Ga naar inhoud

Vlaamse reus met troebele/witte iris????


Aanbevolen berichten

Wij hebben sinds maart onze vlaamse reus Flip (geboren 30-12-2011). Het is een heel lief konijn en groeit als kool. Hij is heel speels en actief, maar sinds 3 weken valt ons op dat bij 1 van zijn ogen de pupil troebel/wit is. Dit valt met name op wanneer de zon of een lamp in zijn oog schijnt. Het is ons of eerder niet opgevallen of het is vrij recent ontstaan. Het oog is schoon. We kunnen niet zien of hij blind is aan dit oog; bij slaan richting zijn oog reageert hij wel, maar dat kan ook komen door de luchtverplaatsing die hij met zijn snoerharen voelt....

We hebben de fokker 1,5 week geleden gebeld en hij weet niet van soortgelijke gevallen bij ouders of broers/zussen. We lazen op internet van de zogenaamde cataract of uveitis door E. Cuniculi. We hebben foto’s (met flitser) van beide ogen bijgevoegd. Heeft iemand een idee wat het kan zijn???

Afwijkend oog

afwijkend.jpg

http://www.greenbyte.nl/flip/afwijkend.jpg

Niet afwijkend oog

goed.jpg

aangepast door Vlaamse_reus_Flip
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het echt wit of alleen wat minder zwart als er echt licht op schijnt? Zou je nog eens een foto kunnen maken bij goed licht zonder flitser? Met flitser kun je alsnog een witte vlek krijgen vanuit een bepaalde hoek.

Is het echt een wit wolkje in de iris heeft het konijn waarschijnlijk staar. Dit kan een gevolg zijn van EC en als

het dat is zou ik daar ook voor gaan behandelen.

Ik zou er hoe dan ook even een goede DA Naar laten kijken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het echt wit of alleen wat minder zwart als er echt licht op schijnt? Zou je nog eens een foto kunnen maken bij goed licht zonder flitser? Met flitser kun je alsnog een witte vlek krijgen vanuit een bepaalde hoek.

Is het echt een wit wolkje in de iris heeft het konijn waarschijnlijk staar. Dit kan een gevolg zijn van EC en als

het dat is zou ik daar ook voor gaan behandelen.

Ik zou er hoe dan ook even een goede DA Naar laten kijken

Het is vooral in het licht als de zon erop schijnt. Hieronder nog een foto zonder flitser en minder lichtinval.

afwijkend2.jpg

aangepast door Vlaamse_reus_Flip
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Harley zie ik dit ook in beiden ogen als er licht op valt. Dit is volgens de dierenarts heel normaal. Funky echter is aan 1 oog blind, en dat zie je ook wanneer er geen licht op valt.

Hieronder zie je een foto met flits gemaakt van mijn koppel. Bij harley (de hangoor) zie je het iets oplichten, bij funky (voorste konijn) zie je echt het melkachtig troebele wit. Dit is ook zo bij haar zonder flits, misschien zelfs wel nog duidelijker door het grote contrast:

IMG_0034.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerst en vooral Prachtig konijn heb je daar!!

Volgens mij is hij zeker niet (helemaal) blind. Dat zie je echt wel duidelijk dat er een witte laag over de pupil heen hangt.

Lijkt wel een beetje op grijze staar zoals bij mijn oude hond?!

Toch best eens door de DA naar laten kijken! Ik ben benieuwd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal,

Bedankt voor de reacties. We zijn van de week bij de DA geweest. Volgens de DA zou het een onsteking in de voorste oogkamer kunnen zijn, veroorzaakt door een bacterie. We hebben nu een anti-biotica kuur voor 10 dgn. Als dit geen verbetering geeft zou het ook nog EC kunnen zijn, iets waar wij erg aan twijfelen, aangezien het konijn nog maar 6 maanden oud is en verder geen verschijnselen van EC heeft en goed eet en super vrolijk is. Wij denken zelf aan jeugd/ grijze staar. Dus we wachten nog even af!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .