Ga naar inhoud

Tam maken vlaams reusje


Erikjan

Aanbevolen berichten

Aankomende vrijdag ga ik mijn reusje van 9 weekjes ophalen. Het is een rammetje.

De verkoper zei eerlijk dat de dieren in een grote ruimte in een groep leven en dat hij niet veel aandacht aan het aaien besteed (het is op een boerderij.)

Het is een rammetje wat dus nog tam gemaakt moet worden. Mijn vraag is of jullie tips hebben?

Ik houd hem binnen (los als wij thuis zijn, met de katten, ook toegang tot terras) en in een ruime kooi als wij er niet zijn. Is het handig om hem direct na aanschaf met de kooi in de woonkamer te zetten en hem daaraan te laten wennen? Of eerst heel rustig te laten wennen in een aparte kamer (dat is wat ik vaak lees.)

Hoe is jullie ervaring met de aanschaf van een konijn? Was deze ook nog niet goed tam? En hoelang duurde het temmen?

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

heeel veeel geduld, dat werkt het aller aller beste. het konijn naar jou toe laten komen, niet tillen en vooral konijn laten zijn. laat hem lekker de boel verkennen, kennis maken met je katten (weet je hoe je katten gaan reageren? dat is ook wel belangrijk).

elk konijn moet wennen aan een nieuwe omgeving, gewoon lekker bij hem zitten, naar je toe laten komen, iets uit je hand laten eten, tegen hem praten etc.

alleen zoals gezegd, hem overdag opsluiten in een wat krappe kooi is misschien geen goed idee. denk niet dat je daar een gelukkig konijn van krijgt.

wat je vaak terugleest is als een konijn zijn basisbehoeftes niet heeft (ruimte, soortgenootje etc) en hij dus niet helemaal gelukkig is niet het leuke sociale dier is wat mensen verwachten.

welkom hier, hopelijk krijg je veel goede info.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet hem iig zo min mogelijk op tillen. Alleen als het écht niet anders kan. Ik liet de konijnen in het begin eerst wat lekkers en biks uit mijn handen eten. Toen dat goed ging, toen ze dus echt op me af kwamen rennen om te eten en niet meer twijfelden, probeerde ik ze voorzichtig te aaien. Op dit moment zijn ze wel tam, zo komen op me af gerend en eten uit m'n hand, maar aaien vinden ze nog steeds niet zo heel leuk. Soms mag het, maar ze genieten er niet echt van zeg maar. Maar dat hebben de meeste kleurdwergen lees ik. Vind ik niet erg, ze zijn heel leuk om naar te kijken en vinden aandacht wel leuk. Behalve aaien...

Slof, een ander konijn van mij, komt uit de opvang. Hij was al tam toen ik hem kreeg.

Maar ik heb buiten konijnen. Binnen konijnen worden denk ik zoiezo (sneller) tammer.

Maar je moet echt aan de basisbehoeften van een konijn gaan voldoen. Hij heeft echt een vriendin en meer ruimte nodig. Ander kan het echt een ''probleem konijn'' worden, wat absuluut niet zijn schuld is. Die basis behoeften kun je niet meteen aan voldoen. Hij moet eerst oud genoeg zijn om gecastreerd te worden. ;)

aangepast door NaOomkuuHh
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha Anjo,

Een tweede konijntje erbij wil ik nog even niet doen, eerst even kijken hoe hij zich met mn katten gedraagt. Mijn katten zijn erg speels (en ook truttig dus zullen zkr niet aanvallen bij een konijn) en als dit goed gaat, en het dier is gewend en zindelijk, kan ik nog overwegen om er een tweede bij te nemen. We hebben ook een terras en twee ruime balkons en ik ben overdag regelmatig thuis (werk avonden) en mijn vriend werkt overdag dus sowiezo kan hij heeeel erg vaak uit zijn hok.

Link naar reactie
Delen op andere sites

je hoeft ook helemaal niet meteen aan een 2e konijn natuurlijk, maar misschien is het iets voor de toekomst. een ram wordt meestal pas rond de 4 maanden gecastreerd en na castratie moet hij nog 2 weken alleen blijven omdat hij niet meteen onvruchtbaar is.

het is ook goed om hem eerst lekker aan jullie, het huis en de katten te laten wennen.

persoonlijk vind ik het hok gewoon te klein om hem uberhaupt in op te sluiten, zeker als hij straks groot is, maarja jij bent uiteindelijk degene die dat gaat bepalen. ik ben zoiezo niet zo'n fan van konijnen in dierenwinkel kooien/hokken, ze kunnen er amper in bewegen.

en wat je dan vaak gewoon krijgt zijn konijnen die probleem gedrag vertonen. dan krijgt het konijn de schuld dat hij bijvoorbeeld bijt, aan de tralies hangt etc terwijl hij er eigenlijk niks aan kan doen.

wat je ermee doet is natuurlijk je eigen beslissing, het is meer een advies. veel plezier met je konijn in ieder geval, heeft ie al een naam? zou leuk zijn als je foto's post als hij bij jullie is.

aangepast door Anjo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad :)

Er is niks mis mee als hij een tijdje alleen zit. Kan hij rustig aan jullie, het huis en de nieuwe dieren wennen en kunnen jullie hem rustig tam maken. Oja, ik zou trouwens nooit dieren vertrouwen bij konijnen. Soms lijk je een dier zo goed te kunnen vertrouwen met je konijn, maar gaat het toch mis. Dat gebeurd wel vaker.... Als is dit wel een groter konijn.

Aan dat probleem van die te kleine kooi kun je makkelijk wat aan doen: gewoon een ren aan vast maken. Zo'n panelen rennen zijn ook nog goedkoop. Als jullie dan thuis zijn kun je ze weg halen en heeft niemand er last van. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap je punt hoor Anjo. Mijn vriend wil ook het liefste dat ie lekker los op het terras mag dag en nacht. Das heel makkelijk te realiseren, dus zeker iets waar ik aan zal blijven denken. Maar waar ik eigenlijk voor wil gaan is dat hij lekker dag en nacht los in huis kan. Ik denk dat het wel te realiseren is, sommige snoeren kunnen sowiezo weggewerkt door ze wat hoger te plaatsen. Maar totdat hij gewend is wil ik hem liever nog even in een kooi zodat ik er makkelijk bij kan en zn gedrag kan checken.

Qua naam denk ik aan Jonathan (mijn katten hebben ook aparte namen: Daktari en Taniansi.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Temmen? Een konijn is geen leeuw ;)

En ik krijg het gevoel dat je niet de juiste verwachtingen hebt van een konijn...

Handen in de kooi en je konijn daar lastig vallen zou ik niet mee beginnen, dat zou juist z'n veilige plekje moeten zijn.

Bovendien is die kooi echt wel te klein, zelfs voor de nacht. Als je alle uren bij elkaar optelt zit hij daar veel meer in dan je zou denken. Het is nog niet eens de helft van de minimale oppervlakte. Het excuus dat fokkers nog slechtere eisen stellen, vind ik geen goed excuus. Dan hebben ze er blijkbaar weinig verstand van de basisbehoefte van een konijn. Konijnen hebben namelijk véél ruimte nodig. Ook de grote exemplaren.

Konijnen zijn verder geen dieren die gemaakt zijn om te knuffelen, aangezien ze echte prooidieren zijn. Genoeg konijnen die aaien altijd (dood)eng of hoogst onprettig zullen vinden. Dat is niet altijd te zien en het belangrijkste is: je moet zoiets durven/willen zien. Konijnen aan je laten wennen doe je door rustig in de omgeving zitten en laten ervaren dat je niet eng bent. Voer ze uit de hand etc. Met de tijd zul je wel leren of jouw konijnen een aai weten te waarderen of dat je dat gewoon beter niet doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Absoluut niet meteen te pas en te onpas je handen in de kooi steken. Als je reusje er net is, heeft hij een ruimte nodig, waar hij zich veilig kan voelen en dat kan zijn kooi dan zijn. Maar als hij jou nog niet kent en vertrouwt, kunnen die handen in zijn kooi heel bedreigend overkomen. Naar mijn idee moet je dus absoluut zo min mogelijk je handen in de kooi steken. Natuurlijk moet je hem eten geven, maar dan praat je gewoon zachtjes tegen hem, zodat hij weet, dat je er aan komt en dan zet je zijn etensbakje gewoon rustig neer. Verder is het belangrijkste al genoemd: Laat het konijn naar jou toekomen! Als hij uit zijn kooi is, kun je op de grond gaan zitten/liggen en dan laat je hem naar jou toekomen. Laat hem lekker snuffelen en dwing hem nergens toe. Geef hem eens een biksje of wat groente (wanneer hij dat gewend is) uit de hand, zodat hij jouw handen gaat zien als iets positiefs. Ga absoluut niet meteen proberen hem te aaien. Heb geduld en til hem absoluut niet meer op dan nodig (nodig is het als je zijn kontje moet controleren, omdat er blindedarmkeutels aan kunnen zitten of om hem te wegen of om hem medicijnen te geven). Bij voorkeur zorg je dus, dat hij zelf in en uit zijn kooi kan. Wie weet is hij binnen enkele dagen vertrouwt met jou, maar het kan ook langer duren.

aangepast door Beestenbende
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat ik een verkeerd beeld van het houden van een konijn heb. Ik heb vroeger ook konijntjes gehouden en mijn opa fokte ze jarenlang. Grote konijnen vind ik altijd heel erg leuk omdat ze zo tam zijn en zo eigenwijs. De kleine konijntjes zijn schrikachtiger.

Natuurlijk is mijn idee dat het konijn lief en aaibaar wordt, dat is een deel van de pret toch;-)? Maar een konijn is geen kat, en ik verwacht niet dat het dier op schoot komt zitten en dergelijke. Als ie t wel doet is dat natuurlijk hartstikke leuk!

Als ik enkel een kijkdier zou willen dan zou ik voor een reptiel of een vis kiezen. En met veel geduld en de tips die ik o.a. van jullie krijg zie ik goede gewenningsperiode voor me.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat gaat ook wel goedkomen dan toch. geef je konijn gewoon lekker de ruimte en tijd die hij nodig heeft. ik merk altijd dat je met veel geduld al ver komt. er zijn idd konijnen die aaien niet eens leuk vinden, maar er zijn ook genoeg konijnen die het heerlijk vinden. optillen vind eigenlijk geen een konijn leuk, dat is logisch gezien het een prooidier is.

ik laat de dieren altijd op mij afkomen ipv er zelf achteraan te gaan. ik laat het initiatief vanuit het dier komen. ze zijn nieuwschierig en komen vanzelf. vaak als je te opdringerig bent of te veel wilt schrikt dat af of duurt het juist dubbel zo lang.

met andere dieren in huis is het natuurlijk verschillend. je kent je eigen dieren het best denk ik dus je zult snel genoeg merken of het samen klikt of niet. als je ook maar twijfelt zou ik zeggen: nooit alleen laten zonder toezicht. als het wel kan, waarom niet.

ik heb een kat en 2 konijnen en die kunnen dag en nacht bij elkaar, doen elkaar niks, gaat hardstikke goed. maar dan is de kat degene die alleen is.

met de honden van mijn ouders kan het ook prima, alleen daar kan het alleen omstebeurt. de honden samen is onmogelijk, dan maken zij een strijd wie met de konijnen mag spelen en jagen ze samen achter de konijnen aan, niet leuk voor de konijnen.

en als ze omstebeurt mogen gaat het zo lief, dan gaan ze er gewoon naast liggen en is het goed.

veel plezier van je konijn, leuke naam haha!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat grote konijnen altijd tam zouden zijn is niet mijn ervaring. Ik behandel al mijn konijnen (16, waaronder 12 FH en Vlaamsen) hetzelfde. De meeste zijn makkelijk te aaien en kan ik oppakken om ze bv. te checken, maar 2 willen absoluut niet geaaid worden. Dus karakter van het konijn is ook belangrijk heb ik gemerkt. Ik hoop in ieder geval dat jouw vlaamse ram ook zo ontzettend lief en tam zal zijn als mijn ex-ram. Succes ermee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .