Ga naar inhoud

Ziek?


KoenSilvertant

Aanbevolen berichten

Hallo,

Mijn konijn Lotje komt normaal als een gekke op de biks af, vanavond niet...

Ook heb ik er zien niezen dat ze nog mooit eerder heeft gedaan, neusje leek nat.

Het is een voedster van de dierenwinkel.

Kan ht zijn dat ze door het snot niet eet?

Ik kijk morgen ochtend, als ze nog niet eet en blijft niezen gaan we dinsdag naar de da.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet normaal dat konijnen niezen. Als ze blijft niezen zou ik dus inderdaad even langs de dierenarts gaan.

Heeft ze ook een vies neusje/ last van snot of vocht dat uit het neusje komt?

Niezen kan ook te maken hebben met stoffig hooi of stoffig bodemmateriaal. Daarnaast het gebruik van schoonmaakmiddelen. Konijnen hebben een erg gevoelig neusje. Misschien is het een idee om het hooi voor gebruik even een beetje nat te maken en/of goed uit te schudden. Daarnaast wil het ook nog wel eens helpen om alleen in de hoektoilet bodemmateriaal te doen.

Zowel het nies als eetgedrag zou ik als ik jou was even goed in de gaten houden. Mocht ze last hebben van snot, dan kan je er maar beter op tijd bij zijn. Daarnaast is slecht eten toch een duidelijk signaal dat er iets niet goed is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze niest, maar haar neus en kin zijn verder droog, dan zou ik het even aanzien.

Niezen kan ook andere oorzaken hebben dan snot. Denk aan stoffig hooi, stress, ...

Hier niesten 2 weken terug ook 3 konijnen, maar ze hadden verder geen snotverschijnselen.

Het is ook vanzelf weer over gegaan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan het ook zijn dat konijnen niezen van het stoffige zand in de ren? Want sinds het zo warm is niest mijn konijntje ook af en toe maar het zand in de ren is echt zo droog dat het door de wind gewoon af en toe opwaait. Nu spuit ik het zand nat met de tuinslang en heb ik haar niet meer horen niezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ligt in ieder geval niet aan stoffigheid van zand want datnis nu altijd vochtig.

Aan bodembedekking kan het ook niet liggen, ik heb alleen nog maar hennepvezel in het toilet want ik ben ze zindelijk aan t maken.

Op haar neusje zit aan de zijkant ook een beetje opgedroogd snot.

Het neusje lijkt nat, maar voelt niet nat.

Ik kan het niet zo goed beoordelen, aders gaan we dinsdag even naar de da.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verstandig dat je dinsdag even langs de dierenarts gaat. Je moet haar dan inderdaad meenemen.

Als je xram nergens last van heeft, hoef je hem niet mee te nemen of het moet al zo zijn dat je konijnen echt niet zonder elkaar kunnen. Mijn xram raakt bijvoorbeeld helemaal in paniek als zijn vriendinnetje even weg is. In zo'n geval zou ik ze dus gewoon allebei meenemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kun je je vader uitleggen (op een nette manier uiteraard), dat als je snot niet tijdig behandeld, het chronisch kan worden. En dan ben je nog verder van huis. Ik heb hier een konijn met chronisch snot en ik had een abbonnement op de dierenarts zowat. Heb echt vanalles geprobeerd om hem ervanaf te helpen. Maar helaas heeft hij een snurkgeluid gehouden.

Sommige chronische konijnen zullen eens in de zoveel tijd weer een kuur nodig hebben. Dat is ook niet fijn.

En dan zijn er ook nog konijnen die zo ernstig ziek worden van de snot, dat ze het niet overleven.

Dit is niet om je bang te maken hoor. Maar het zijn wel risico's als je er niks mee doet.

Probeer er anders eens rustig met je vader over te praten. Misschien ben je er met een bezoekje aan de dierenarts en een kuurtje voor je konijn weer vanaf.

Succes in ieder geval!

aangepast door Domino
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begrijp ik nou goed dat als er wat met de hond is, dat naar de dierenarts gaan geen enkel probleem is, maar dat dit niet geld voor een ziek konijn? Jouw konijn heeft overduidelijk medische zorg nodig en ik vind het persoonlijk nogal zielig dat je konijn dat niet krijgt omdat daar de noodzaak niet van ingezien word.

Hopelijk gaat het bezoek aan de dierenarts vanavond wel gewoon door en dat met konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .