Ga naar inhoud

gedrag bij schijndracht en hoe ernstig is het?


Mijati

Aanbevolen berichten

Ik heb een superlief en leuk kleurdwerg voedstertje. Ze zit samen met Morris, een rexdwerg castraat.

Ze heeft een kleinigheidje: ze is regelmatig schijndrachtig. Ze bouwt een mooi nestje en verwoest dat zelf na een dag, ze snapt dus dat er geen jongen zijn. Ze eet ook goed, dus er is geen sprake van gewicht verlies of teruglopen van conditie. Wel plukt ze zichzelf netjes kaal om de tepels. En ze verdedigd haar nestje, al een dag of vier-vijf van te voren. Dat is heel jammer, want ze is echt lief en knuffelig normaal. Ook als je haar voorzichtig uit het hok haalt en er een stukje van wegloopt, is ze de vriendelijkheid zelve. Alleen in het hok is ze dus verdedigend.

Wat zouden jullie doen: Laten castreren of haar gewoon zo laten gaan.

Ik twijfel zelf enorm, naast de kosten (sorry, maar eind vorig jaar heb ik drie rammen laten castreren, dus het potje is nagenoeg leeg), vind ik het ook een erg grote ingreep.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn persoonlijke ervaring is dat mijn voedster steeds sneller achtereen schijnzwanger werd. Op een gegeven moment was ze non-stop schijnzwanger. Ze plukte niet alleen zichzelf kaal, maar ook mijn ram. Ze bood zich continu aan aan mijn ram en was zelfs onhandelbaar. Je kon je vinger niet door de tralies steken, want ze viel je zonder waarschuwen aan. Ook kon je geen eten meer in het hok zetten of de toiletjes meer verschonen. Daarnaast begon ze ook nog eens vreselijk te sproeien.

Uiteindelijk hebben wij de keuze gemaakt om haar te laten castreren. Ik ben zelf wel heel blij dat ik die keuze gemaakt heb, want alle problemen verdwenen als sneeuw voor de zon en nu kunnen ze beiden lekker genieten van hun konijnen leven ;)

Vaak is het ook zo dat hoe vaker je konijn schijnzwanger is, hoe groter de kans is op baarmoeder problemen. Als je een voedster laat castreren (dat is incl. baarmoeder verwijderen) wordt de kans op baarmoederproblemen 0. Al is het wel zo dat hoe ouder het konijn is, hoe minder de kans op melkklier problemen af neemt.

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Eefje is ook vaak schijnzwanger en ik zit met dezelfde vraag: laten helpen of zo door laten gaan?

Eefje is niet zo vaak schijnzwanger als jouw konijn, maar ik vind 3 á 4 keer per jaar eigenlijk al te veel. Gewoon om het feit dat Eefje erg driftig wordt, dominant, jaagt achter haar moeder en broertjes aan. Ze is dan gewoon niet zo leuk.

En daarnaast plukt ze zichzelf dan ook kaal en dat ziet er weer niet charmant uit.

En dan natuurlijk nog de kans op baarmoederkanker...

Wij zitten dus ook met het dilemma: laten helpen of niet?

En als we haar laten helpen, willen we de andere voedster eigenlijk ook gelijk doen. Dan hebben ze steun aan elkaar.

Maar ja, het is inderdaad best een uitgave. Natuurlijk heb ik alles over voor mijn konijnen, maar goedkoop zijn voedsters niet.

Hoe oud is je voedster?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De mijne heb ik ook met 1 of 1,5 jaar laten 'helpen'.

Als je het wel besluit te doen, neem dan een goede konijn kundige dierenarts en vergelijk dus niet alleen de prijzen.

Als je meerdere voedsters tegelijk laat doen, dan zou je wel om een korting kunnen vragen..

Je kunt ook nog naar een opvang gaan en vragen of je het via hun kunt laten doen en wat het dan kost.. Dan ben je zeker van een kk da en vaak voor een leuke prijs ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenarts bij mij in de straat heeft niet heel veel konijnenervaring en een opvang zit hier ook al niet in de buurt. Dus ook die factoren spelen zeker een rol bij mijn beslissing. Ik ben namelijk ov-afhankelijk. Dus een dierenarts verder weg, betekent een nog grotere kostenpost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .