Ga naar inhoud

Niet drinken uit flesje en drinkbak


Resii

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb mijn beide konijnen allebei al drie jaar inmiddels. Pluis krijgt ieder jaar een aantal keer een verstopping. Het laatste jaar zijn het er meer geworden. Het valt me al twee jaar op dat Pluis amper tot niet drinkt. Ze heeft het allebei; een drinkfles en een drinkbak. Bij de dierenarts tijdens een verstopping kreeg ze regelmatig een infuus, daarna was ze zo goed als beter. Hierdoor is een belletje gaan rinkelen; uitgedroogd. Op geen enkele manier krijg ik haar zo ver dat ze water gaat drinken. Groenten is ze ook niet dol op. Dit moet ik echt steeds met hele kleine stukjes voor haar neus houden anders pakt ze het ook niet, alleen biks (SS) en hooi.

Heeft iemand een idee hoe dit kan en wat ik eraan kan doen? Pluis heeft het afgelopen half jaar 4 keer een verstopping gehad en zit een beetje met de handen in mn haar nu..

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou proberen om even te minderen met biks en op zoek te gaan welke groenten haar wel liggen. Hoeveel biks krijgt ze eigenlijk, en hoeveel weegt ze?

Als ik hier een konijntje heb dat te weinig drinkt maak ik de groenten wat nat, zo krijgen ze toch extra vocht binnen. Je kan haar ook altijd met een spuitje wat water in de mond geven, maar dat vinden ze meestal niet zo leuk, maar het is toch belangrijk dat ze niet uitdroogt.

Ik heb vorige zomer (of was het al 2 zomers geleden?) trouwens ook een konijntje gehad dat heel stilletjes was en niet levendig enz. Meteen naar de DA, die haar vocht heeft opgespoten en toen kwam ze er weer helemaal door. Het was toen ook superwarm en waarschijnlijk was ze aan het uitdrogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allemaal bedankt voor de tips! Lonja, wat geef je dan bijvoorbeeld?

Hooithee is helaas geen succes.. Ik geef nu water met een spuitje en inderdaad natte groenten. Maar heb het idee dat het nog veel te weinig vocht is omdat de keutels steeds behoorlijk droog zijn (droger dan bij mijn andere nijn) en ze dus die verstoppingen krijgt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij groenvoer moet je even opletten dat je het niet nat geeft, dus even droogdeppen op kranten als het geregend heeft of zo. Ik snap dat dat misschien onlogisch klinkt in jouw geval maar het schijnt gevaarlijk te zijn.

En niet pal langs een drukke weg of een hondenuitlaatplaats plukken.

Gras kun je knippen of plukken en gelijk geven, niet te lang laten liggen. Afgemaaid gras mag niet.

Verder paardebloemen, zowel de bloem als het blad vinden de meeste konijnen heel erg lekker!

Blaadjes van wilgen zijn de meesten ook weg van.

Verder geef ik hier iedere dag weegbree, zowel brede als smalle, veldzuring, ridderzuring, vrouwenmantel, hazelaarblad, aardbeienblad, braamblad, wortelloof, kleefkruid, vogelmuur, bruidssluier, klaver, goudsbloem etc. etc. Gewoon wat ik zoal tegenkom buiten en wat veilig is. Alles met mate, dus dat het afwisselend is want te veel van iets kan nooit goed zijn.

Met sommige soorten zoals zuring en klaver moet je daar wel voorzichtig mee zijn dat het niet te veel is.

Maar gras kan je onbeperkt geven hoor!

Een lijst met giftige planten vind je hier: http://www.bunnybunch.nl/konijnen/giftige-planten-voor-konijnen.html

En natuurlijk ieder nieuw ding eerst voorzichtig uitproberen en aan laten wennen.

aangepast door Lonja
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het altijd een beetje eng om langs de kant van de sloot van alles te plukken voor de konijnen. Je weet niet of er veel konijnen zitten en wat die evt voor ziektes bij zich hebben. Helpt het als je dat groen afspoelt en droog dept of raak je daar evt ziektekiemen niet mee kwijt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat je daar veel mee uithaalt nee.

Ik denk dat je moet afwegen wat je het belangrijkst vindt, als je ermee kan voorkomen dat ze gegarandeerd niet meer continu verstoppingen krijgt doordat ze dan genoeg groenvoer eet en dus vocht binnenkrijgt dan zou ik de verstoppingen een groter risico vinden om te nemen dan de mogelijke ziektes. Ik zou het dan wel pas proberen als je je konijn ingeënt hebt.

Ik neem het risico omdat er hier wilde konijnen om mijn huis zitten en ik geen stap meer buiten kan zetten als ik me daar zorgen over ga maken en omdat mijn konijn geen hooi eet maar wel gras.

Ik denk er dus maar gewoon niet aan want dan wordt het hier niet meer leefbaar, ik zie me nog niet iedere keer mezelf en mijn vriend en iedereen die binnenkomt ontsmetten nadat ik in de tuin ben geweest. Pas als ik in aanraking kom met dode wilde konijnen in de tuin (gebeurt helaas ook wel eens) neem ik voorzorgsmaatregelen, trek andere kleren aan en niet met die schoenen in huis etc.

Maar als je het kan vermijden dat je op die plekken plukt of komt dan zou ik het natuurlijk niet doen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .