Ga naar inhoud

Gedrag konijn


strandje

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Hier een berichtje met een vraag om wat hulp. Mijn vriendin en ik hebben sinds vorige week een angora hangoor konijn. Het konijn is 8 weken oud en mocht bij de voedster weg. Nu hebben mijn vriendin en ik al veel gelezen voordat we het konijntje daadwerkelijk kregen, maar zitten we nu toch met wat vragen. Vooral dan om te herkennen of het konijntje op haar gemak is.

Konijntje zit in een vrij groot hok. 1.40 m lang, 0,70 m breed, 0,50 m hoog. Heeft hierin een houten hokje, een ruifje voor hooi en een toiletje. Konijntje hebben we de eerste 2 dagen rustig in het hok laten wennen, de tweede dag hebben we het uit het hok gehaald om te laten wennen aan ons. We hebben het hierbij op ons kleed gezet en zijn er zelf bij gaan zitten. In het begin bleef het stil zitten/trillen. Na verloop van tijd ging het rondjes lopen en overal aan snuffelen. (een teken dat ze wat meer op haar gemak is?) Ze sprong uiteindelijk ook zelf haar hok weer in.

Ons konijntje heeft ook een wat schilferige huid/wit poederachtig iets tussen de vachtharen. We hebben gelijk gebeld met de fokster en die vertelde ons dat het waarschijnlijk mijt had dan. Nu strijken we de vacht in met alcohol 40%. dit doen we als ze uit het hok is en gewoon wat rond loopt op het kleed. Als we dan zelf weer op de bank gaan zitten. Dan gaat ze zich heel demonstratief zitten wassen. :P Maar als ze een tijdje de boel aan het verkennen is, snuffelen, opstaan tegen de tafel, hok in en uit e.d. gaat ze ineens hele rare bokkesprongen maken. Ze maakt hele kleine snelle bewegingen, lijkt ineens met 4 poten tegelijkertijd van de grond te komen en draait dan vaak nog iets. Vervolgens rent ze het hok in, rent van links naar rechts, over het huisje, en weer uit het hok. (is dit nu een teken dat ze zich op haar gemak voelt/vrolijk is? of kan het ook irritatie zijn van de mijt/alcohol? )

alvast bedankt voor de reactie en als jullie tips/adviezen hebben, dan horen we het graag.

groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst erg goed dat jullie je konijntje zoveel tijd geven om te wennen! De manier waarop jullie beschrijven is de beste manier om haar aan jullie te laten wennen, gewoon erbij gaan zitten op de grond :)

De sprongetjes die jij beschrijft, met de draai er in en 4 pootjes in de lucht, zijn binkies. Dat is een teken dat ze super happy is :) Zeker in combinatie met het harde rennen is het zo te horen een erg blij klein konijn :)

Alleen die alcohol... ik heb er geen verstand van, maar 40% alcohol binnen krijgen tijdens het wassen lijkt me niet super goed. Misschien kan je even telefonisch met de dierenarts overleggen of dit wel of niet goed is.

Veel geluk in ieder geval met je konijntje :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De afspraak bij de dierenarts staat ook al voor vrijdag gepland. Op internet lees ik 2 dingen heel veel terug. injecties (die, ze zeggen, voor konijnen van 8 weken erg heftig zijn) en behandelen met alcohol (op internet staat 70%, de fokster waar wij ons konijn van hebben gaf aan met 40% te behandelen.)

Goed om te horen dat we het op de juiste manier aanpakken. Het trillen zie ik ook eigenlijk niet meer terug. heel af en toe nog, maar denk dat het dan een combinatie van angst en de warmte is. Binkies had ik gelezen, maar als je het nog nooit gezien heb is het lastig te plaatsen. Het ziet er ook wel heel erg vrolijk uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster heeft een tijdje geleden ook mijt gehad. De dierenarts heeft haar nekje/ rug toen eenmalig ingesmeerd met een beetje stronghold. Binnen een maand was het toen weg. Stronghold schijnt veel gebruikt te worden bij mijt. Zowel om het te voorkomen als om het te behandelen.

Zelf zou ik geen alcohol gebruiken. Dat lijkt mij niet goed voor de gezondheid van je konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt inderdaad als een happy konijntje! Haha das even wennen hè, zo'n binkie. Het ziet er soms uit of ze ergens van schrikken ofzo. Geen zorgen, je konijn is gewoon blij. Klinkt goed zoals jullie t met hAar aanpakken. Ook al zijn ze nog wat voorzichtig, dat komt wel goed. Mijn Bink was in t begin ook wat schrikachtig, maar inmiddels loopt meneer verschrikkelijk in de weg als ik z'n kooi schoonmaak haha. (is nu 12wk) lekker haar gang laten gaan!

Even checken.. Wat krijgt ze te eten? :mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .