Ga naar inhoud

Schijnzwanger en op bepaalde locaties onzindelijk?


hawahaai

Aanbevolen berichten

Ik heb vorig jaar een koppel dwergkonijnen uit een opvang gehaald. Ze waren daar als koppel gebracht en zaten toen 4 maanden bij elkaar. Bij mij thuis bleek dat het geen standaard koppel is. Ze vinden elkaar geweldig, maar de ex-ram kan behoorlijk achter de voedster aan jagen als er mensen in de buurt komen om aandacht of eten te geven. De voedster is daarom op zulke momenten op haar hoede, maar de rest van de tijd zoeken ze elkaar op, poetsen elkaar en liggen lekker samen. Ze is altijd wat afwachtend naar mensen toe, knort als je haar de eerste aai wilt geven, maar gaat daarna wel goed zitten voor een aaibeurt.

Afgelopen januari werd de voedster voor het eerst schijnzwanger. Ze maakte een nest, ging veel rijden, was chagrijnig en verdedigend naar haar maatje (die niet in de buurt durfde te komen) en naar mensen. Na een week heb ik het nest opgeruimd en was ze qua gedrag weer de oude. In de maanden daarna heeft ze nog 2 keer een nest gemaakt en rijdt ze met periodes veel op haar maatje. Het verschil met de eerste keer is dat ze niet chagrijnig en verdedigend is, en dat het de ex-ram niets doet. Als hij ergens ligt, kan zij op hem rijden, zonder dat hij opkijkt. Als hij er toch genoeg van heeft, geeft hij haar een knauw en houdt ze op. Wat nu ook anders is, is dat de voedster bij/na het rijden onzindelijk gedrag vertoont: ze laat plasjes en keutels slingeren. Maar dit gebeurt niet in hun hok of ren, maar alleen als ze in huis zijn (bijv. op schoot).

Hoort dit gedrag allemaal bij schijnzwangerschap, ook dat niet zindelijk zijn? En is ze dan 'te' vaak schijnzwanger, of hebben meer konijnen dit, met dit rare voorjaarsweer?

Als het echt beter is voor haar, zal ik zeker castratie overwegen, maar ik ben heel bang dat ze een enorme terugval in het vertrouwen van mensen krijgt na zo'n operatie en de verzorging die daarbij hoort.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen op die paar momenten van het nest maken en het rijden heeft ze het druk om niks, verder is ze niet anders dan anders. Op die gedeeltelijke onzindelijkheid na. Buiten totaal niet, en binnen direct na het rijden, maar vandaag legde ze ook een aantal keutels op een rijtje toen ze via de openstaande deur de keuken in geslopen was. Verder is ze echt nog steeds keurig zindelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .