Ga naar inhoud

Basje bijt


Annelies en Basje

Aanbevolen berichten

Ik ben deze week al 2 maal enorm geschrokken, Basje bijt namelijk.

De eerste maal heeft hij gebeten toen ik zijn blokjes in zijn kommetje legde, de 2de maal was vandaag, toen ik de pluk hooi die naast dat kommetje lag er weer in wou leggen.

Ik heb gelezen dat dit wel vaker voorkomt en dat dit voernijd is, dat het etensbakje verplaatsen helpt zodat hij niet weet waar hij zijn voer gaat krijgen, dat ik het bijten moet negeren en een handschoen kan dragen zodat ik het niet voel, dat hij heel veel ruimte moet krijgen om moe te worden,...

Ik doe dat alles, en toch was er vandaag een 2de bijt-incident, de eerste maal ging hij los door het vel van mijn pink heen, dit maal had hij mijn duim te grazen die succesvol beschermd werd door mijn handschoen. Ik vraag mij echter af hoe ver dit nog gaat gaan, Basje viel net al aan voor ene plukje hooi, dat hij toch steeds op een aantal plaatsten ter beschikking kreeg.

Ik benader Basje steeds langs de zijkant van zijn kooi, en de tijd dat hij in zijn ren is (de hele dag op de nacht uren 0-7u na) is er geen sprake van baknijd. Ik kan hem zo bijvoorbeeld groenvoer geven, en het bakje weer wegnemen zonder enige problemen. Hij komt dan wel even nieuwsgierig kijken wat ik gedaan heb, maar daar stopt het dan ook.

Basje heeft overigens nog een 2de probleem: hij houd zijn keuteltjes op in de ren, van zodra hij terug in zijn hok gaat, met zijn zelfde wc-tje, gaat hij binnen de 10 minuten en lijkt het hem echt op te luchten. De uren voordat hij weer in zijn kooi gaat word hij namelijk minder en minder actief (van het ophouden veronderstel ik), nadat hij op zijn toiletje is gegaan krijgt hij weer een energieboost... Plassen doet hij overigens wel in de ren, in een hoekje waar zijn wc toevallig niet staat :P.

Heeft er iemand tips? Ik zou het namelijk verschrikkelijk vinden indien ik bang zou moeten zijn van mijn eigen konijn. De voorbije twee incidenten heb ik eerst AAH gezegd, hand rustig teruggetrokken en dan kort en krachtig in zijn gezichtje geblazen (schrikt hij even van), waarom ik hem heel vermanend NEE, DAT MAG JE NIET DOEN zei. Met zo'n blik :bad:.:yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mickey had hier in het begin ook voernijd

wij hebben een binnenren in de schuur en een buitenren buiten waardoor hij door een gat in de rennen kan komen.

dus ik kon dan Mickey in de buitenren zetten en de deur dicht en dan zijn bakje voer in de binnenren zetten.

en dan deed ik het luik weer open.

weet niet of je ook zoiets kan verzinnen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zetten het voer in de binnenren en Mickey zat dus opgesloten aan de andere kant van het deurtje.

als ik dan zijn bakje had neer gezet deed ik het luikje open en kon hij binnen komen.

dus als jij eten geeft in de ren dan zou ik je konijnen even in zijn hok lokken en dan deurtje dicht dan kan jij zijn voerbak neer zetten en als de bak staat kan je het konijn weer uit zijn hok laten en kan hij naar zijn bak toe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook ineens sinds een week, zo gauw we via een verkeerde hoek iets weg pakken vliegt ze op ons af en gromt en bijt ze :(

Ze is nu rond de 6 maanden, dus hoop dat het puberteit is en vanzelf voorbij gaat.

Maar idd wel erg vervelend, omdat je toch een beetje bangig wordt van je eigen konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Basje is ongeveer 5 maanden oud (van eind december/begin januari, dus ik hou het op 1 januari, mooi ertussen in).

Hoe lang duurt zo'n konijnenpuberteit? En dit gaat dus vanzelf weer over he? In juli gaat Basje namelijk 2 weken uit logeren, en ik zou zijn oppas graag met een dergelijk probleem opzadelen..

Dit is zoals klassieke conditionering dan he, dat het uitdooft omdat er geen belonende respons neer is, toch?

Weet iemand een tip om hem in zijn ren toch aan het keutelen te krijgen? Vandaag heb ik zijn wctje 's morgens express niet schoongemaakt en zo mee in zijn ren geplaatst (het wctje word normaal minstens 's morgens en 's avonds 1 maal geleegd). Ik heb hem vandaag tussentijds een half u in zijn kooi gezet met diezelfde wc zodat hij kon keutelen en dat deed hij ook enthousiast..

Link naar reactie
Delen op andere sites

wel appart zeg dat hij niet wil keutelen in de wc als hij in de ren zit.

kan je de ren niet koppelen aan het hok zodat hij als hij in de ren zit toch ook zelf in zijn hok kan gaan om te keutelen.

ik maak nu uit je verhaal op dat de ren verder weg staat dus dat hij niet als hij in de ren zit zelf in zijn hok kan gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad zo dat hij momenteel niet van de ren in zijn kooi kan. Hij durft het trapje van de kooi naar de ren nl wel af, maar niet weer op (de kooi staat op een meter van de grond).. Ik ga een deel van mijn kamer vrijmaken (want daar staat dit alles) in juli, aangezien het nu examens zijn en het echt om véél werk gaat. Als dat gebeurt is kan de kooi zonder trapje verbonden worden aan de ren en is het opgelost.

Vandaag heb ik Basje een paar keer terug in zijn kooi gezet zodat hij rustig naar zijn wc kon gaan, hij heeft ook al 2 voorzichtige keutels in zijn ren gedaan. Niet in het wc'tje in zijn ren, maar ach, twee keutels is al beter dan niets!

Link naar reactie
Delen op andere sites

al is het voor Basje niet zo prettig iedere keer opgetild te worden denk ik, in de kooi, uit de kooi en als hij ook niet wilt poepen in de ren. voor Basje misschien niet zo praktisch allemaal, maar er gaat verandering komen dus als het niet anders kan is het even volhouden. ik denk niet dat je hem aan het poepen gaat krijgen als hij dat niet wil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondertussen keutelt hij al een paar dagen gelukkig ook in zijn ren.

Hoewel ik goed weet dat konijntjes er eigelijk niet van houden opgepakt te worden kan het helaas voorlopig toch echt niet anders. Hij lijkt het eigelijk ook niet zo heel erg te vinden. Van zodra ik zijn kooi open doe springt hij nog nét niet in mijn armen (hij heeft het een keer geprobeerd en dat was geen succes, dus nu doet hij dat niet meer). Ik denk dat Basje heel goed beseft dat uit de kooi getild worden in de ren gaan betekend, en dan als hij in de ren zit en ik hem wil opnemen hij dan in de kooi zijn bixjes klaar heeft staan. Hij lijkt het fijner te vinden dat ik hem even in de ren neerzet dan dat hij het trapje af moet overigens.

Over het proces van de ren naar de kooi gaan is hij overigens iets minder enthousiast, maar dat moet dan maar. 1 seconde in zijn kooi en hij is het al weer vergeten, hij komt namelijk haast meteen bedelen om zijn fibafirst stokje, waarna hij enthousiast aan zijn bixjes start.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .