Ga naar inhoud

Tim's gedrag


MarinaR

Aanbevolen berichten

baart me een beetje zorgen. Hij zal nu een week of 10, 11 oud zijn en is vanaf dag 1 dat hij bij ons was voor de duvel niet bang laat staan voor de katten.

Aan de ene kant wel fijn zo'n karakter want je kunt hem gewoon aaien als hij losloopt. Hij vindt het heerlijk om tegen je aan of op schoot te kruipen. Springt op en van de bank (wel met kussen ervoor hoor) en geniet echt van aaien.

Maar gisteren viel hij onze kater aan. Strak lijfje, staart helemaal hoog en wham. Onze kat zat in een hoek en er restte hem niets anders dan een mep te geven. Gelukkig bleven zowel konijn als kat ongedeerd maar ik schrok met te pletter. Hoe haalt zo'n uk het in zijn bolle harses? Hij doet het ook bij één van onze poezen maar die zet het al direct op een lopen als hij binnenkomt. Onze derde kat (ook een poes) trekt zich niet veel van de langoor aan, is hoogstens wat geïrriteerd als hij komt klieren terwijl ze haar brokken eet. Tegen haar doet hij dan ook niet echt lelijk.

Maar als ik dit zo zie, op zo'n jonge leeftijd dan hou ik mijn hart vast als ik er een konijnenmeisje bij ga zetten. Heeft iemand ervaring met zo'n stoer konijn(tje) en dan koppelen? Voor de veiligheid (van de katten welteverstaan) moeten de katten de kamer uit als hij gaat loslopen. Het is toch wat.

Gelukkig is hij voor ons nog wel heel lief maar oei ik vrees zijn pubertijd. Ik heb acht jaar lang voor een giga bijtkonijn gezorgd en ik hoop dat ik dit niet nog eens ga meemaken.

aangepast door MarinaR
Link naar reactie
Delen op andere sites

Flappie hier is ook zo'n zelfzeker konijn, hij schrikt van niets en moet alles verkend hebben en eens uitgetest. achter de katten bij mijn ouders liep hij ook maar die waren bang van hem en kwamen niet in zijn buurt:p

hij heeft me nooit gebeten, als ik al eens in zijn weg sta dan maakt hij me dat duidelijk door eens geïrriteerd met zijn neus tegen me aan te duwen, hij heeft dan ook alle ruimte die hij wil want anders is hij niet te genieten en niet gelukkig. ook durfde hij wel veel kattekwaad uit te halen uit verveling omdat hij alleen was in het begin, wel goed nieuws dat is nu grotendeels over

het koppelen is niet zo vlot gegaan, het eerst konijntje was na zijn intimiderende, dominante gedrag bang van hem en verzette geen poot meer tenzij om van hem weg te lopen. zij is dan ook terug gegaan naar de opvang na 10 dagen omdat ze elkaar echt niet lagen. nu heb ik sinds enkele dagen Amber waar hij aan gekoppeld is geweest in de opvang omdat ik het niet meteen meer zag zitten om het zelf te doen. ze laat zich niet door hem doen en zet hem op zijn plaats als hij te ver gaat. ik heb nu een klef koppeltje dus dat is wel gelukt :D

ik zou zeggen, geniet maar van je zelfverzekerd konijn en de opvang zal je als hij oud genoeg is goed kunnen adviseren over welke voedster het beste bij hem past, dus dat komt wel goed hoor :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Flap is sinds hij gecastreerd is niet verandert, nu ja voor mij hoefde hij niet te veranderen. sommige konijnen zijn nu eenmaal wat heviger en zelfzekerder dan anderen. hij was kort voor de castratie beginnen sproeien, steeds langs de kant van het bed waar mijn vriend slaapt en dat is sinds de castratie wel niet meer zo, gelukkig want werd wel vervelend 3 keer per week naar de wasserette :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk is het voor Tim het beste om gecastreerd te worden en hem dan te koppelen aan een leuke dame uit een opvang. Na de castratie neemt het extreme terratoriale gedrag meestal wel wat af en een vriendinnetje zal Tim voldoende afleiding geven om niet meer zo gefixeerd te zijn op de katten.

Je zou ook nog kunnen proberen om de katten wat meer aan Tim te laten wennen door op de grond te gaan zitten en iets te eten aan te bieden, dus wat brokjes voor de katten en iets lekkers voor Tim. Op die manier krijgt hij door dat de katten niet alleen maar "slecht nieuws" zijn, maar dat er ook zeker leuke kanten aan die rare beesten zitten: een lekker hapje als ik ze met rust laat :) Succes met je zelfverzekerde kleine man!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tim wordt gecastreerd, dat is een ding dat zeker is maar kun je zelf ook zien of de balletjes zijn ingedaald? Het zou met zijn karakter wel mooi zijn om te castreren voor hij geslachtsrijp is en dus nog extremer in zijn gedrag.

Het gekke is dat hij gisteren echt gespeeld heeft met zijn favoriete poes. Kattententje neergezet en dan om beurten in en uit. Was zo leuk om te zien en dan af en toe even neusje neusje. Helaas was de pret voorbij toen onze kater binnenkwam en Tim weer in een Terrible Tim veranderde. Zo sneu voor katermans want hij is een sulllig tiepje en snapt er allemaal niets van. Dus toen Tim hem weer opjoeg kreeg hij weer hokarrest.

Ik zal eens bellen met de dierenarts maar omdat wij op een piepklein dorp wonen moeten wij een behoorlijk eind rijden dus om nou om de haverklap met dat dier aan de sjouw te gaan lijkt me geen goed idee, veel te stressvol.

En het vriendinnetje komt er zowiezo. Ik had al een aardig dametje op het oog maar manlief wil eerst de hokken voor elkaar hebben. D.w.z. dat het oude hok een grondige revisiebeurt krijgt met een grote ren eraan. Tims nieuwe hok heeft ook een mooie ren en de bedoeling is om uiteindelijk één grote ren te maken met beschikking over twee hokken zodat ze elkaar ook een beetje kunnen ontlopen in geval van echtelijke ruzie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, is het opsluiten van Tim een goed idee als hij achter de sullige kater aanjaagd? Het zou kunnen dat hij de kater gaat zien als oorzaak van zijn opsluiting en daar wordt het vast niet beter van... Als je Katermans nou eens lekker bij je op schoot neemt en dan alsnog Tim los laat lopen? Dan is de kat lekker beschermd door jullie en kun je Tim corrigeren als hij aanstalten maakt om te veranderen in Timmy de Verschrikkelijke.

Je kunt Tim ook belonen als hij zich goed gedraagt, want dat is natuurlijk nóg beter en op die manier gaat hij misschien de kater als een positieve factor zien....

Bovenstaande tips komen overigens uit eigen ervaring: onze gecastreerde voedster Fluf is ook geen fan van de katten, maar langzamerhand gaat het wel steeds beter. Soms lukt het de katten zelfs om lekker op het balkon te liggen zonder weggejaagd te worden :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Castreren en daarna een voedster zoeken die bij zijn karakter past. Kan daar het beste voor naar een asiel gaan omdat als de koppeling mislukt je een andere uit kan zoeken, zit je tenminste niet met twee konijnen die elkaar niet willen. In het asiel hebben ze vaak ook ervaring met dominante mannetjes en kunnen ze je helpen om een goed passend vrouwtje uit te zoeken. Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb net overleg gevoerd met de dierenarts. A.s. donderdag kan ik Tim brengen om te kijken of zijn ballen zijn ingedaald en zo ja, wordt hij gelijk geholpen. Medt mijn beschrijving van zijn gedrag vonden ze een vroegcastratie zeker niet onverstandig. Nu maar hopen dat het door kan gaan, des te eerder kan hij aan de vrouw.

@Fluf en Tinus, Timmetje is eigenlijk een buitenkonijn maar komt veel binnen omdat ik het zo zielig vind dat hij nog alleen zit. Mijn sukkelpoezen kunnen dan best even boven vertoeven of op tafel. Op schoot is geen goed idee want onze kleine tiran springt al met het grootste gemak op de bank en als de katten daarvan schrikken zit ik met gaatjes in mijn benen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier ook een terror Jaap rondlopen:mdr:. De poezen hadden op een gegeven moment geen leven. Hij blokkeerde gewoon de weg als ze wilden eten of drinken. In de puberteit werd het helemaal een drama want vooral onze sukkelige poezenel vond hij een prachtig slachtoffer om op te rijden. Zelfs in de vensterbank waren ze niet veilig voor hem.

Na de castratie is het echt helemaal goed gekomen ze liggen nu zelfs samen op de bank te slapen. Sinds 1,5 week hebben wij een voedstertje uit het asiel met een erg pittig karakter en zij heeft duidelijk de "broek" aan. Dus ik denk dat het met die dominantie best weleens anders kan uitpakken. Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .