Ga naar inhoud

Gezondheid of geluk? Wat gaat voor?


Vlinderkonijn

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal

Ik ben erg aan het twijfelen en zou graag jullie mening horen.

Mijn trio konijnen heeft afgelopen winter in hun winterverblijf gezeten, omdat ik het te nat vond, en ze gewoon buiten bleven lopen in de regen. Het is een overdekte ruimte van 2m75 op 75cm met 1 nachthok die ze met drie moeten delen. In het voorjaar heb ik ze weer in hun zomerverblijf gelaten: een niet-overdekt stuk van 100m² (gras met een boom op) met 3 nachthokken. Ze graven ook holen, dus schuilmogelijkheid genoeg. Maar ze schuilen dus niet als het regent.

Nu zijn ze enkele weken geleden ziek geworden, toen heb ik ze naar het winterverblijf gehaald, dierenarts, antibiotica enz enz. maar 1 van de drie heeft het niet gehaald, ondanks dwangvoer is ze toch overleden.

De andere 2 sterkten weer aan en en werden wel weer gezond, dus zitten ze nu sinds een week of drie of zo weer in het zomerverblijf. Dinsdag mankte onze ex-ram. Naar de DA geweest: ligamenten oid in de knie verrokken of barstje in de knieschijf (er zit teveel speling op), hij moet rust houden zonder ander konijn in de buurt en krijgt pijnstilling. Hij zit nu weer in het winterhok, alleen. Zijn vrouwtje zit nu alleen in het zomerverblijf. Heeft door het gaas wel contact met de konijnen van de buren.

Mijn man vindt dat we de konijnen niet meer achteraan moeten steken, omdat ze dit voorjaar al zoveel gesukkeld hebben met hun gezondheid. Maar ik vind het zo'n zonde om ze zo klein te behuizen als we de ruimte hebben om ze volop "konijn" te laten zijn. Je ziet ze gewoon zo genieten als ze kunnen rondrennen en graven. Maar aan de andere kant wil ik natuurlijk ook dat ze lang leven.

Ik weet niet waar ik het best aan doe. Iemand die advies heeft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vervelend, sterkte met het verlies van je konijn.

Mijn konijn heeft een gebroken achterpoot en moet ook in een klein hokje zitten. Ik laat me andere konijn overdag in het grote verblijf en savonds zet ik haar bij me andere konijn in het kleine hok. Misschien kan je dat doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ene is overleden aan een bacteriële infectie. (symptomen waren: ernstig vermageren door niet/minder te eten, en beestjes in de vacht) Ondanks antibiotica en dwangvoer. De andere 2 hadden dat ook, maar zijn hersteld. Ze zijn ingeënt.

De speling in de knie zou de oorzaak zijn dat hij mankt, misschien verkeerde landing, geschrokken en blijven hangen,... ik weet het niet. Ik heb het terrein goed bekeken maar heb geen gevaarlijke dingen opgemerkt. Onze buur is wel kuikens kwijtgeraakt aan een dier in de omgeving dat komt roven, maar ik denk dat het daar niet mee te maken kan hebben, want hij had geen bijtsporen of zo, bovendien zijn m'n konijnen ruim 5 kilo zwaar, en voor een kat is dat teveel gevraagd. Misschien heeft hij gewoon te gek gedaan, zich teveel uitgesloofd... ik heb er het raden naar.

's avond het vriendinnetje erbij kan ik proberen, dan heeft hij wat gezelschap. Da's trouwens wel een hele klus, want als ze eenmaal op de 100m² zitten laten ze zich niet zomaar meer pakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook marters, vossen en dat soort rovers pakken gerust een konijn van 5 kg volgens mij. Een kat lijkt mij ook wat minder waarschijnlijk.

Heb je ook enig idee hoe ze aan die bacteriele infectie zijn gekomen? Goed dat ze zijn geent, dan kun je dat in de meeste gevallen uitsluiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vreemd dat ze niet in het hol gaan zitten als het regent, dat doen ze bij mij wel over het algemeen.

Misschien kan je zorgen voor iets meer overdekking zodat ze ook nog ergens anders droog kunnen zitten als het regent. Een oude tafel en wat stoelen neerzetten bijvoorbeeld, of een zeiltje spannen of de winterhokken in het zomerverblijf zetten?

1 van mijn 2 konijnen gaat als het niet zo lang regent ook wel schuilen in het hok. Dat vind ik zeer verstandig van hem, daar kan hij eten, drinken en keutelen zonder nat te worden. In het hol kan dat natuurlijk niet. Dan moeten ze toch weer door het natte gras om te eten, drinken en te keutelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh sorry, ik had niet goed gelezen, ik lees nu nog eens en zie dat er 3 hokken staan.

Tsja ik weet het ook niet, ik zie hier de wilde konijnen ook vaak in de regen buiten zitten dus dan denk ik maar dat het ze niet deert.

Ik zit af en toe ook wel met hetzelfde dilemma, mijn konijnen hebben ook een veldje van 50 vierkante meter, een heel natuurlijke situatie en ja ik merk ook dat ze daar blij van worden en dat ze echt konijn kunnen zijn. Maar ik heb nu ook een ziek konijntje, mogelijk komt dat inderdaad doordat ik haar buiten heb gezet en haar weerstand minder is geworden.

Ik neig toch zelf meer naar konijn laten zijn en de ruimte geven en gelukkige konijnen hebben ipv een hokje en alle controle en minder risico's maar wel konijnen die niet zo happy zijn.

Het is niet zo dat we onze konijnen aan hun lot overlaten, ze krijgen eten en drinken en medische zorg wanneer nodig.

Het is net zoiets als wanneer je een kat hebt, veel mensen laten hun katten ook buiten loslopen ook al brengt dat risico's met zich mee, maar ze hebben dan wel een leuk leven gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar ik heb nu ook een ziek konijntje, mogelijk komt dat inderdaad doordat ik haar buiten heb gezet en haar weerstand minder is geworden.

Tja, het is nu ook een erg nat voorjaar geweest hé. Vorig jaar hebben ze van maart tot en met oktober op het veldje gezeten en zijn ze nooit ziek geworden.

Bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik ze na de herstelperiode dan toch weer samen op het veldje zet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou idd het veldje overdekken, dan kunnen ze zich wel lekker uitleven.

Mss is je konijn geschrokken van het roofdier?

Voorlopig zou ik wel het advies van je da aanhouden: rust.

Is hij rustig in zijn nachtverblijf als zijn vriendinnetje erbij is? Dan zou ik ze gewoon daar samen houden..

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .