Ga naar inhoud

Smurrietje uit oog, allergie?


rakkerenkobus

Aanbevolen berichten

Heey,

Mijn konijn heeft sinds een poosje, 1,5 week ongeveer, een soort smurrie dat uit zijn oog komt. Hij heeft vermoedelijk onder zijn drinkfles gelegen (domweg eronder gaan slapen, of omdat hij merkte dat het weg was) waardoor de haartjes ook plat zijn gaan liggen. Ik vind dat het de hele dag een beetje schommelt qua roodheid; soms wat lichter dan normaal, soms wat donkerder. Maar niet echt heel opvallend licht of donker.

Ik maak het, als ik zie dat er weer een beetje zit, schoon met een steriel gaasje en wat gekookt (en afgekoeld natuurlijk :P) water.

Gisteren wou ik het ook schoonmaken, dus ik ging water koken, maar het water wou niet zo snel afkoelen :frown: dus ik had mijn vader gevraagd het schoon te maken. Hij zei dat er toen eigenlijk niet veel meer zat. Ik had foto's gemaakt, en hij zei ook dat er veel minder zat.

Ze krijgen altijd 's avonds te eten, het wisselt telkens weer een klein beetje af, op het moment krijgen ze: wortel, klein plakje courgette, klein plakje broccoli en een klein stukje pastinaak. En natuurlijk brokjes; SS, en natuurlijk hooi, de hele dag door.

Vandaag zat er voor het eten niks, ik gaf eten, was wat met mn andere konijn aan het spelen, nieuwe zak hooi openmaken enz. keek ik even later nog een keer naar het oogje, en nu zat er wel wat!

Ik denk dus dat hij voor een van de groentes allergisch is, wortel valt eigenlijk al af (krijgen ze al best wel lang, en het heeft verder nooit problemen opgebracht) en broccoli vind ik ook niet zo verdacht (krijgen ze ook al een poos, ook verder geen problemen mee gehad). De pastinaak hebben ze weleens eerder gehad, toen geen problemen. De courgette hebben ze nog nooit eerder gehad (vinden ze ook eigenlijk niet het lekkerste :P).

Ik ga hem voorlopig dus alleen maar wortel, brokjes en hooi geven aan eten, maar herkend misschien iemand dit?

Is hij allergisch voor de courgette (of pastinaak, of broccoli), zou dat kunnen met deze klacht?

Hij is verder wel levendig, nouja, hij is meer een slaapkop, maar hij beweegt nog wel evenveel (als je hem in de grote ren op het gras zet tenminste, in zijn hok suft ie meestal wat, maar dat is altijd al zo geweest) dus aan zijn gedrag merk ik niks.

Ohja, waarom ik niet naar de dierenarts ben geweest: mijn vader wil het niet, hij vindt het onzin om te gaan, hij vindt het duur, dus we gaan alleen voor inentingen, en in noodgevallen (nog nooit gebeurd). Ik laat hem wel beloven dat we sowieso naar de DA gaan als het niet over gaat als hij alleen nog maar brokjes, hooi en wortel eet hoor, want dat zou ik echt niet meer weten wat het is! maar misschien kunnen jullie helpen? :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er helaas ook geen foto's van maar mijn konijntje heeft dat soms. Dan komt er een wittige rommel uit haar oogje en is het eromheen nat. Ik heb een speciale oogdruppel voor haar en meestal is 1 druppeltje voldoende. De dierenarts had me ook uitgelegd hoe ik zachtjes de traanbuis wat kon 'masseren' zodat de rotzooi weer los ging zitten en dat werkt ook.

Maar zij heeft het niet echt rood, dus ik weet niet of dat het geval is bij jouw konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .