Ga naar inhoud

Klaver flinke diarree: Coccidiose


Lonja

Aanbevolen berichten

Eet ze gewoon normale hoeveelheden?

Volgens mij kost dat beter worden ook veel energie, weet niet in hoeverre dit invloed heeft op de ontlasting.

En over het ondergewicht, ik zou eerst proberen door meer te voeren aan te laten komen. Normaal als je goed ziek bent geweest, moet dat wel werken. Tenminste, dat is wat ik zelf zou proberen en bij mijzelf is dat altijd wel gelukt. Duurt altijd even, maar ze is wel flink ziek geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 135
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Nee ze eet ook gewoon veel minder, anders zou ik wel meer kunnen voeren ja.

Ze eet maar iets van 20 of 25 gram biks, zou wel 75 gram mogen zijn. Er ligt nu wel altijd biks in haar bakje hoor, zodat ze meer kan eten mocht ze een keer op het idee komen.

Ze eet haar gebruikelijke portie groenvoer maar doet daar wel langer over dan normaal. (dat maakt me niet zoveel uit.)

Verder eet ze goed hooi, als ik het in hooiballen zou moeten uitdrukken eet ze toch zeker 2 hooiballen per dag leeg.

Dus hooi en groenvoer eet ze wel, maar ja dat zijn niet echt dikmakers, dat kan je gezonde konijnen ook heel veel voeren zonder dat ze er dik van worden. Dus dat doet denk ik niet zoveel om aan te sterken.

Oja en ze drinkt veel, ik denk wel bijna een halve liter per dag. Maar ik denk dat dat wel goed is, al die medicatie die ze heeft gehad is toch ook troep uiteindelijk, dus dat zal dan goed doorspoelen en reinigen door veel te drinken.

Dat beter worden zoveel energie kost had ik niet bij gedacht, ik snap dat dat energie kost maar toch niet zo veel dat ze nauwelijks beweegt en niet even uit haar kooitje wil? We hebben het hier nota bene over een half wildje. Nou ja, vanavond moet ik de kooi schoonmaken dus dan moet ze er toch even uit.

Maar dat weinige keutelen en ini-mini keutels icm met het rustige begint me inmiddels toch te doen denken dat er misschien nog wat aan de hand is. Ik verwacht niet van haar dat ze binnen een paar dagen weer kerngezond is, maar nu na 5 dagen weer eten en keutelen zit ik toch wel te wachten op minstens een paar grotere keutels en weer wat leven terugkrijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel fijn dat ze in ieder geval veel hooi eet. Maar ten slotte eet ze wel weinig biks, maar een derde van wat ze normaal eten. Als er weinig in gaat, komt er natuurlijk wel weer weinig uit. Heb er verder niet echt verstand van, gelukkig, en jij kent je beestje natuurlijk veel beter.

Ik zou het ook niet vertrouwen als ik Maaike steeds maar zou kunnen knuffelen. ;) Vaak is je eigen gevoel wel het beste, je intuïtie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lastige is dat ik het moeilijk vind om het in te schatten omdat ik niet eerder zo'n ziek konijntje heb gehad en dus ook niet weet hoe lang het duurt voor ze er weer een beetje bovenop zijn, dus weer gewoon eten en keutelen en weer wat willen rondlopen.

Ik weet alleen dat ze nog echt niet beter is. De crisis (diarree, niet eten, ondertemperatuur) is bestreden, maar zwak en niet in orde is ze nog wel, pijn heeft ze volgens mij niet.

Ik hoop dat er hier anderen zijn die ervaring hebben met een konijn dat erg ziek is geweest die me kunnen vertellen of het normaal is dat ze nog zo lang kwakkelen. Ik heb de zoekfunctie al wel gebruikt maar ieder topic houdt al gauw op als een konijn weer zelf heeft gegeten en gekeuteld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lastige is dat ik het moeilijk vind om het in te schatten omdat ik niet eerder zo'n ziek konijntje heb gehad en dus ook niet weet hoe lang het duurt voor ze er weer een beetje bovenop zijn, dus weer gewoon eten en keutelen en weer wat willen rondlopen.

Ik weet alleen dat ze nog echt niet beter is. De crisis (diarree, niet eten, ondertemperatuur) is bestreden, maar zwak en niet in orde is ze nog wel, pijn heeft ze volgens mij niet.

Ik hoop dat er hier anderen zijn die ervaring hebben met een konijn dat erg ziek is geweest die me kunnen vertellen of het normaal is dat ze nog zo lang kwakkelen. Ik heb de zoekfunctie al wel gebruikt maar ieder topic houdt al gauw op als een konijn weer zelf heeft gegeten en gekeuteld.

Ik weet het ook niet maar het is natuurlijk wel een aanslag op dat lichaampje. Wat zegt je DA kan zij geen indicatie geven hoe lang zoiets duurt voordat ze er weer bovenop zijn?

Tja googlen doe ik ook altijd en dan vind je net altijd wat je niet wil lezen hahahaha. Makkelijk gezegd maar hoop dat je je niet erg ongerust maakt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dat nog niet aan de dierenarts gevraagd, maar die ga ik morgen nog wel even bellen als ze morgen nog zo is.

Het jammere is alleen dat de vrouwelijke dierenarts die ik vorige week eerst had nu op vakantie is, nu heb ik de andere, een man, en die is wat makkelijker zeg maar. Kan het niet zo goed uitleggen maar ik heb het idee dat hij toch minder betrokken is wanneer het om een konijn gaat, maar ja die vrouwelijke dierenarts weet gewoon echt heel veel van konijnen. Nou ja, hij weet allicht meer dan ik wat ziekte en herstel betreft. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lief dat je zo meedenkt! Ik ga het 1 keer proberen, een papje maken van de brokjes, maar het moet wel meteen werken dan, want ik wil het liefst dat ze gewoon blijft kauwen anders krijgen we straks haakjes op de kiezen, dat kunnen we er even niet bij gebruiken. Het probleem zit volgens mij in de darmen, niet in het kauwen want ze eet dus wel wat brokjes en ook hooi en groen, ik denk dat ze anders helemaal geen brokjes at. Maar goed ik zal het straks eens proberen.

Als ik zo op erwtenvlokken google lijkt het me toch echt een diervoeder, dus zal het toch maar op internet bestellen als het handig is om te gaan geven. Dat weet ik nog steeds niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook zo zitten sukkelen met Samson een dumpertje met EC.

Uiteindelijk kreeg ik het advies van een collega om hem havermout aangelengd met water op een lepeltje te voeren. En ja het hielp. Hij liep gewoon achter het lepeltje aan. Nou dacht ik havermout is niet heel erg goed maar hij at weer.

Wat heb ik gedaan een beetje dwangvoer van die zakjes, een paar SS brokjes geweekt in water dat gemengd met een beetje havermout en hem dat iedere keer met een lepeltje gevoerd. Steeds minder havermout erbij. En ja hoor hij liep achter het lepeltje aan. Het was zo'n leuk gezicht om hem te zien smullen en hij kwam ook weer bij. Je zou er eventueel ook iets anders zoals kruiden,groente,fruit iets waar hij warm voor loopt kunnen bijprakken. Heb hier ook wel eens gelezen over potjes perenprakje van een babymerk???

Verder denk ik toch ook aan eventueel die zakjes Protexin bio lapis voor de darmflora. Zelf gebruik ik altijd zilverwater of propolis voor een zwakker of ziek diertje.

Ik ga zo hopen dat het goed komt met Klaver. Je hebt nu zoveel tijd en zorg in haar gestoken. Het moet gewoon gana lukken. Zal veel positieve energie jouw kant uitsturen wie weet helpt het.

Oh ja je zou ook nogmaals die ontlasting kunnen laten onderzoeken kijken of die cocciodose weg is???

Heel veel sterkte en een dikke knuffel Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je advies Belleke!

De positieve energie heeft al veel geholpen, echt waar!

Klaver heeft uiteindelijk de afgelopen 24 uur al 40 gram biks gegeten en haar keutels worden een héél klein beetje groter, het zijn geen speldenknopjes meer maar echte minikeutels, wel met soms gekke vormen. Ik heb al 2 bunny-flops gezien en ze heeft even losgelopen in de bijkeuken want er kwam leven in en ze wilde uit het kooitje toen ik het deurtje openmaakte. Toen ze na een uur weer terug moest (we gaan het nog even niet overdrijven) ging ze even in de tralies bijten, yes! Een teken van verzet tegen opgesloten zitten.

Wel zag ik haar net een beetje met haar kontje plat op de grond geduwd zitten, misschien zit er toch iets dwars of zo, even goed in de gaten houden.

Olvarit, papjes en prutjes laat ik dus nog even achterwege nu ze een beetje meer brokjes gaat eten. Ik heb de Critical Care ook bij de DA achtergelaten aangezien ik maar een beetje uit het zakje had gehaald en dat open zakje blijft niet zo lang goed, ik denk dan hebben zij er meer aan voor een ander ziek konijntje. De DA heeft dat (heel lief) van de rekening afgehaald dus dat scheelde weer mooi 23 euro, dus ik heb het niet meer in huis.

Ik heb de DA vorige week gevraagd naar Protexin Bio-Lapis, zij zei dat ze een enorme voorstander is van pro-biotica en ziet daar zeker het nut van in, maar dan wel bij mensen en honden voornamelijk, haar ervaring is dat het bij konijnen niets doet. Ik kon het geven als ik iets wilde geven, baat het niet dan schaadt het niet maar ze adviseerde het niet of zo. Dus ik had het maar even niet besteld omdat ik echt blut ben eigenlijk. Begrijp me niet verkeerd, ik heb alles over voor mijn konijntje maar maar dingen kopen die waarschijnlijk geen nut hebben heb ik eigenlijk geen geld voor. Zilverwater en Propolis zal ik ook even gaan googelen.

Ik geef Klaver voor wat extra energie nu twee keer per dag een dikmakertje met suiker zoals een klein stukje wortel of klein stukje appel. Als je haar van voren bekijkt is het net een dromedaris met die ruggengraat die er zo als een bult bovenuit steekt :D

Als ze na het weekend niet normaal keutelt dan ga ik idd de ontlasting nog eens laten onderzoeken. Maar met de kleine vooruitgang nu vers in het hoofd wacht ik toch maar weer even af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hopelijk gaat ze idd vanaf nu elke dag vooruit! Want tot nu toe was het al 4 dagen achter elkaar hetzelfde, niet achteruit maar ook niet vooruit. Dit was de allereerste vooruitgang weer sinds ze begon met eten en keutelen. Hopelijk vanavond of morgen weer een beetje grotere keutels, weer iets meer eten, weer iets meer leven. Tot ze normale keutels heeft, eet en levendig is zal ik me nog altijd wel een beetje ongerust maken denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hopelijk gaat ze idd vanaf nu elke dag vooruit! Want tot nu toe was het al 4 dagen achter elkaar hetzelfde, niet achteruit maar ook niet vooruit. Dit was de allereerste vooruitgang weer sinds ze begon met eten en keutelen. Hopelijk vanavond of morgen weer een beetje grotere keutels, weer iets meer eten, weer iets meer leven. Tot ze normale keutels heeft, eet en levendig is zal ik me nog altijd wel een beetje ongerust maken denk ik.

Oh ik begrijp je helemaal ik zou me ook nog steeds zorgen maken. Maar ik vind het knagen aan de kooi wel een goed teken dat ze weer een beetje levendig wordt. Ze is wel een sterk nijn hé Lonja als ik zo lees wat dat arme ding allemaal heeft meegemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat tralieknagen vond ik ook goed om te zien, zo hoort het! Dagenlang binnen een halve vierkante meter zitten daar hoor je als konijn, zeker als half wildje, geen genoegen mee te nemen. Nu snap ik eindelijk waar al die één-meter-kooitjes in de winkels goed voor zijn, voor zieke konijntjes, zodat je goed kan zien wanneer ze weer beter worden! :P

Ze moet inderdaad een heel sterk beestje zijn maar iedere keer dat ze weer eens pech heeft loopt ze wel weer een klap op natuurlijk. Dus het is een beetje dubbel, doordat ze zo jong al zoveel klappen heeft gehad heeft ze wel voor altijd achterstand denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij begint met de dag knorriger te worden en wil ook niet meer geaaid worden. Heeft geen rust of vertikt het juist om zijn hol uit te komen en gaat een beetje vanuit de gang zitten kijken. Als je dan iets lekkers voor hem hebt slaat hij het gewoon met zijn pootje uit je hand. Zo ken ik hem echt niet. Hij verveelt zich ook een beetje volgens mij, is veel in de weer met het hol uitgraven en onder het hok met strootjes rotzooien. Lijkt wel schijnzwanger zo alles bij elkaar :D

Ik zit een beetje te dubben of ik hem vanavond misschien eens even binnen haal en ze in de bijkeuken bij elkaar zal zetten. Maar ik heb geen flauw ideee waar dat op uit loopt, of ze elkaar überhaupt nog kennen en of ik daar goed aan zou doen of juist niet.

Misschien vinden ze het fijn elkaar even te zien, maar misschien gaat Hazel wel gewoon gelijk even op haar rijden zoals altijd in nieuwe situaties, dat weet ik niet maar dat wil ik ook niet hebben nu, als ze zichzelf moet gaan verdedigen kost haar dat alleen maar energie. Aan de andere kant is het geen nieuwe sitiuatie, Klaver was de bijkeuken duidelijk nog helemaal niet vergeten en verviel gelijk in haar gewoontes van toen ze nog binnen zaten, en werd verrast door dingen die veranderd waren in de tijd dat ze buiten zat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hazel mist zijn maatje dus duidelijk

je kan het proberen om ze bij elkaar te zetten als jij denkt

dat ze daar behoefte aan hebben

ik vind het moeilijk om je daar advies in te geven

je hoort ook wel eens dat je ze opnieuw moet koppelen

als ze even uit elkaar zijn geweest

ik zou hazel dan in de bijkeuken zetten en klaver in de kooi

en dan eerst kijken hoe ze op elkaar reageren

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mm misschien, al bouw je dan misschien ook weer frustratie op.

Ik denk dat ik er even een topic over ga openen, misschien hebben er mensen ervaring in en het gaat een beetje offtopic hier, past beter in gedrag en koppelen. Bedankt voor het meedenken en alle lieve berichtjes :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet het niet maar als je toch opnieuw moet gaan koppelen wacht dan heel even dat Klaver weer wat aangesterkt is.

Ik merkte gisteren dat onze Wim door de stress heel veel ging niezen (die heeft chronische snot) en ik ben ook bang dat Samson een terugval krijgt van zijn EC. Dus misschien even wachten tot Klaver weer de oude is.

Maar goed dat is mijn gevoel erbij ik weet niet als ze gewoon elkaar missen dan kun je ze beter weer bij elkaar zetten want dan voelen ze zich weer veilig en vertrouwd en knapt Klaver daardoor wel sneller op.

Moeilijk is dat iedere keer weer he'!

Ik dub ook iedere keer weer wat zal ik doen. Luister naar je gevoel dan maar.

Hoe is het vandaag met Klaver???

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat SUPERGOED met Klaver! Echt niet normaal, het is ineens helemaal gekeerd.

Gisteren heeft ze haar normale portie brokjes op, en vannacht heeft ze nog eens de portie op die ze normaal in 24 uur zou moeten eten. Daarnaast eet ze ook nog hooi en groenvoer, ze eet als een dijker!

Ze krijgt nu onbeperkt biks van mij, want ze moet weer op normaal gewicht komen. Daarnaast krijgt ze ook nog 2 keer per dag iets van een klein stukje wortel, appel, druifje oid.

Haar keutels werden gisteren al langzaam groter en vandaag zijn haar keutels eigenlijk al bijna normale grootte! Nog niet allemaal perfect rond maar er komt steeds meer consistentie in. Het enige is dat haar keutels nog niet zo hard zijn en een typisch geurtje hebben. Ze stinken niet maar ruiken wel, heel raar maar het doet me denken aan de geur van een wietplant. Ze eet af en toe een enkel korreltje hennepvezel uit haar toiletje, maar dat zal daar wel niet van zijn toch? Hazel heeft keutels met een soort harde laag eromheen, zij heeft dat laagje helemaal niet?

Ook zit er echt leven in haar, ze is actief en doet bunnyflops (in het begin plofte ze neer en dat klonk als *bonk* ipv *plof*, dan kwam ze gelijk verbaasd omhoog, ze moest er even achter komen dat ze geen spieren of vet op haar botten had, nu doet ze wat voorzichter). Ze wil niet meer de hele tijd in haar kooitje zitten terwijl ik haar gistermiddag nog echt met moeite eruit moest lokken om te verschonen. Er vallen geen plukken haar meer uit haar vacht (ze had wat missende plukken toen ze van de DA kwam, ik dacht dat dat kwam van dwangvoergevechten maar er bleven steeds maar nieuwe plukjes loskomen) en ineens begint zelfs het haar te groeien op de kale plek die ze over had gehouden aan een abces-operatie, en waarvan ik dacht dat die misschien wel altijd kaal zou blijven maar daar zit ineens een heel doorzichtig dun beginnetje.

Ik ga ze nu nog niet koppelen hoor, inderdaad eerst moet Klaver 100% de oude zijn of beter zelfs. Want als ze weer samen door 1 deur kunnen gaat ze wel gewoon weer buiten bij Hazel wonen en ik denk dat dat de vorige keer de oorzaak was van de coccidiose omdat ze dat na 1,5 week buiten kreeg. Temperatuurswisselingen, verandering van omgeving, kunnen cocc uitlokken. Dus ze moet echt fit genoeg zijn om én een koppeling aan te kunnen (stress) én naar buiten te kunnen.

Overigens snap ik nu wel dat ze eerst Knuf heette. Zo zonder mede-konijn is het wél een echte Knuf. Super-aanhankelijk en altijd in voor een aaibeurt, dan gaat ze helemaal plat en knarsen maar met die tandjes. Met Hazel erbij was dat veel minder, was ze daar alleen voor in als ze rust had, als ze lag te soezen. Nu altijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen probleem, zo leuk om haar blij te maken met lekkere dingetjes!

Ik vraag me af hoe snel dat gaat bij een konijntje, gewichtstoename. Nou ja, het is er ook héél snel af gegaan, ik schrok dat zo'n beestje in een paar dagen zo broodmager kon worden. Ik dacht dat wordt een schrale kerst :P

Nee hoor grapje. Maar als dat zo kan fluctueren dan zit het er misschien ook over een weekje ook wel weer aan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .