Ga naar inhoud

E. Cuniculi


missymayo

Aanbevolen berichten

Ik vond afgelopen donderdag ochtend 10.00u mijn konijn puk (gecastreerde ram van 5mnd oud) verlamd in zijn hok.

Ik voelde meteen dat het niet goed met hem was.

In eerste instantie een dierenarts gebeld die aangaf dat het evt. door de warmte kwam en hem

meteen binnen moest zetten omdat hij het te warm zou hebben.

Voor mijn gevoel was het dit niet dus belde voor een second opinion naar een andere dierenarts.

De dierenarts gaf aan dat ik meteen langs kon komen met Puk.

Puk zit in een hok buiten beschut in de schaduw dus staat zeker niet midden in de zon.

Puk voelde ook niet warm aan.

De dierenarts dacht meteen aan een nek of rugwervel kneuzing of fractuur of hernia.

Dit omdat puk’s hoofd wat scheef hing en hij geen gevoel had in zijn voor en achterpoten.

Puk kon zichzelf niet omhoog houden en zelfs niet omrollen.

Hier heeft hij toen pijnstilling tegen gegeven en vocht toegediend.

Ik heb hem daarna mee naar huis genomen en heb hem hier warm gehouden met een kruik want had ondertemperatuur 36.5 *

Hij zei dat ik s middags even moest terugbellen als het niet beter ging.

15.00u S middags ging het niet beter en ik ben terug gegaan naar de dierenarts.

Want er was geen verbetering.

Hij heeft toen nog een injectie met een ontstekingsremmer gegeven.

Ik moest zijn situatie goed observeren.

Hij at niet dronk niet deed eigenlijk vanuit zichzelf niets.

Zelf maar worteltjes gemalen en hem drinken gegeven vanuit de fles.

Ik heb snachts erg slecht geslapen want Puk zag er zo slecht uit dat ik bang was dat hij overleed wanneer ik er niet bij was.

Om 06.00 opgestaan en ben meteen naar de dierenarts gebeld.

Ik kon met spoed langskomen omdat ik zelf ook om 07.00 moest beginnen met werken.

Er werd mij een moeilijke vraag gesteld met 2 mogelijkheden.

- Inslapen : Puk was zo ziek… en verlamd… at niet… welke levenskwaliteit zou hij nog hebben… als hij op zou knappen…

- Behandelen: Dit zou inhouden dat we er voor gaan maar wel met het besef dat het ook zo zou kunnen zijn dat hij het alsnog niet zou overleven…

Ik ben zelf verpleegkundige dus ben zelf zowiezo op medisch gebied geen opgever.

Ook is puk pas 5 maanden oud en 3 maanden bij ons. We hebben 2 konijnen en puk is een geweldig konijn. Hij is zindelijk, zit normaal lekker bij je op de bank, geeft kusjes… een konijn waar je heel veel liefde van terugkrijgt.

Puk leek geen pijn te hebben maar leek zich vooral machteloos te voelen.

Ik heb de keuze gemaakt om er volledig voor te gaan.

We hebben een Röntgen foto gemaakt maar hier was niets op te zien.

Er is nogmaals vocht toegediend.

Hij heeft iets gekregen tegen gas in de darmen, ontstekingsremmende injectie en pijnstillende injectie en vitamine B als ik het goed heb.

Iets later kreeg ook panacursuspensie toegediend omdat het vermoeden was dat hij Encephalitozoon cuniculi had.

Ik moest zelfde hele dag werken dus heb de keuze gemaakt om hem bij de dierenarts te laten voor een dagopname.

Hij kreeg hier dwangvoeding toegediend.

Om 16.00 ben ik hem gaan ophalen.

Helaas was de situatie nog niet veranderd.

Om 23.00 leek hij iets meer bewegingen te maken.

Uiteindelijk bij hem gebleven tot 02.30u omdat ik toch niet kon slapen.

Om 06.00 opgestaan en hem zijn medicatie gegeven dwangvoeding en water.

Hij maakte een opgewektere indruk en kon krampachtig zichzelf ophouden en tilde zijn hoofd weer meer op. Hij had flink gepoept en geplast. Was door zijn krampachtige bewegingen ook incontinent van urine..

Ik had met de Dierenarts afgesproken te bellen hoe het ging ivm het pinksterweekend.

Puk piepte en kreunde af en toe.. hij zou ongemak hebben…

Dierenarts gaf aan dat ik carprofen drops mocht komen ophalen. (ontstekingsremmende pijnstiller)

S middags moest in voor de avonddienst naar mijn werk.

Hij ligt al 2 dagen met een dekentje en een kruik in zijn kooi.

Hij is zelf hieruit gekropen en erbovenop gaan zitten.

Mijn moeder is regelmatig bij hem gaan kijken en gaf aan dat hij zijn best deed om overeind te blijven hij bleef wat instabiel.

Ik had sla neergelegd en worteltjes en hooi,, de sla was weg toen mijn moeder kwam dus hij had ervan gegeten… mooi… ook zijn worteltje was al op… drinken deed hij niet.

Hij at vooral heel erg langzaam….

Het leek al beter met hem te gaan maar ben wel dwangvoeding blijven geven omdat hij vezels moest krijgen.

Toen ik s avonds terugkwam van het werk zat hij heel tevreden rechtop in zijn kooi.

Hij had nog een iets gebogen nek… maar had weer gevoel in zijn voor en achterpoten.

De nacht heb ik de kruik voor het eerst pas weggelaten en de dekentjes

De volgende dag hem nog 1x s ochtends dwangvoeding gegeven en zijn medicatie.

Toen ik terugkwam om 16.00 weigerde hij zelf de dwangvoeding..

Heb hem daarom ook niets meer gegeven.

Het was mooi weer dus we zaten buiten en Lizzie (voedster) liep buiten rond. Ik had zoiets ik laat Puk het proberen. Heb hem daarna buiten gezet zodat hij kon proberen te lopen en dit ging super!!

Vanaf dat moment had ik zoiets hij heeft het overleefd !!!

Hij liep meteen zelf zijn buitenkooi binnen… leek alsof hij het gevoel had… hier hoor ik thuis.

Daarom hem ook daar weer samen met lizzie laten slapen.

Vandaag heb ik gebeld met de dierenarts.

Ze stond perplex… had het niet gedacht en was erg blij…

We zijn op controle geweest … en hij zag er uit als een gezond konijn…. Het was niet meer het zieke hoopje van vorige week.

Voorlopig tot de panacursuspensie moet ik nu nog 3 weken gebruiken en de pijnstilling tot hij op is…

Ik wil mensen geen valse hoop geven maar…

E. cuniculi is te genezen….

Vertrouw op jou eigen gevoel..

Het heeft veel tijd geld.. verdriet gekost maar…Puk is er weer bovenop…

Dat is het belangrijkste…

Ik hoop dat mensen iets hebben aan mijn verhaal…

Nu… ik dit aan het typen ben ligt pukt weer als vanouds bij mij op de bank…

Ik zal wat foto´s posten…

Groeten, Marjolein .. Puk_Lizzie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Erg goed gedaan! Ik heb ook al meerdere malen mijn eigen gevoel gevolgd en daarom heb ik ook 3 dieren niet in laten slapen. Ook zij zijn er bovenop gekomen en weer gezond.

Nicky_the....ik heb dat dus ook algelopen jaar gehad. Ik heb mijn eigen gevoel gevolgd en heb de strijd toen opgepakt ( terwijl da inslapen de beste optie vond...) en zie, Dieuwertje is er nog steeds en weer in blakende gezondheid. En dit verhaal over Puk bewijst weer, niet te snel opgeven en je eigen gevoel volgen :mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even uitleg over de foto's zie namelijk dat ze niet op de juiste volgorde zijn geupload:

Foto 1: dag 5 Deze foto is gisteren gemaakt dagen na het krijgen van e. cuniculi.

Dit was de eerste keer weer buiten en hij genoot hiervan...

Foto 2: Dit is lizzie 4,5 maand oude voedster.

Foto 3: dag 5 Puk lag naast mij op de bank tijdens het typen van dit hele verhaal

Foto 4: dag 5 foto eerder deze avond

Foto 5: dag 5 foto eerder deze avond

Foto 6: dag 4 gisteren middag toen hij al meer pogingen deed om rechtop te komen

foto 7 : dag 4 s avonds na het voeren laatste nacht met kruik..

foto 8: dag 5 na het voeren

foto 9: dag 3 na voeren geen gevoel in achterpoten poten maar meer beweging in nek verbetering op dag 1

Foto 10: dag 3 na het voeren

Foto 11: dag 2 avond geen gevoel in achterpoten en voorpoten in handdoek met kruik incontinent van urine

foto 12: Dag 2 ochtend geen gevoel in voor en achterpoten en beperkt optillen van hoofd. Kost hem veel energie

Foto 13: Dag 2 avond

Foto 14: Dag 1 Na het vinden van Puk in zijn hok

Foto 15: dag 1 eerste bezoek dierenarts

foto 16 : dag 2 bezoek dierenarts geen gevoel voor en achterpoten en beperkt optillen van hoofd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben er nu achter gekomen dat waarschijnlijk lizzie drager is van EC.. Ze heeft het zelf niet maar waarschijnlijk overgedragen aan puk.

Ik heb Lizzie gekregen vanuit een kinderboerderijtje waar nu heel veel konijnen ziek zijn geworden en overleden zijn aan EC .

Dit waren zoveel konijnen dat het moeilijk was om ze te redden.

Gelukkig gaat het weer heel erg goed met puk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heey missymayo wat mooi dat het weer goed gaat met Puk dat geeft mij wel hoop, Mijn angora heeft waarschijnlijk ook het EC bacterie ze kan haar achterpoten niet meer gebruiken maar kan nog wel bewegen. Ik heb vandaag medicijnen gekregen van de DA. Ik heb haar binnen neergezet zo kan ik haar de hele dag verzorgen. Moet haar 2x per dag spuitjes in haar bek geven. Gelukkig drinkt ze nog wel goed, volgens de DA moest het over een week zo goed als over zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou ik ook wel willen weten of het terug kan komen. Mijn Daisy krijgt Metacam en Panacur had jij dat voor puk ook? Ik heb nog een vraag ik heb gelezen dat het door de moeder konijn kan komen of het komt door een ander konijn dus als het niet van haar moeder komt dat heb ik waarschijnlijk nog een besmet konijn?

Daisy eet nog wel ze heeft net nog een wortel gehad en hooi eet ze ook van de DA mocht ik haar geen brokjes meer geven omdat er dan diarree kan komen. Ze komt niet bij het flesje drinken dat is te hoog denk ik omdat ze ligt ik moet haar telkens het flesje voor doen maar heb ook het gevoel dat ze super veel drinkt en ze plast niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel ml panacur moet jij geven ?? Ik moest 1.3ml geven 2x dgs . daarbij had ik carprofen drops geven pijnstiller dat is een pijnstiller en is ontstekingremmend. Poept ze nog ?? En plast ze nog ?? Puk deed dat nietmeer en zijn darmwerking lag stil en heeft hier nog een injectie voor gekregen. Kmoest ook dwangvoeden omdat.hij anders niets at.. lizzie is waarschijnlijk drager maar is niet besmet.. zou puk weer besmet kunnen worden dat weet ik eigenlijk niet. ze zitten wel weer samen en merk dat ze elkaar erg gemist hebben ... dat wil ik ze ook niet ontnemen.. vandaag heb ik mooie foto's gemaakt van puk zal ze zo posten groeten marjolein

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke foto's van puk, Daisy is niet afgevallen en ze eet en drinkt goed gelukkig.

Ze ziet er ook totaal niet ziek uit behalve dan dat ze verlamd is aan de achterpoten. Medicijnen geven gaat alleen echt niet in je eentje! ze werkt totaal niet mee en vind het erg vies. Vanavond dan maar even samen met mijn man geven. Hoe heb jij dit gedaan? als ik haar bekje open houd met 1 hand trekt ze haar hoofd gewoon weer terug!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weer inderdaad dat het overdraagbaar is alleen vraag ik me wel af of puk het weer kan krijgen...

Als het echt E.C. Kan het terug komen. Voornamelijk tijdens stress. Dus verhuizingen, DA bezoekjes. Bij het ene konijn komt het sneller terug dan het andere konijn. Maar je kan er rekening mee houden dat het terug komt.

Mijn DA adviseert ook voor konijnen die E.C. gehad hebben, om ze voor dat ze bijvoorbeeld gaan verhuizen, 2 weken voor de verhuizing, en 2 weken na de verhuizing preventief te behandelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .