Ga naar inhoud

Wortelkoekjes voor het konijn


dannycnl

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

Net een nieuw konijn en dan krijg je het allemaal spulletjes van mensen die het uiteraard goed bedoelen.

Ik heb een doosje met wortelkoekjes gekregen.

Aangezien erop staat afhankelijk van de grootte 2 a 8 koekjes per dag vind ik dat al niet nodig.

Hij eet genoeg biks en hooi, maar kan het kwaad als ik hem heeeeel af en toe 1 koekje geef.

En dan bedoel ik max 1 a 2 per week.

Graag hoor ik van jullie

groeten en bedankt

Danny

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft je konijn gevoelige darmen? De meeste van die koekjes bevatten veel te veel koolhydraten, welke wel nodig zijn om iets nats in koekvorm te krijgen, maar helemaal niet gezond voor je konijn. Wortels op zich zijn al koolhydraatrijk genoeg.

Je zou dus inderdaad zo'n dingen beter niet dagelijks geven, maar langs de andere kant zijn er genoeg konijnen die last krijgen van hun maag/darmen als ze maar heel sporadisch zo'n koolhydraatbommetjes naar binnen werken.

Het nut van die koeken ontgaat mij ook altijd. Een konijn heeft toch geen behoefte aan iets dat er als brood uit ziet? Dat eten ze uit zichzelf sowiezo niet, dus waarom dan gewoon maken? Ik zou de koekjes niet geven, maar goed, onze man staat op een groenten-en-hooi dieet dus wij geven niets extra's buiten gedroogde kruiden (of verse, als er zijn). Iemand anders andere input?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet het inderdaad niet dagelijks geven, maar af en toe kan best. Gezond is het niet nee, maar ze komen er ook niet meteen een kilo van aan. Er wordt vaak zo dramatisch gedaan over dit soort dingen. Als je het met mate geeft kan het best. Ik ben ook voorstander van zo gezond mogelijk, maar ik krijg ook wel eens hier en daar van die dierenwinkel snacks. Ik gooi ze dan niet weg, ze zijn er echt supergek op. En dat is dan ook wel weer leuk om te zien. En daarna gewoon gezonde snacks kopen als je graag iets wil geven (gedroogde bananenschijfjes, wortelloof etc).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je het hebt gekregen is het natuurlijk zonde om weg te gooien, eens in de zoveel tijd kun je het best voeren. Geef wel aan dat je het net zo leuk vind om takken van de wilg, beuk of fruitbomen te krijgen voor je nijnen. Hebben ze veel meer aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt mij niet goed voor konijnen. Maar chips en drop is ook niet goed voor de mens. Dus als je het bij heel af en toe laat, lijkt het mij niet zo'n groot probleem.

Ik weet niet hoe groot die koekjes zijn, maar misschien moet je ze halveren. De darmen van een konijn kunnen volgens mij niet al te veel verandering aan. Dus hou de keutels van je konijn wel goed in de gaten als je zo'n koekje hebt gegeven!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .