Ga naar inhoud

castratie franse hangoor voedster


camila27

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal!

Ik heb even een vraag die betrekking heeft over de castratie van een franse hangoor voedster. Bij mijn eigen dierenarts heb ik ga gevraagd vanaf welke leeftijd dit het beste gedaan kon worden. Er werd mij vertelt rond een leeftijd van 6 maanden.

Maar een fransoos is met 6 maanden nog lang niet uit gegroeit duus mijn vraag is of het verstandiger is om het bijvoorbeeld met 8 a 9 maanden te laten doen. Castratie heeft toch invloed op de groei of is dit te verwaarlozen.

Heeft hier iemand ervaring mee? Willen jullie dan adviseren wat ik het beste kan doen. Ontzettend bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig vandaag mijn f.h laten helpen, ze is nu ruim 5 maanden oud.

ik heb mij niet druk gemaakt om eventuele gevolgen, wat ze hier veroorzaakt heeft bij mijn andere f.h wil je niet weten.

Ze had veel last van haar hormonen en viel de andere konijnen steeds lastig. Volgens de d.a waren de eileiders heel vol met folikels

en cystes. Waarschijnlijk heeft ze bij mijn andere f.h een bijtwond veroorzaakt. Met als gevolg dat die met necrotisch weefsel aan de wondranden, en een losse zwarte huidflap op spoedbezoek bij de dierenarts moest in het weekend toen ik het veel te laat ontdekte.

De dierenarts had haar nog maar een paar uur te leven voorspeld als ze niet direct op de behandeling zou reageren.

Als je konijn dus veel last heeft van haar hormonen en je hebt andere konijnen erbij, zou ik geen dag langer wachten dan nodig!

Gelukkig heeft het slachtoffer wel goed gereageert op de antiebiotica en wondbehandeling!

aangepast door doreth
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bommel (thrianta) heb ik ook vroeg laten castreren, zodra het kon. Hij heeft niet het gewicht bereikt wat zou moeten voor dit ras, maar of dat door castratie komt weet ik niet. Maar hij is er niet minder lief om ;)

Hij zou tussen de 2 en 2,75kg moeten wegen, maar weegt 1800gr ongeveer.

aangepast door Amatjuh
Link naar reactie
Delen op andere sites

@ doreth.

Gelukkig dat jou ram het heeftover leeft! Mijn voedster word nu ook al geplaagd door haar hormonen en dan rijd ze haar vriendje vanallekanten. Hij word dan echt heel kwaad en raced op haar af om haar dan weer op haar plek te wijzen. Terijl hij een stuk kleiner is (hij is wel stoer haha) ik merk dat de ram hier inderdaad niet van op zijn gemak is. Gelukkig is dit niet continu maar steedd 2 dagen achter elkaar ongever.

Iik ben ook van plan om mijn voedster met 6 maanden meteen te laten helpen alleen ben wel voorzichtig! Wil niet dat ik schade aanbreng bij haar terwijl ik die kan voorkomen door te wachten.

Ik hoop dat er meer mensen zijn die hun mening willen delen over dit onderwerp

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik kan je wel alvast vertellen dat ik het verschil al heb bemerkt! ze is al veel rustiger naar de andere voedsters toe, geen

geprovoceer of ruzie zoeken meer!De narcose is mij ontzettend meegevallen, wakker mee naar huis en gelijk eten.

De wond ziet er mooi uit, onderhuids gehecht en hoef niet terug te komen voor de hechtingen.Antibiotica en pijnstilling meegekregen,

ik heb de kliniek al ingezonden voor de kkdierenartslijst, de eerste in onze omgeving.{Dronten}

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .