Ga naar inhoud

Konijntje vertoon verschijnselen van ziekte


Kimmie_

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Mijn konijntje Kiko doe sinds gisteren al raar. Ze is niet meer echt levendig, zit in een hoekje, eet niet of nauwelijks. Ik ben vandaag begonnen met dwangvoeren. Ik heb gekeken of er bultjes zijn, maar er zitten twee grijze bultjes bij de staart. Ik weet niet of dit hoort, maar het zijn wel harde bultjes.

attachment.php?attachmentid=60731&d=1339335621

attachment.php?attachmentid=60732&d=1339335621

Ik hoor het graag wat jullie hiervan denken.

Groetjes,

Kimberly

aangepast door Kimmie_
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hai Kimberly,

Dat klinkt niet goed. Een konijn dat niet eet heeft zeer snel hulp nodig, omdat na ongeveer een dag de darmen stil liggen. Als het zo ver is krijg je die vaak niet meer aan de praat en overlijdt het konijn.

Ik raad je aan om zo snel mogelijk een dierenarts te bezoeken om de oorzaak te achterhalen. Ik verwacht niet dat het te maken heeft met de bultjes bij de staart. Ik denk namelijk dat je de geurkliertjes bedoelt en die horen daar gewoon te zitten.

Wat wel zou kunnen is dat je konijn haakjes op zijn kiezen heeft, waardoor het eten zeer doet. Een verstopping, of andere problemen in maag of darm, is ook zeer goed mogelijk. In elk geval zal je je konijn weer aan het eten moeten krijgen en de maag en darmen weer

op gang moeten krijgen, met behulp van darmstimulerende medicijnen en pijnstilling.

Raadpleeg alsjeblieft zo snel mogelijk een dierenarts, want het is zeer snel te laat bij dit soort problemen.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo allemaal,

Ben vandaag naar de dierenarts geweest. Ze heeft last van verstopping. Haar maag zit vol. Ze heeft nu vezelvoeding (supreme science recovery plus), medicijnen om haar darmen te stimuleren (metocloral drops) en pijnstillers (carprofen drops).

Momenteel eet ze nog niet uit haarzelf. Het is dus even afwachten, hoe het verder gaat.

Groetjes, Kimberly

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan ben je wel érg laat. De kans dat ze het nu nog gaat halen is klein.

Zijn er gisteren of vandaag nog keutels gekomen?

De metocloral is om de maaglediging op gang te bevorderen.

Heeft ze ook een injectie met metoclopramide gekregen? Dat geef je nu namelijk in orale vorm (metocloral), maar in die vorm moet het eerst door de maag en die leegt op dit moment niet meer. Daardoor wordt het niet opgenomen. Als je konijn die injectie niet gekregen heeft, zou ik die zo snel mogelijk nog gaan halen.

Door te dwangvoeren overvul je de maag alleen nog maar meer. Ik zou dat niet doen voordat de maag weer leegt. Als de maag te veel oprekt raken er zenuwen beschadigd waardoor de maag helemaal niet meer kan gaan functioneren.

Wat je ook nog kunt geven is laxatract/lactulose in de hoop dat het de verstopping helpt af te voeren. Verder vooral veel nat groenvoer aanbieden (paardebloembladeren, witlof, etc.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

dankjewel voor je reactie, maar de dierenarts heeft gisteren gezegd dat het verstandig was om vandaag pas te komen. Naar dat advies heb ik geluisterd. Ze eet momenteel nog niets uit haar zelf. Ik weet niet zeker of er nog keutels zijn gekomen, ze zit namelijk met een ander konijntje.

Als het morgen niet beter gaat, neem ik weer contact op met de dierenarts. Ik heb het advies van de dierenarts opgevolgd, omdat ik dacht dat dat het beste was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probeer ook of je haar voorzichtig kunt masseren, dat doet hier vaak wonderen en kan heel verzachtend werken.

Neem haar op schoot en masseer langzaam en zachtjes haar buikje van voor naar achter.

Als de pijnstilling goed werkt zou het kunnen dat ze daarna wel voorzichtig iets lekkers wil hebben.

probeer haar telkens een beetje te plagen met iets dat ze graag heeft van groente of kruiden.

Peterselie stimuleerd de darmwerking, venkel is eetlustopwekkend, munt werkt tegen kramp en is licht verdovend, probeer maar iets.

Succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dankjewel voor je reactie, maar de dierenarts heeft gisteren gezegd dat het verstandig was om vandaag pas te komen. Naar dat advies heb ik geluisterd. Ze eet momenteel nog niets uit haar zelf. Ik weet niet zeker of er nog keutels zijn gekomen, ze zit namelijk met een ander konijntje.

Als het morgen niet beter gaat, neem ik weer contact op met de dierenarts. Ik heb het advies van de dierenarts opgevolgd, omdat ik dacht dat dat het beste was.

Begrijpelijk dat je op je dierenarts vertrouwd hebt. Helaas hebben veel dierenartsen erg weinig verstand van konijnen.

Heeft ze die injectie metoclopramide wel gehad? Want anders zou ik die vanavond echt nog even gaan halen. Die is écht belangrijk. Wat je nu namelijk doet (met de orale metocloral) is de maaglediging op gang proberen te brengen met een medicijn dat eerst door de maag heen moet. Snap je het probleem? Het medicijn wordt nooit opgenomen vanwege het probleem waartegen het medicijn zou moeten helpen. Zo kom je dus niet verder.

Ik heb zelf twee konijnen verloren aan deze ellende, profiteer van mijn opgedane kennis ;) Verder zou ik onderhuids vocht laten toedienen (tenzij je konijn zelfstandig veel drinkt) en laxatract/lactulose geven. En carprofen, maar dat geef je gelukkig al.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .