit hij er dus nog wel even aan.

ik heb hem met de sportkorrel nog niet aan de diarree gezien en hij eet het wel met smaak.

maar goed ik ga toch proberen op de ss over te gaan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring is dat je niet heel langzaam hoeft over te stappen hoor. Dit omdat SS een betere brok is met meer vezels en zijn darmen dit beter kunnen verdragen. Ik ben zelf van de 1 op de andere dag overgegaan van gemengd voer naar SS, geen problemen gehad.

MAar als jouw konijntje al wat gevoelig reageert moet je het misschien wel over een paar dagen uitstrijken.

Eet je konijn wel goed hooi?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hou meestal dit schema aan om over te stappen:

75% oud voer, 25% nieuw voer

75% oud voer, 25% nieuw voer

50% oud voer, 50% nieuw voer

50% oud voer, 50% nieuw voer

50% oud voer, 50% nieuw voer

25% oud voer, 25% nieuw voer

25% oud voer, 25% nieuw voer

100% nieuw voer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja hij eet goed hooi zowel normaal hooi als kruidenhooi hij krijgt een handje van die sportkorrels en dat eet hij prima verdeeld over de dag en ik ben bengonnen hem een heel klein stukje groente te geven (lof) hij is levendig loopt en speelt in de rondte. dus dat is het allemaal niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hou meestal dit schema aan om over te stappen:

75% oud voer, 25% nieuw voer

75% oud voer, 25% nieuw voer

50% oud voer, 50% nieuw voer

50% oud voer, 50% nieuw voer

50% oud voer, 50% nieuw voer

25% oud voer, 25% nieuw voer

25% oud voer, 25% nieuw voer

100% nieuw voer.

En waar is dat op gebaseerd? Geldt dit voor alle soorten voer? Over wat voor tijdsbestek hebben we het?

Bij mij vonden ze de SS zo lekker dat ze de rest al lieten liggen, dus dan heeft zo'n schema ook geen zin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ga het gewoon proberen de aanhouder wint denk ik maar.

ik had hem nu ss gegeven met wat van zijn oude voer erdoorheen maar tot nu toe heeft hij geen ss gegeten(ik heb de staafjes geteld)

dat ss ruikt trouwens erg lekker.

ik neem aan dat als hij echt honger krijgt hij het wel gaat eten? ik geef hem gewoon niets anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb hem vandaag nog kasper gegeven met wat ss brokjes ik had ze geteld en hij heeft er een aantal brokjes van opgegeten.

deze heb ik vanavond weer aangevuld en nu maar kijken wat hij doet.

ik wil op den duur de kasper dan helemaal stoppen maar ik ben altijd bang dat hij dan niet eet.

slaat eigenlijk nergens op want je zou denken dat als hij honger krijgt het vanzelf wel moet gaan eten toch?

hij heeft in ieder geval nog geen diarree of zo gehad en ook van zijn hooi zat hij heerlijk te eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb hem sinds donderdagavond alleen ss gegeven . ik had hem 25 staafjes gegeven hij heeft er maar 4 van op dus dat is niet echt veel naar mijn idee.

ik heb het bakje weer teruggezet wil niet te snel gaan opgeven.

hij heeft wel zijn groenten op en ook hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En waar is dat op gebaseerd? Geldt dit voor alle soorten voer? Over wat voor tijdsbestek hebben we het?

Bij mij vonden ze de SS zo lekker dat ze de rest al lieten liggen, dus dan heeft zo'n schema ook geen zin.

Zoals je kunt zien is dat schema voor 7 dagen mengen. Toen ik van SS naar HFST ging, haalden ze ook de SS er tussenuit en de HFST lieten ze liggen. Toch hield ik het schema aan, waardoor ze uiteindelijk toch ook de HFST gingen eten. Al vrij snel vielen ze op de HFST aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou ik kon vandaag toch weer naar de dierenarts , stamper eet weer steeds minder en ook is hij lusteloos.

ik heb laxatract gekregen en ik moet metocloral en carprofen weer geven.

weet er iemand hoe snel de laxatract iets gaat doen?

Ik heb 1x meerdere malen laxeermiddel moeten toedienen, maar eerlijk gezegd weet ik niet meer hoe snel dat werkte.. De spijsvertering van een konijn duurt ongeveer 48 uur dacht ik, maar ik verwacht eigenlijk dat laxeermiddel vrij snel werk en toch zeker binnen 24 uur..

Maar wanneer een konijn 12 uur niet eet, liggen zijn darmen stil. Wanneer een konijn 24 uur niet eet, liggen zijn darmen dodelijk stil. Als je het dus niet vertrouwt, moet je absoluut je kk da bellen..

Het is wel belangrijk om te kijken of je kunt achterhalen waar de verstopping vandaan komt. Eet hij te weinig hooi? Eet hij verkeerde voeding? Heeft hij te weinig beweging? Wordt hij geborsteld? Etc.

Beterschap!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik borstel hem nu wel dat deed ik voorheen niet.

hij krijgt dan de ss te eten al gaat dat helemaal niet van harte hij eet op het moment maar heel weinig ervan.

hij eet hooi en ook zijn groenvoer en drinken doet hij ook.

hij heeft goed gereageerd op de laxatract en heeft aardig wat gekeuteld.

maar toch is het niet de oude stamper.

hij wou voorheen altijd zijn hok uit nu niet meer zijn deurtje staat open maar eruit komen wil hij niet.

hij was bij de dierenarts gewogen hij was iets afgevallen maar niet schrikbarend.

maar wat ik er nu mee moet weet ik nog steeds niet misschien let ik ook wel teveel op hem dat dat het is .

zijn tanden en kiezen zijn ook nagekeken er was geen haakje op te bekennen dus dat is het ook niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat een ziek konijn zijn biks eet, is perfect hoor!!! De meeste konijnen laten dat volledig links liggen..

Als hij afvalt en dus te weinig eet, kun je het beste bij de da even dwangvoeding halen en hem op die manier bij voeden. Zijn darmen zijn nu als goed is vrij van de verstopping en moeten nu zo veel mogelijk vezels hebben. De groente zou ik daarom even achterwegen laten en hem zo veel mogelijk hooi laten eten, een normaal portie biks en dan de dwangvoeding erbij.

Als je je nogsteeds zorgen over hem maakt, kun je het beste een kk da even bellen en desnoods langs gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hooi eet hij goed en ook had hij gisteren weer wat biks op.

ik ga hem gewoon met rust laten geef hem even helemaal geen medicijnen meer en nu gewoon zien wat hij zelf doet.

hij drinkt goed eet denk ik voldoende en verder wachten we maar af.

hij wordt helemaal gestrest van steeds dat pakken en zoals nicky al zei zijn zijn darmen als het goed is vrij van verstopping anders zou hij ook niet keutelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat ik me nog wel afvroeg is mag een konijn iedere dag de prozyme ter preventie van verstoppingen of niet?

Ik ben zelf geen voorstander van medicijnen en zie prozyme wel als een medicijn.

Ik zelf geef ter preventie een paar blokjes papaya per dag, tijdens de rui. Dat koop ik gewoon op een gedroogde kruiden site. Verder zorg ik vooral tijdens de rui voor extra beweging omdat dat ook goed is voor de darmen.

De darm stimulerende middelen (als je dit gaf) zou ik pas mee stoppen als je konijn echt weer goed zelfstandig eet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

met stamper gaat het inmiddels prima, hij eet weer alles de laxatract heeft dus zijn werk gedaan.

hij eet weer prima de ss ben er erg blij mee, en hij speelt weer lekker buiten.

ik had begrepen van waar ik de prozyme besteld heb het geen kwaad kan om het dagelijks te geven en ik denk dat ik dat ook ga doen.

stamper heeft nu in zijn leven drie keer verstopt gezeten waarvan deze keer het ergste en ik wil alles doen om het te voorkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .