Ga naar inhoud

Voedster laten castreren


Lausas

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb een voedster van 4. Ik heb vroeger ook konijnen gehad en we hebben ze nooit laten castreren of steriliseren. Nu lees je vanalles en nog wat op internet. Het is bijna 50/50 om het wel of niet te laten doen. Ik wil natuurlijk niet dat ze ziek wordt. Maar wie zegt dat laten helpen echt het beste is?

Ik weet ook dat ze misschien wel te oud is. Wie heeft tips?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een keuze die je zelf moet maken. 4 jaar is op zich nog niet superoud maar het kan wat langer duren voordat ze er weer bovenop is. De ingreep is naarmate ze ouder worden, gewoon zwaarder voor ze. Maar ik heb 2 jaar geleden een konijn van 8 jaar laten helpen en zij is er ook goed doorheen gekomen. Als je voedster gezond is en goed in haar vel zit kan je het misschien wel doen. Maar overleg uiteraard wel met je dierenarts!!!!! En zoek een dierenarts die veel ervaring heeft met het castreren van voedsters, want het is een vrij heftige ingreep en zeker met die leeftijd is het uiterst belangrijk dat het goed gebeurd.

Het is en blijft een zware operatie waar ook een zeker het risico aan vast zit, dat ze de operatie niet overleven. Maar nogmaals, dat kun je denk ik het beste met je dierenarts overleggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom heb jij ervoor gekozen het nog zo laat te laten doen? Ze zeggen dat als je het niet doet ze misschien 6 kunnen worden. Ik ken een voedster van 11, bijna 12 en die is niet geholpen en zelfs nooit geënt!

Ik denk er al lang over na. Vind het lastig. Ze is zo lekker zichzelf nu...

Het is een keuze die je zelf moet maken. 4 jaar is op zich nog niet superoud maar het kan wat langer duren voordat ze er weer bovenop is. De ingreep is naarmate ze ouder worden, gewoon zwaarder voor ze. Maar ik heb 2 jaar geleden een konijn van 8 jaar laten helpen en zij is er ook goed doorheen gekomen. Als je voedster gezond is en goed in haar vel zit kan je het misschien wel doen. Maar overleg uiteraard wel met je dierenarts!!!!! En zoek een dierenarts die veel ervaring heeft met het castreren van voedsters, want het is een vrij heftige ingreep en zeker met die leeftijd is het uiterst belangrijk dat het goed gebeurd.

Het is en blijft een zware operatie waar ook een zeker het risico aan vast zit, dat ze de operatie niet overleven. Maar nogmaals, dat kun je denk ik het beste met je dierenarts overleggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat ze baarmoederkanker had, ze verloor bloed daar. Dus ik had 2 opties, opereren met een risico dat ze dat niet haalt, of niks doen, maar dat zou ze zeker niet overleven. Dus vandaar die keuze. Ze is uiteindelijk 10 geworden, dus heeft ze nog 2 jaar extra mogen hebben na de operatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

O wauw! Goede keuze! Ik vind het lastig. Bij mijn dierenarts kost het ook nog eens bijna €200! Dat is een stuk duurder dan ik zo lees bij anderen. Maar ze weet wel alles van konijnen..

Twijfel twijfel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net vorige week drie voedsters laten casteren, allemaal zo'n 4 jaar oud. En ben ik blij dat ik het gedaan heb zeg! Twee van mijn voedsters bleken dus al baarmoederkanker te hebben. Dus had ik het niet gedaan, had ik ze niet meer lang gehad dus. Nu is het alleen maar duimen of het niet is uitgezaaid. De andere voedster was in top-conditie dus die was binnen 2 dagen al weer aan het rondhuppelen met haar vriendje.

In principe is het jou eigen overweging. Ik heb het gedaan vanwege het gezondheidsaspect, maar daarnaast ook omdat de voedsters al sinds de vorst voorbij was last hadden van de hormonen. Ik heb zelf 2 jaar aan het twijfelen geweest, en baal dus dat ik het niet eerder heb gedaan. Maar dat is natuurlijk achteraf gezien.

200 euro vind ik trouwens wel heel erg duur. Ik was 360 euro voor 3 konijnen kwijt, plus ze zijn allemaal nog aan haakjes geholpen. Zijn er niet nog andere kkda's in jou omgeving waar je kunt informeren? Ik ben zelf bij een DA geweest die toch wel 30km bij me vandaan zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er wordt nergens in haar verhaal over een ram gesproken, dus ik denk dat het konijn of alleen zit, en als er al een vriendje bij zit deze wel is gecastreerd. Mijn rammen zijn ook allemaal geholpen, maar mijn vrouwtjes nu ook, 4 in totaal. Geeft wel een geruster gevoel bij mezelf vind ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .