Ga naar inhoud

Bijtend konijntje


_Cupcake_

Aanbevolen berichten

Hallo,

Wij hebben pas een lief dwergkonijntje aangeschaft: Cupcake. Het is echt een schatje en totaal niet bang voor ons. Ze loopt regelmatig los in de woonkamer en komt dan ook zelf naar ons toe. Ze laat zich ook zonder problemen aaien of optillen.

Ze heeft nu echter iets nieuws ontdekt wat vrij vervelend begint te worden. Ze bijt in onze vingers en handen. Ze is niet agressief. Het is ook niet zo dat ze bang is, want we kunnen haar zonder problemen aaien ook als ze losloopt. Een voorbeeld van het bijtgedrag: ze loopt los, komt zelf naar ons toe, snuffelt en likt aan een hand en het snuffelen verandert dan in bijten. Als je je hand weghaalt dan volgt ze je hand gewoon en zodra ze weer in de buurt van je hand is begint ze weer met snuffelen en bijten. Zelf als ik mijn hand onder een handdoek verstop probeert ze onder die handdoek bij mijn hand te komen. Ze probeert overigens ook aan kleding te bijten. Het bijten begint steeds harder te worden, soms ook echt pijnlijk, zelf met bloed.

We hebben al geprobeerd hier meer informatie over te vinden. Als advies werd gegeven hard nee zeggen of een hoog gilletje. Dat helpt totaal niet, ze reageert er niet eens op. Ook hebben we geprobeerd om in handen te klappen of met een hand op de grond te klappen, maar ook dat helpt niet. Hebben jullie enig idee waarom ze dit doet? En hoe we het af kunnen leren?

Als ze in haar kooitje zit dan eet ze trouwens bijna non stop hooi. Ze heeft ook een knaagbal (van een soort houten takjes met daarin in hooi) maar die snapt ze nog niet helemaal. Zou het kunnen dat ze gewoon ergens aan wil knagen?

Hopelijk kunnen jullie ons helpen. Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, mijn konijntje had dit ook.

Het was niet echt uit haat maar meer uit spelen, hij bijt, jij trekt weg en jou konijn denkt he dit is leuk dat ga ik weer proberen.

Hetzelfde verhaal met onder de handdoek, het konijntje gaat jou hand zoeken om te spelen.

Dit zeiden ze in ieder geval tegen mij toen mijn konijn het deed. Als tip gaven ze dat ik maar eens moest gillen omdat konijnen dit als pijnkreet ervaren. Dit heb ik echter niet gedaan. mijn konijn was nog jong dus ik dacht zelf aan ontdekken.

Gewoon ontdekken van als ik hierin bijt wat gebeurt er dan?

Straf je konijntje in ieder geval niet, dit snappen de meeste konijnen niet en kan ook nog gevolgen hebben (konijn van een vriendin)

Verder weet ik niet zo goed advies, miss gaat het vanzelf over miss niet. Bij die van mij ging het weg toen deze een maand of 6/7 was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn konijn deed dit ook toen ze jonger was, alleen zit ze buiten. Zodra ik in de ren kwam ging ze aan mn kleren aan mn schoenen en idd als ik haar wilde aaien in mn handen zitten knabbelen. Ik vond het meer knabbelen uit interesse ipv agressie tonen. Ik weet niet hoe oud het konijntje is? Maar misschien is het de nieuwsgierigheid omdat het konijntje nog jong is ( ze willen dan zo veel mogelijk ontdekken). Bij mij is het van zelf over gegaan toen ze wat ouder werd en we elkaar beter leerde kennen. Ik zou in ieder geval dat met de handdoek niet meer doen dan gaat ze het misschien als een spelletje zien. Nee roepen of gillen hielp bij mij iig niet, misschien kun je het het beste zo veel mogelijk negeren en als ze gaat knabbelen stoppen met aaien( misschien dat ze dan leert van hey als ik dat doe krijg ik geen lekkere aaitjes meer).

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoe oud is je konijntje?

mijn konijn deed het paar jaar terug ook om aandacht. eigenlijk is het gestopt sinds hij een vriendinnetje heeft. een kartonnen doos is ook altijd wel uitdagend voor je konijntje en daar kan ie aan trekken en bijten zoveel hij/zij wil..

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn konijn bijt niet in mijn vingers of handen, maar heeft wel een tijd gehad dat hij in mn broek beet en trok..

Soms doet ie dat nog steeds, wel minder.

Ik weet niet hoe oud je konijntje is, misschien ligt het aan de leeftijd en gaat het vanzelf over?!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn kleine Bink doet t ook sinds een paar dagen. Dan komt ie vanuit zn kooi kijken wat ik doe. Ik laat m altijd even snuffelen aan mn hand, en vanavond gaf ie dus een klein beetje. Gelukkig niet hard! Ik ben iig maar begonnen met gilletjes geven. Wellicht helpt t!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .