Ga naar inhoud

achenea force


sanita600

Aanbevolen berichten

Hm voordat we hier een misverstand krijgen.. Echinacea in verse of gedroogde vorm is heel wat anders dan de homeopathische versie. Bij homeopathie wordt iets zo vaak verdund dat er geen moleculen van het originele bestanddeel (in dit geval dus echinacea) meer in de oplossing zitten. Mensen die hierin geloven denken dat het water of de alcohol (het middel van oplossing) de herinnering met zich mee draagt en daardoor supergoed werkt. De werking van homeopathie is nog nooit wetenschappelijk bewezen, ondanks dat het al ontzettend vaak is onderzocht en er miljoenen worden uitgeloofd voor diegene die wetenschappelijk bewijs kan leveren. ALS mensen al denken dat het werkt is het een placebo effect.. dit kan ook het geval zijn wanneer mensen denken dat homeopathie werkt bij dieren (interessant stukje daarover hier: http://www.sciencebasedmedicine.org/index.php/is-there-a-placebo-effect-for-animals/). Een placebo effect is in zekere zin natuurlijk ook positief, alleen kan het niet zoeken van daadwerkelijke hulp omdat je denkt al iets nuttigs te doen natuurlijk absoluut kwaad.. en daarnaast is het gewoon zonde van je geld (en van je gezonde verstand).

Daarnaast heb je fytotherapie (=kruidengeneeskunde), waarbij kruiden rechtstreeks gebruikt worden of verwerkt in middeltjes zoals zalf, thee etc. Het HELE grote verschil met homeopathie is dat bij deze middeltjes de bestanddelen gewoon aanwezig. Wel kan het in sterkte verschillen omdat de ene plant bijvoorbeeld op een ander moment geoogst is dan de andere plant, onder betere omstandigheden groeide etcetera. Hetzelfde wat je hebt als je de plant rechtstreeks zou voeren zeg maar.

Ik merk dat in de discussie over 'natuurlijke middelen' vaak homeopathie en fytologie compleet door elkaar gehaald worden, terwijl het een ontzettend onwetenschappelijke onzin is (als ik het even zo stellig mag zeggen) en het andere inderdaad gewoon een hele natuurlijke remedie is. Daarbij... homeopathie doet niks en kost je geld, zelf dingen identificeren, plukken en voeren kost je niks EN het werkt! ;)

aangepast door asti
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zelf wel meer voorstander van het geven in kruiden/natuurlijke vorm. Van druppels en tabletten weet je nooit wat er nu precies in zit. En ja of het werkt weet ik niet. Ik heb het gebruikt als ondersteuning naast de antibiotica. Ook in combinatie met tijm en nog wat andere kruiden die wat zouden kunnen helpen tegen snot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat het wetenschappelijk niet aangetoond is, hoeft nog niet te betekenen dat het er niet is of dat het niet werkt.

Als het werkt moet het aantoonbaar te maken zijn.. zo niet is het gewoon anekdotisch en van hetzelfde kaliber als Jomanda. Maar goed, ik ben wetenschappelijk geschoold en ferm voorstander van de wetenschappelijke methode. Als jij geen bewijs nodig hebt om dingen te geloven dan is dan een duidelijk andere mening en ik gok dat daar verder weinig over te discussieren valt ;)

Ik ben zelf wel meer voorstander van het geven in kruiden/natuurlijke vorm. Van druppels en tabletten weet je nooit wat er nu precies in zit. En ja of het werkt weet ik niet. Ik heb het gebruikt als ondersteuning naast de antibiotica. Ook in combinatie met tijm en nog wat andere kruiden die wat zouden kunnen helpen tegen snot.

Kruidengeneeskunde kan ook in de vorm van druppels, tabletten, zalf etcetera. Dat is juist het misverstand wat er veelal is.. zowel homeopathie als fytologie kunnen dezelfde vorm hebben, alleen is de bereiding heel anders. Stel.. je plukt brandnetels, van de ene helft maakt je thee dat je aan je konijn geeft.. de andere helft geef je gewoon zo. Same thing (behalve dan de vezels enzo natuurlijk). Homeopathie zou inhouden dat je een druppeltje van die thee in een emmer water doet (even heel simpel gezegd), uit die emmer weer een druppeltje in een andere emmer met water.. en dat net zo lang totdat je geen brandnetel-molecuul meer terug kan vinden in dat water.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Asti: Ik geloof dat als je ergens in gelooft, het 9 van de 10 keer ook zal werken en als je er niet in gelooft, het helemaal niet zal werken. Dit heb ik al meerdere malen gezien, zowel met geneesmiddelen als met de homeopathie.

Wetenschap gaat uit van een hele groep mensen, niet van een individu.

Homeopathie moet je in mijn ogen op een individu betrekken, niet op een hele groep mensen. Een voorbeeld: banaan werkt bij de een stoppend en bij de ander laxerend.

Maar ik geef dus ook liever de plant als tabletjes met allerlei toevoegingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@nicky.. dat is niet hoe het werkt, maar goed, laten we de discussie maar gewoon niet aangaan.. agree to disagree, goed? :)

*edit* laat ik dat iets nuanceren, natuurlijk is 'the power of mind' heel krachtig, maar dat is gewoon erkend als een placebo effect en wat dat betreft niks mysterieus :) Wat dat betreft zijn we het op dat punt dus totaal eens!

aangepast door asti
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .