Ga naar inhoud

Schoon hok en vliegen


Aanbevolen berichten

Denk dat deze discussie al ergens is geplaatst,ik kan het niet vinden.

Hoe kan je je buitenhok het beste schoonmaken en waarmee? ook om vliegen te weren.

Want als ik al het stro en hooi eruit heb gehaald blijft er altijd nattigheid in een hoek zitten wat vreselijk stinkt,hoe maken jullie dit schoon,waarmee en hoevaak,mijne is niet gewend op een bak te plassen.

Graag even een lijstje van schoonmaakmiddelen die het beste resultaat hebben.:mdr:

Groetjes Chantal

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoe groot je hok is? Bij mijn vorige konijnenhok heb ik een plasticbak gekocht bij Ikea van dezelfde grote (onderkant van de bak) als het hok. Ik heb toen de onderkant van de bak afgezaagd, zodat dit in het hok paste. Dit kan je dan heel makkelijk uit het hok halen en goed schoonmaken. Als dit niet kan, kun je het hok goed schoonmaken met detol. Dit is niet schadelijk, maar wel bacteriewerend!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik, eens in de zoveel tijd van dat toiletreiniger spul. 80 cent voor zo'n fles bij de ah die je normaal ook in de toilet gooit. Dat ontkalt als de beste, zit ook chloor in die alle bacterien dood.

Dan wel Heel erg goed soppen zodat er niks achterblijft en je hok is zo goed als nieuw en super schoon :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik dettol, dat dood meteen de bacterien enzo. Dit doe ik met een paar druppels vermengd met water en dan schrobben maar, alles schrobben en nadrogen is wat ik doe. Ik heb ook citroenmelisse in potten naast de ren staan, vinden ze tevens wel lekker. Verder koop ik bij action die citronella geuverspreiders, die leg ik op of bij het hok ( wel zo dat zee er niet bij kunnen )

Die vliegenslingers heb ik ook gehad, waar ze aan kunnen blijven plakken, maar dat vond ik niet werken.

Met heel warm weer leg ik ook verse citroenplakjes neer, op een schaaltje op het hok ( weer zodat ze eer niet bij kunnen natuurlijk )

de kleur blauw schijnt ook te werken, voor als je blauw een leuke kleur vindt, je hok dus blauw verven. Dat is een oud gebruik, sommige boeren zetten daarom bij een mesthoop blauwe tonnen neer. Of de oudere keukens in boerderijen, die blauw geverfd zijn. ( wel van het jaar 1700 meer )

Daarnaast kun je cd's ophangen in het hok, deze flikkering in de zon schijnen vliegen ook vervelend te vinden. Zelf nooit geprobeerd, maar als je er veel last van hebt, zeker te proberen waard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb citronella en schoonmaak azijn van de ah

Wel goed naspoelen

En inderdaad waar ze vaak plassen een kittenbak neerzetten

En stro neemt geen urine op

Probeer eens hennepvezel of aubiose

Die van mij gaan nog naast de bak zitten hoor

Die van mij gaan ook naast de bak zitten, vooral om te keutelen hoor. <het hooi van hier werkt op de darmen volgens mij hihi, altijd als ze hooi aan het eten zijn, wordt er flink gekeutelt, jawel onder de ruif en hooiballen dus :) Gelukkig heb jij die herkenning ook :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zit zo dat konijnen in het wild niet keutelen als ze in het hol zitten, want dan wordt het hol vies. Dus dan eten ze de blindedarmkeutels op zodat de darmen niet stil komen te liggen. Eenmaal buiten het hol kunnen ze eten en dat zorgt voor de reactie om te gaan keutelen en/of andersom. Eten= keutelen en keutelen= eten want eten is buiten het hol.

Daarom staat hier het toiletje ook naast het eten. En ik heb een superzindelijk konijn die al vanaf dag 1 dat hij hier kwam precies daar poept en plast waar ik het bedoeld had.

de kleur blauw schijnt ook te werken, voor als je blauw een leuke kleur vindt, je hok dus blauw verven. Dat is een oud gebruik, sommige boeren zetten daarom bij een mesthoop blauwe tonnen neer. Of de oudere keukens in boerderijen, die blauw geverfd zijn. ( wel van het jaar 1700 meer )

Aahhh nu snap ik het! Er staat bij mij hier achter in de moestuin een hele oude kippenschuur in te storten die lichtblauw is. Ik vind het wel mooi die kleur, maar ik zie altijd dat die hele oude schuurtjes hier in de omgeving blauw zijn, ik vroeg me altijd af of er vroeger alleen lichtblauwe beits verkocht werd, dat er lood in de verf of beits zat en dat ze het niet anders konden maken vroeger dan die kleur misschien.

Ook onder de staldeuren die nu roodbruin geverfd zijn zit lichtblauwe verf. Kwartje is gevallen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .