Ga naar inhoud

Hoe te doen met eten?


Kim en Saar

Aanbevolen berichten

ik ga maandag een vriend op halen uit de opvang voor saar.

Alleen nu zag ik daar dat ie gemengt voor krijgt, en saar krijgt hier SS brokken omdat mevrouw anders alleen de lekkere dingen op eet en de rest laat liggen.

Hoe moet ik dat straks doen met het voer? moet ik dat mengen ? of 2 aparte bakken? Want ineens ander voer geven heeft me helaas al een nijntje gekost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn opvangnijn had ook gemengd voer en mijn eigen SS.

Opvangertje had ook plakpoep dus ben gelijk overgeschakeld, zonder mengen.

Achteraf kwam het waarschijnlijk van de stress. Maar het is dus goed gegaan om van gemengd voer niet langzaam aan over te stappen.

Ze zullen waarschijnlijk toch nog niet meteen uit hetzelfde bakje eten, daarvoor moeten ze wel heel dicht bij elkaar komen meteen al dus gewoon aparte bakjes anders zal niet zo'n probleem zijn.

Even apart eten kan ook wel een rustmomentje zijn in de koppeling dus dan geeft het echt niet om ze voor het eten even uit elkaar te halen en daarna weer samen te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okee, dus even met eten apart en dan weer verder? Nou mijn vorige konijn was het er niet helemaal mee eens, Hij had SS voer normaal en ik had gemengd voer gekregen dus dacht even afwisselen, Alleen as meneer daar niet van gedient en stopte hij met eten! en naar de Da en allemaal medicijnen mochten niet meer baten, Dus vandaar dat ik er een beetje bang voor ben dat het weer gebeurt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja je moet eigenlijk ook nooit zomaar ander voer geven wat ze niet gewend zijn, dat kunnen ze niet verteren. Langzaam overstappen dus en altijd alle nieuwe dingen langzaam opbouwen. Maar goed daar ben je nu helaas op een andere manier al achter.

Ik heb het toen met mijn konijn wel gedaan omdat ik haar zo snel mogelijk van die plakpoep/diarree af wilde helpen, dan is het kiezen tussen twee kwaden, wilde haar geen hap gemengd voer meer geven want daar had ze best die slechte ontlasting juist vandaan kunnen krijgen.

Bij mijn koppeling kon dat best ja, even apart eten. Ik deed dat dus niet vanwege de SS maar omdat mijn eigen konijn groenvoer gewend was en zij diarree had en geen groenvoer gewend was dus die mocht dat toen nog absoluut niet krijgen.

Samen eten vond ze in het begin sowieso te eng, ik ben gewoon met ieder een eigen bakje eten begonnen en dan langzaamaan in de loop van de dagen de bakjes steeds dichter bij elkaar, en toen gingen ze wel van elkaars bakje eten dus dan kan je er net zo goed 1 bakje van maken.

Maar dat is dan ook de enige koppeling die ik heb meegemaakt en er zijn hier mensen met veel meer ervaring dus misschien hebben die er nog wat over te zeggen.

aangepast door Lonja
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je naar beter voer over gaat, zoals SS, kan overstappen wel in één keer als het nodig is. Ik heb het ook moeten doen bij monstertjes, want als je moet kiezen tussen gemengd voer en gezonde brok, was de keuze ook snel gemaakt bij ze. ;)

Als ze tijdens/na de koppeling samen eten, zou ik dat zeker proberen. Dat is juist weer een stapje verder zetten, samen eten is namelijk een belangrijk sociale gebeurtenis :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik mijn konijnen uit de dierenwinkel weg had (ja mijn eerste 3 komen wel uit de winkel.... :/), maar daar zaten ze op gemengd, en dat wilde ik absoluut niet .Dus ik heb ze meteen op SS overgezet, en ze hadden hier helemaal geen probleem mee! Jopelien heb ik van iemand overgenomen en die gaven ook gemengd voer, ook in één keer over gezet. En binnen een maand zat ze veel mooier in haar vacht! Gewoon keuteltjes ff goed in de gaten houden, of eerst met een paar kleinere porties beginnen ipv alles in 1 of 2x.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat heb ik toen trouwens ook gedaan ja, gaf ze de eerste week 5 keer per dag eten.

1 keer rond half 6 's ochtends (je moet er wat voor over hebben :P), dan rond een uur of 9/10 weer, om 4 uur, om 8 uur, en dan voor het slapen nog. En dan langzaamaan minder voermomenten, die 's ochtends vroeg was natuurlijk het eerste moment dat ik skipte :P

Maar dat was ook weer vanwege de slechte ontlasting van Klaver. Is gewoon beter voor de darmen, steeds kleine beetjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .