Ga naar inhoud

konijn plast bloed


jolanda1965

Aanbevolen berichten

mijn konijn heeft helderrood bloed bij haar urine. gisteren naar de da geweest en ze heeft nu voor een week antibiotica mee, mocht het niet helpen dan moet ik terug komen. de urine die ik meegenomen had om te controleren daar zat dus geen bloed in. ook ruikt haar urine sterker. de da denkt een blaasontsteking . ze is ook wat minder actief als normaal en hangt veel chagerijnig in haar hok. heeft iemand dit wel eens meegemaakt? ze eet verder wel goed gelukkig. volgens de da geen baarmoederprobleem, want hij voelde geen verdikking bij haar baarmoeder. weet iemand hoe lang het duurt voordat de ab zijn werk doet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

er zit geen bloed in de urine, maar de DA denkt wel aan een blaasontsteking... vreemd, want als er urine meegebracht is of per plaatste verkregen is kan dit met een stick heel makkelijk gecontroleerd worden!

''bloed'' kan ook een kleuring van de urine zijn, als er bijvoorbeeld voer met rode kleurstoffen gegeven word, of teveel wortel waar de urine van aankleurt.

is het bloed ook onafhankelijk van het plassen ( dus af en toe druppels) of zit dit echt door de urine heen?

zo te horen is het een dame, is zij gecastreerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja ik dacht ook gelijk dat je dat in de urine kon zien, maar dacht daar achteraf pas aan. het is geen verkleuring van de urine, dat heb ik wel eens eerder gezien, dan word het meer oranje , dit is echt helderood bloed en het lijkt of er wat met de urine mee komt dus het zit er niet doorheen gemengd. het is idd een voedster en ze is nog niet gesteriliseerd. maar het zit ook echt alleen bij de urine. ze verliest niet zomaar bloed of zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja vreemd eigenlijk, want de urine die ik mee had gebracht was schoon, zonder bloed en dat klopte ook. toen ze het na hadden gekeken waren er geen bloedsporen in te vinden, ik weet niet of ze het daar alleen aan afmeten of het wel of geen blaasontsteking is. thuis had ik in haar toiletje wc papier gedaan en dan zie je er soms echt helderrood bloed bij. was gewoon vette pech dat de urine die ik opgevangen had " schoon " was. misschien idd nog eens urine langsbrengen met bloed erin van de week

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee, ookal zou die urine schoon zijn, een stick kleurt altijd aan al is er maar een mini beetje bloed ( niet met het blote oog waarneembaar ) dit lijkt er meer op als je nijn plast er soms een adertje/haarvaatje ( of hoe jehet noemen wilt :P) stuk gaat en daardoor het bloed wat meekomt.

Edit; met urine schoon bedoel ik voor het blote oog niet afwijkend

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja dacht ook al aan zoiets, daarom vroeg ik het hier even. misschien heeft iemand zoiets wel eens meegemaakt. als de ab niet helpt dan gaan we verder zoeken., dus dat moet ik even afwachten. zou het misschien ook door blaasgruis of zo kunnen komen dat de boel beschadigd raakt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat kan, maar is lastig te zeggen, omdat je met blaasgruis meestal het beeld krijgt dat ook het blaasje geïrriteerd raakt en je op die manier altijd wel wat bloed moet kunnen aantonen in de urine met een stick.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb ook een konijn met een fikse blaasontsteking gehad

na urineonderzoek zei de da dat er ook bloed in zat

was niet voor het oog zichtbaar

ik ben best lang bezig geweest om de blaasontsteking onder controle

te krijgen

hij had 2 ab kuren nodig en had ook pijnstilling nodig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wel even benadrukken dat baarmoederproblemen niet uitgesloten kunnen worden met extra voelen!

Ik zou persoonlijk vragen naar een echo als je zekerheid wilt hebben.

Het probleem met AB in geval van een baarmoederprobleem is dat het de zichtbare symptomen tijdelijk kan wegnemen en de baarmoederproblemen (als deze er zijn...daar heb je nu geen zekerheid over) kunnen verergeren zonder dat je het ziet.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou als ik jou was eerder teruggaan ( of naar een andere KA) omdat mocht je nu de blaasonsteking aanpakken, en het zou een baarmoeder ontsteking zijn, die ook wegneemt/verminderd.

nu zie je natuurlijk wel af en toe wat bloed, dus mocht het een baarmoeder ontsteking zijn, is dit een open pyometra, dit is dan de ontsteking waarvan de smurrie ed. wel naar buiten kan, maar er bestaan ook gesloten pymetera's daarbij zie je niets. in de buik wordt de baarmoeder dat gevuld met bloed en puss, wat groeit en groeit,,, en nergens heenkan.... die klapt dan na een tijd..

mocht het zo zijn dat je nu te maken hebt met een open... het hoeft niet iedere keer een open te zijn....

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja wacht het even een paar dagen af, gisteren een paar keer geen bloed, vanochten wel een beetje, kijk het deze week even af en anders eind van de week even overleggen. als er bloed mee blijft komen zal het niet door haar blaas komen , dus dan is het toch een baarmoederprobleem, ik denk dat ik haar dan meteen laat helpen en alles laat verwijderen , kijken wat ze dan tegen komen

Link naar reactie
Delen op andere sites

tash wat weet je er trouwens een hoop van, altijd handig iemand die er zoveel van weet, wat zou jij in mijn geval doen, ook gelijk de baarmoeder verwijderen. als ik eerst weer foto s ed laat maken dan brengt het weer zoveel extra kosten met zich mee, en ze raden toch meestal een sterilisatie aan voor voedsters, ze is nu 3,5 jaar dus de kans dat kanker zich zou ontwikkelen begint zo een beetje op deze leeftijd

Link naar reactie
Delen op andere sites

tash wat weet je er trouwens een hoop van, altijd handig iemand die er zoveel van weet, wat zou jij in mijn geval doen, ook gelijk de baarmoeder verwijderen. als ik eerst weer foto s ed laat maken dan brengt het weer zoveel extra kosten met zich mee, en ze raden toch meestal een sterilisatie aan voor voedsters, ze is nu 3,5 jaar dus de kans dat kanker zich zou ontwikkelen begint zo een beetje op deze leeftijd

ik ben dierenartsassistent :) verder heb ik er veel zelf over gelezen. Als sterilisatie toch op de planning zou staan zou ik dit laten doen, zonder van te voren foto's of een echo te laten maken ( precies wat jij aangeeft komen extra kosten bij kijken)

wel is het het beste als een dier altijd ''gezond''is als die onder narcose gaat. Mocht dit echt een baarmoeder ontsteking zijn is er natuurlijk geen andere keus! ( behalve de Ab kuur afmaken en hopen dat de ontsteking dan weg is, lijkt me verstandig als je dit met de dierenarts bespreekt :) )

Link naar reactie
Delen op andere sites

oke ben wel blij met dit advies, lijkt me de beste optie. leek mij ook een verstandige keus. gelijk een sterilisatie doen en hopen dat we er op tijd bij zijn, ik wacht idd de antibiotica af,dat is tot eind van de week. en mocht er dan nog bloed zijn gelijk even overleggen met de da en afspraak maken voor sterilisatie. denk als dit een baarmoederprobleem is, ontsteking of tumor dat dit toch de beste beslissing is

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .