Ga naar inhoud

trosjes keutels


Reb

Aanbevolen berichten

Hallo Allemaal,

Wij hebben voor het eerst konijntjes, en hoewel ik het beste met de bunies voor heb, mis ik natuurlijk enorm veel ervaring. Daarom wil ik gebruik maken van jullie deskundigheid.

De konijntjes wonen nu een week bij ons, (NHD) ze zijn nu 8 weken. Ik merk dat in die week het gewichtsverschil tussen de twee konijntjes enorm is toegenomen. De ene weegt 469 gram en de andere 646 gram. Voor mijn gevoel waren de konijntjes ongeveer van het zelfde gewicht toen ze kwamen. (niet gewogen, maar ik ben gaan wegen omdat dat verschil zo groot werd)

Ze eten bij ons:

biks: eerst onbeperkt, omdat ik dat had gelezen dat dat moest bij konijnen tot 4 maanden, nu krijgen ze max 75 gram.

hooi: onbeperkt

Nu vind ik ook steeds van die trosjespoepjes (heettte dat nu blindedarmpoep?) ik heb ook weer ergens gelezen dat dat een slecht teken is, omdat ze dat op moeten eten. Het zou een teken zijn dat het voerbeleid niet goed is. Dit in combi met het gewichtsverschil zetten bij mij vraagtekens.

Moet ik iets anders doen? doe ik iets niet goed? Ik zou graag tips en advies willen!

gr.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het zouden idd de blindedarm keutels kunnen zijn, deze kunnen ze laten liggen ( ivp opeten) omdat ze mogelijk toch nog teveel bix krijgen de 75 gram is dit per konijn of met zn 2en? hier krijgt mijn konijn ( vlaamse reus nu 4kg) maar 150 gram brokken ( selective) per dag, de rest moet ze met hooi aaneten, en krijgt daarbij nog groenten

Link naar reactie
Delen op andere sites

75 gram is met zijn tweeen. Ik ben uitgegaan van anderhalve kilo als volwassenkonijn, dat keer twee. Dat is 3 kilo. 25 gram per kilo is 75 gram biks.

elnienkjo: weet jij een groeicurve van nhd? Ik las elders op dit forum dat een konijn van 8 weken ongeveer 500 gram weegt. Ze zijn zondag pas 8 weken zit ik net uit te rekenen. In dat geval zou het wel kloppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

twee voedsters,

Ik moet erbij zeggen dat de lichte ook in de rui is. dat zou ook misschien wel een gewichtsverschil kunnen verklaren.

Dat de ene het voer van de andere opeet, klinkt logich, zij het niet dat ze al die tijd onbeperkte bix hebben gehad. Hoeveel moeten die konijntjes per dag ongeveer aankomen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

een stomme vraag, maar moeten ze die bix gelijk op eten, of doen ze er de hele dag over?

Want anders moet ik ze apart gaan huizen, en ze zijn zo leuk samen. (afgezien het praktische probleem wat ontstaat.)

Ik het idee om het portie over meerdere momenten van de dag te verdelen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze hoeven niet alles in 1 keer op te eten hoor. Het is maar net wat ze zelf willen.

Sommige konijnen eten alles in 1 keer op, andere konijnen niet.

Je kan de brokjes prima verdeelt over de dag geven hoor, dat is geen enkel probleem.

Hier krijgen ze 's ochtends en 's avonds brokjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van mij vallen altijd aan op de biks (en op het groenvoer), alsof ze al weken geen eten meer hebben gehad.

Biks is ook altijd binnen 2 minuten op en dan staan ze voor dat deurtje alweer te wachten op het tweede gerecht (groenvoer).

Ik geef zelf de eerste biksjes altijd uit m'n hand. Op die manier kan ik goed zien dat alle 4 de konijnen kunnen eten (blijven ze eten, dan zijn ze over het algemeen gezond).

Qua gewicht... tja, wij mensen zijn ook niet allemaal even zwaar. Dus het is helemaal niet erg als één konijn iets groter is dan het andere konijn. Als ik naar mijn eigen konijnen kijk, dan is er ook verschil. Ik heb 3 konijnen die rond de 1,5 kilo zitten. En het 4e konijn is 2,1 kilo. Halve kilo zwaarder! Terwijl ze allemaal uit hetzelfde nest komen (moeder & 3 koters). Misschien zat er in de voorouders een iets groter konijn? Geen idee...

Hou het wel in de gaten!

Blinde darm keutels worden over het algemeen opgegeten. Maar hier vind ik ook wel eens bdk's, hoor. Niet veel, maar soms laten ze ze toch liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou me anders toch geen zorgen maken als het niet in 1 keer opgegeten wordt. Mijn konijn kan af en toe de hele dag doen over het opeten van zijn ontbijt (krijgt om 9 uur, 17 uur en 1 uur eten, en rond 20.00 een bak groenvoer).

Soms staan er om 5 uur nog brokjes van 's ochtends. Maar ik heb nog nooit een blindedarmkeutel in levende lijve gezien. Dus de snelheid van eten hoeft niets te zeggen over te veel eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .