Ga naar inhoud

konijnen keutelen niet meer na koppeling


manon24

Aanbevolen berichten

zoals jullie bij het onderdeel koppeling zien heb ik een topic gestart over de koppeling van Flap en Flo. dit is echter niet zo goed uitgedraaid en ze hebben vannacht apart gezeten. Flo in de ren en Flappie liep vrij rond dus ze kunnen elkaar zien.

het probleem is dat Flo sinds ze hier is toegekomen nog niet echt heeft gekeuteld. ik gisterenavond echt hele mini-keutels gevonden 5 ofzo. en dan 3 wat grotere keutels maar dat is het. zij heeft gegeten: stuk witloof, wat wilgentak, stuk andijvie, stuk wortel en wat korrel en hooi.

Flappie heb ik gisteren nog wat zien keutelen maar sinds gisteren om 7uur 's avonds niet meer. hij heeft wat meer gegeten dan Flo maar heeft niet zoals hij altijd doet al zijn SS opgegeten.

ik weet niet zo goed meer wat doen? wijst dit op een verstopping?

Link naar reactie
Delen op andere sites

dit is inderdaad een verstopping of gas

waarschijnlijk veel stres bij de koppeling

ik zou gelijk even een afspraak maken bij de da

niet keutelen is heel gevaarlijk bij konijnen

ze hebben medicijnen nodig om het keutelen weer op gang te krijgen

Link naar reactie
Delen op andere sites

oké dan zal ik straks even naar de da bellen en zien of ze tot hier kan komen want ik zie het niet meteen zitten om ze samen in de vervoersbak te zetten tot bij de da. weet jij of de da hier veel meer voor aanrekent? dan zet ik ze voorlopig zeker niet meer samen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb je topic niet gelezen over de koppeling{zat zelf met een ziek konijn}

maar begrijp dat die niet goed ging

dus zou ze ook niet samen zetten nu

het is echt heel belangrijk dat ze medicijnen krijgen

om het keutelen op gang te brengen

de da kosten zijn zo verschillend dat ik daar geen antwoord op weet

sterkte ermee

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja ze komt van bij het knabbelthuisje. ik heb gisteren al contact gehad met eveline en ze zei dat ik ze al ik me er beter bij voelde ze vannacht apart zette als het niet ging. ik heb zojuist met de da gebeld en die had juist iemand aan de deur dus ging zo snel mogelijk terugbellen. wanneer de da heeft teruggebeld zal ik zeker eens naar de opvang bellen.

nu moet ik ook nog eens naar de bank lopen:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja hij blijkt dominanter dan ik dacht. ja ik ga er straks eens naar bellen en zien hoe het verder moet.

maak me wel zorgen om de dame. ik dacht aanvankelijk dat ze gestresst was en de omgeving niet zo goed kende en daarom veilig op dezelfde plek bleef liggen. elke keer dat ik vannacht ging kijken lag ze in dat mandje. ik denk dat ze zich echt niet goed voelt. Flappie loopt wel nog wat rond. als de da binnen 10 min niet terug belt dan bel ik toch nog eens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een ellende!

Is altijd lastig, als je een nieuw konijn hebt. Je kent het beestje nog niet en bent geneigd al het gedrag toe te schrijven aan stress van de verhuizing/koppeling.

Balen, dat de da en de opvang allebei niet antwoorden. Kun je niet gewoon even langs de da-praktijk gaan? Als ik wel eens ergens mee zit, wat ik even na wil vragen, dan ga ik gewoon even langs de praktijk en overleg met een assistente.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb zojuist de da nog eens aan de lijn gehad en ze zit met een spoedgeval daarmee, maar ik verwacht binnen de komende minuten dat ze terug belt. goed nieuws Flappie heeft zojuist een beetje gekeuteld en hooi gegeten dus ik ben nogal opgelucht voor hem al. hij is ook veel actiever dan Flo loopt wat rond enzo Flo ligt gewoon in haar mand.

Flo volgde opeens zijn voorbeeld en legde 3 keuteltjes maar die hebben nogal een rare vorm: niet echt rond maar langwerpig en wat plakkerig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Flappie keutelt weer volop in zijn wc, de keutels zijn wel een piepklein beetje kleiner dan normaal maar hij keutelt dus dat is al goed.

ik heb de da aan de lijn gehad en ze maakte zich vooral zorgen om Flo, ik kan vanmiddag naar haar toe en dan krijgt ze medicatie tegen pijn en iets om haar darmen weer op gang te brengen. indien het echt erg is moet ze aan het infuus. ik hoop van niet, ze knabbelt wat hooi en drinkt voldoende water.

ik heb dan nog naar een andere da gebeld voor een second opinion en om te zien of zij me niet vroeger kon nemen en die zei:

volwassen konijnen kunnen niet aan elkaar gekoppeld worden en dat draait op vechten uit. dus normaal dat de voedster gestresst is en niet meer eet. ze gaf me echt het gevoel alsof het iets erg was dat ik Flappie wilde koppelen aan een ander konijn...

ze zei dat als Flo vanavond nog niet gekeuteld had ik maar eens moest langskomen.

naar haar ga ik dus zeker niet en dan ga ik vanmiddag gewoon naar mijn eigen da:yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

naar die tweede da ging ik ook zeker niert

ik heb hier alleen maar volwassen konijnen aan elkaar gekoppeld

die da moet zich eerst maar eens verder in konijnen gaan verdiepen

fijn dat flappie weer goed keuteld nu hopen dat het bij flo ook weer op gang komt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh jee ik had gisteravond er wel vertrouwen in dat Flo gewoon zou gaan keutelen als ze even de rust had vannacht omdat ze wel goed at!

jee nu weer naar de dierenarts met haar, weer stress voor het beestje. Die heeft geen leuke dagen :/

Ik wist niet dat kleine keuteltjes zo gevaarlijk waren, had Hazel ook 's avonds met de castratie, heb me er niet druk over gemaakt omdat hij goed at en ik het wel logisch vond omdat de darmen natuurlijk stil hadden gelegen met de narcose. Een paar uur na de kleine keutels werden ze weer steeds normaler en de volgende dag was het weer goed. Maar eigenlijk is dit dus gas of verstopping?! Oeps!

Dacht eigenlijk dat het met Flo ook zo zou gaan, gewoon ff niet gegeten dus kleinere keutels maar ze at goed dus ik dacht dat keutelen dan ook wel weer goed zou komen!

Stomme dierenarts zeg, die zegt dat je volwassen konijnen niet kan koppelen, juist kleine konijnen niet! Ze moet zich er inderdaad maar eens in gaan verdiepen, wilde konijnen gaan zelfs pas als ze al een jaar oud zijn wn hun eerste winter overleefd hebben met hun man/ vrouw samenwonen, tot die tijd zijn ze vrijgezel. Gelukkig dat dat jouw dierenarts niet is.

Heel veel succes met Flo en misschien verklaarde dat ziek zijn wel waarom de koppeling niet goed ging, ik hoop het!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb contact gehad met de opvang en daar kreeg ik het advies dat als ik naar de da zou gaan dat haar teveel stress zou geven en ik nog even moest afwachten wat betreft het keutelen. ze heeft wel nog een paar keutels gelegd het afgelopen halfuur.

ook kreeg ik het advies om ze terug bij elkaar te zetten want als ik ze apart zou houden zou zo de spanning teveel opgebouwd worden. ik heb Flap er terug bijgezet en nu loopt hij er de hele tijd achter. hij heeft nog maar één keer op haar gereden, gisteren was het veel meer en af en toe gaan ze eens liggen. Flap heeft wel al gegeten van de schotel groenten maar Flo niet. ze hebben ook nog nooit samen gegeten, elkaar gelikt of maar iets gedaan waar zij op haar gemak bij was. ik weet echt niet goed meer wat doen want iedereen zegt iets anders, het is zo verwarrend :erf:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel vreemd dat de opvang adviseert om ze bij elkaar te zetten omdat je anders spanningsopbouw zou krijgen, want hoe het op mij overkwam was dat er eindelijk rust in de tent was toen ze niet meer samen in de ren zaten en Flo ook weer rustig kon eten...Maar ja ik heb er ook geen verstand van...

Hoop dat dat niet slecht is voor Flo en ik kan er wel inkomen dat nu weer naar de dierenarts wel weer extra stress is. Ik zou ook doen wat Nicky_The zegt, medicijnen halen bij de dierenarts, dwangvoervoor als ze toch gaat stoppen met eten en iets om de darmen op gang te krijgen.

Pff wat een gedoe zeg, als ik dit nu zo lees dan wil ik er echt iemand bij met koppelen die verstand ervan heeft...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja ik had ook het gevoel dat ze alle twee nogal ontspannen waren als zij alleen in de ren zat. nu zit ze in een schuilhokje en is het kalm maar vanaf het ogenblik dat ze eruit komt herbegint het weer. ze heeft ook nog niet kunnen eten sinds hij er terug bij is. ik denk niet dat dat is omdat ze niet wil eten maar omdat ze bang is. het is gewoon allemaal zo moeilijk.

ja ik ga de da eens bellen om te vragen of ik geen medicijnen kan ophalen. kan de da ciseral en pijnstilling meegeven en mag ik dat dan zelf toedienen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja heb ik ook meegekregen van de week na castratie. Pijnstilling weet ik niet of dat nodig is, ik had even de bijsluiter gelezen en je hebt er nogal wat nare bijwerkingen van die volgens mij weer niet bevorderlijk zijn voor de spijsvertering.

Maar er is wel een spul dat de darmwerking op gang helpt, moet je maar even vragen, ik weet niet hoe dat heet.

Ik snap dat Flo bang is om te gaan eten met Flappie want dat werd gisteren gelijk afgestraft.

Eerlijk gezegd, ook al heb ik er geen ervaring mee, denk ik dat ik eigenwijs zou zijn en ze uit elkaar zou halen. Ik zou het namelijk belangrijker vinden dat Flo blijft eten dan dat de koppeling slaagt...Maar goed zoals gezegd ik roep ook maar wat en dat is niet op basis van ervaring!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .