Ga naar inhoud

Syfilis: wie zijn konijn heeft dit ook reeds gehad?


Starshine

Aanbevolen berichten

Dag allemaal,

Ik heb een konijntje met korstjes op de anus en de lippen, hij heeft dit al sinds oktober. De anus is ook rood en gezwollen. De korstjes vallen er uiteindelijk af en als ik behandel met terra-cortril, gaat de zwelling ook weg. Indien ik echter stop met de behandeling, komen de symptomen terug. De zalf is dus eerder een lapmiddeltje. Verder eet het konijn goed en heeft hij blijkbaar niet echt last.

De DA dacht aan een chronische vorm van myxomatose maar dit lijkt me zo raar... hij heeft immers nergens anders zwellingen dan op zijn anus en lippen. Ook zijn het eerder korstjes dan echte bulten. Na enig opzoeken op internet las ik over syfilis, waarvan de symptomen toch wel overeenstemmen met hetgeen ik bij mijn nijn zie.

Daarnaast heb ik vandaag ontdekt dat nog een ander konijn net hetzelfde heeft. Hij is nochtans niet in contact gekomen met het andere konijn. Ik was ook mijn handen zoveel mogelijk tussendoor.

Heeft iemand al eens iets gelijkaardigs meegemaakt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen hadden syfillis eind vorig jaar. Ook een tijd mee rongelopen omdat ze hele vage klachten hadden. Uiteindelijk heb ik all vier konijnen met antibiotica moeten behandelen omdat in principe konijnen die bij elkaar zitten het ook overbrengen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef momenteel enkel terra-cortil, dus cortisonezalf. Dat helpt tegen de zwelling maar voor de rest doet dat niets aan de oorzaak van de symptomen. Ook heb ik al een kuur baytril gegeven omdat het arme beest ook nog eens snot had. Maar dat doet dus ook niets aan deze ziekte.

Ik ga de DA nog eens contacteren. Als het met een paar injecties opgelost kan zijn, wil ik dat wel proberen. Zeker vooraleer al mijn nijnen besmet geraken. Mijn konijnen zitten niet bij elkaar maar wel naast elkaar in verschillende hokken. Maar het kan altijd zijn dat ik dat bijvoorbeeld met mijn handen overdraag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet zo niet welke AB ik heb gekregen, kan dit waarschijnlijk nog wel nakijken. Maar mijn konijnen zijn er in ieder geval vanaf. Vooral Freya had steeds een korst op haar neus die er dan weer afviel en weer terug kwam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .