Ga naar inhoud

Kleine teekjes op oogleden


ShinLi

Aanbevolen berichten

Hallo beste BB'ers. Vanmorgen was ik even met Baldr en Jopelien aan het kroelen toen ik zag dat Jopelien haar oogranden wat rood leken. Na een inspectie bleken er hele kleine teekjes op haar oogleden te zitten, sommige nog niet eens een milimeter groot. Heb de meesten weg kunnen halen met een speciale tekenvorkje, maar de kleinsten kreeg ik niet weg. Ook Baldr had een paar zitten, en zelfs eentje die al redelijk groot was (zo'n 4mm).

Kunnen deze teekjes uit de coniverenhaag komen die om de grote ren/hok heen staan? En kunnen de konijnen hier last van hebben/ reacties op krijgen? Doe ik er goed aan om ze te verwijderen? Toen ik Li en Shin uit het bos heb gevangen zaten die onder dezelfde kleine teekjes, maar dan echt eronder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja het kan zijn dat ze uit de coniferen-heg komen, teken zitten in bomen en struiken te wachten om zich te laten vallen als er een dier langskomt.

Het is zeker goed dat je ze verwijdert want teken kunnen ziektes overbrengen en sowieso voelt het niet prettig, zeker op een ooglid kan het best pijn doen denk ik. Ik weet eigenlijk niet of konijnen ook Lyme kunnen krijgen en wat daar de symptomen van zijn.

Over die kleinste teken die je er niet uit krijgt zou ik even de dierenarts bellen. Misschien kan je een paar dagen wachten tot ze groter zijn of misschien kan hij ze eruit krijgen. Het is namelijk belangrijk dat een teek er in zijn geheel uit komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welk tekenhaakje gebruik je?

Ik gebruik die van O'Tom en met het kleine haakje krijg ik ook hele kleine teken weg.

Je moet ze idd verwijderen.

En konijnen kunnen net als mensen mogelijk de ziekte van Lyme krijgen.

De symptomen die men bij konijnen kan hebben zijn: hoge koorts, verminderde eetlust, verlamming en andere problemen aan het centrale zenuwstelsel, …

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja die heb ik ook, maar die kleinste teekjes krijg ik niet weg, die zijn zo miniscuul klein :s. Ben zonet nog ff bezig geweest en kon nu zelfs nog niet alle teekjes wegkrijgen. Kan morgen wel even met de dierenarts bellen voor advies. Maar of ik het haar nu laat doen of dat ik het zelf doe maakt niet zoveel uit. Ben een beofend teken verwijderaar :P. En dan moet ik daarvoor 60 km voor gaan rijden :/.

Link naar reactie
Delen op andere sites

60 km is idd wel ver. Misschien dat iemand je kan helpen? En heb je het al met een gewone pincet geprobeerd? En let er op dat je ze er draaien uit haalt. Dan is de kans kleiner dat de kopjes van de teek er in blijven zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verblijf verplaatsen kan echt niet. Ik zal wel even met mijn vader overleggen over die heg, want alle zes konijnen moeten daar straks staan. Maar dit is voor het eerst dat de konijnen teekjes hebben terwijl ze op die plek staan, heb het nog nooit eerder gezien. En er staat op die plek zowieso al drie jaar konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn honden hadden het ook wel eens bij de ogen. Bij de allerkleinste was de enige optie om ze te laten groeien. Ga je pulken aan een teek dan laten ze hun inhoud lopen in hond/konijn en dat is ook niet goed. Het beste kan je bij de allerkleinste teken wachten totdat ze iets groter zijn. Dan heb je ook minder kans dat het kopje blijft zitten en dat weer een ontsteking veroorzaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou een aftreksel van verse brandnetels kunnen maken (24 tot 48 uur laten weken in lauw water) en dat om de ren spuiten en bovenop het dak. Dat zou diverse insecten, waaronder teken weren. Ik weet niet hoe vaak je het moet herhalen, maar dat merk je vanzelf wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .