Ga naar inhoud

Tips tegen de warmte


ilse42

Aanbevolen berichten

Hoii

Nu de zomer er weer aankomt lijkt het me verstandig op tips tegen de warmte te geven! Dit komt wel van een andere site maar het is wel erg belangerijk vandaar!

Hoe weet ik of mijn konijn het te warm heeft?

Als uw konijn erg snel ademt en/of heel veel en uitgestrekt ligt, heeft hij het zeer waarschijnlijk te warm. Een konijn kan in principe tot een temperatuur van 25 graden buiten blijven, maar dan moeten wel de nodige maatregelen worden getroffen. Een konijn kan absoluut niet tegen te hoge temperaturen.

Zon

Een konijn (en zijn hok) mogen nooit in de zon staan. Zorg altijd dat uw konijn in de schaduw staat, bijvoorbeeld doormiddel van een parasol.

Hitte

Als het buiten erg warm is, kunt u een plastic fles voor driekwart vullen en in de vriezer leggen. Deze bevroren fles kunt u vervolgens in het hok leggen. Op deze manier neemt de temperatuur in het hok af. Let wel op dat uw konijn niet aan de fles gaat likken, dan kan zijn tong eraan vast blijven plakken. Ook helpt een nat laken over het hok voor verkoeling, of een emmer water voor het hok. Zorg in ieder geval dat uw konijn niet al te veel stro in zijn hok heeft op warme dagen, en ververs regelmatig het drinkwater zodat dit koel is en hij genoeg te drinken heeft.

Heeft uw konijn toch last gekregen van de hitte?

Als uw konijn toch snel ademhaalt, veel uitgestrekt ligt, of zich op een andere manier duidelijk niet lekker voelt door de hitte, is het zaak om hem zo snel mogelijk af te koelen. Zet het konijn op een koele plek in huis of in de schuur. Een ventilator kan eventueel helpen om het konijn nog extra verkoeling te geven. Zorg daarbij wel dat het dier niet op de tocht staat.

Ik zelf doe bij Junior ( mijn konijn ) overdag even een natte handdoek over zijn hok en dan loopt hij zelf buiten in de schaduw zodat als hij weer in zijn hok komt een lekker cool hok heeft want niet te warm en te koud is! En niet de hele dag maar een uurtje voordat hij zijn hok weer in gaat,

Hij trilde eerst de hele tijd toen ik hem nog in de zon had en lag languit dat is dus heel erg slecht! Dus is mijn vader gaan opzoeken hoe dat komt, Toen ben ik met die handdoek gaan doen en de schaduw en het was gelijk al goed! Dus het is echt een aanrader! Ook is het handig om je konijn een uurtje in huis te laten, dan die halve fles uit de vriezer in zijn hok doen zodat het hok niet te heet word! ( Hier is het nu rond de 28 graden ) Dus het is echt nodig!

Succes met de hele erge hitte voor je konijn!

Groetjes Ilse en Junior.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat als je bij die 'rode' hokken de hele zomer een natte handdoek op het hok legt, je het hok na de zomer weg kunt gooien..

Ik zet een parasol neer die ik de gehele dag met de zon mee beweeg. Verder hebben mijn konijnen een icepod. Dat is een speciale roze schijf die je invriest. Het is bestand tegen knagen en scherpe nagels.

Ingevroren flessen doen ze hier niets mee.

Verder voor voldoende water zorgen. Wanneer je konijn gewend is aan groente, kun je deze extra vochtig geven, maar niet direct uit de koeling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet teveel stro in het hok leggen. Dit is ontzettend warm (wel opletten dat als het weer wat kouder word je er eventueel weer wat meer in doet)

Wij vervangen hier het water net even wat vaker met vers water. Lauw warm water vind ik maar vies.

Wat ook fijn is, is zand in de schaduw in een zandbakje ofzo. Zand blijft meestal wat koeler en als je het een beetje vochtig houd met een plantenspuit oid, dan graven ze zich richting de koelte ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stro met warm weer? Gewoon helemaal niet doen. Ik heb zomers helemaal geen stro of bodembedekking in het hok, zit alleen hemparade in de wc's. Dit hebben ze echt niet nodig als het s'avonds ook gewoon boven de 12 graden blijft. Ik heb zelf het stro zo'n drie weken geleden voor het laatst gebruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .