Ga naar inhoud

Konijn bijt echt op alles!


carlino

Aanbevolen berichten

Hoi!

Nadat mijn vorige 2 nijntjes zijn overleden hebben we een nieuw konijntje gekregen.

Dit keer een konijn van een fokker in Hollandse konijnen.

Alles heel leuk een aardig maar na dag 2 werd het beestje een beetje opstandig.

Hij knauwt echt aan alles wat hij ziet.

Is er iets om dit af te leren?

Want zo erg heb ik het echter niet mee gemaakt.

Verder zit in het hokje alles wat de fokker mij verteld heeft dus daar moet niks geks aan zijn.

Mijn zorgen zijn der omdat ik ook leuk vind voor mijn kinderen dat ze het beestje ook vast kunnen aaien.

Maar met dat bijten op alles ben ik bang dat hij straks ook de kinderen zal bijten.

Hij is zelf ook zeer angstig... Maar dit heeft tijd nodig.

Dus ben benieuwd wat het kan zijn en of het misschien een optie is tot iets in het hok.

Alvast Bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij komt net uit het nest.

En het hokje is een binnenhok.

Er komt nog een buitenhok waar hij veel kan lopen.

Binnen krijgt hij iig genoeg ruimte om zich te bewegen en is ook ontzettend nieuwschierig.

Over die takken zal ik eens kijken. Dank je wel!

En het is een mannetje :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn konijn heeft ook een tijdje gehad dat hij vooral aan het hok knaagde...

bij mij is dit eigenlijk vanzelf over gegaan, wel heb ik takken enzo gegeven om op te knagen.

misschien dat lkkr rennen ook helpt, heeft hij ff wat anders te doen!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

tja we hebben hem nu ook een naam gegeven wat ook heel toepasselijk is Knabbel.

Mja het moet niet zo zijn als ik hem iedere keer eruit haal dat hij in me kleding, kussens en bank blijft bijten.

Het is me een grote boef dat wel!

We zullen zien. :-)

Maar ik weet uit het verleden dat we een soort van steen in het hok deeden waardoor het konijn zijn (bijtlust) kwijtraakte.

Maar weet niet of dat ook zo is haha!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ram beet ook overal op. Hij knaagde ook internet kabels door enzo. Ik heb het af kunnen leren met een plantenspuit. Net zoals bij een kat. Het zal niet bij elk konijn werken, want ik heb er ook 1 die het lekker vind. :he: Die gaat ook graag in bad, vooral in de zomer. :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoii,

Ik heb ook een konijntje gehad die precies hetzelfde had.. ik had zelfs een pyjama en daar zaten allemaal gaatjes inn xP Ik wist ook niet wat ik eraan kon doen.. En ik heb van alles gedaan. Maar dat heb ik voor nix gedaan. Want ze is dood gegaan.. ze had een parasiet.. ze is 3 maanden geworden. Het bleek dat ze het al had vanaf haar geboorte (die parasiet bedoel ik dan he)

Wat heb ik geprobeert:

Een knaagblok (hielp niet)

Een grotere ruimte bijv. een ren, groter hok, door het huis lopen (was niet zo'n groot suc6 want toen gingen de kabels eraan...

Maar wat best wel heeft geholpen is takken (zoals hier onder staat) toen was het even over.. dan heeft die wat te knagen maar ik zou wel kijken welke takken. ik heb de Wilg gebruikt

Groetjes!!!

P.S. Ik heb nu een nieuw konijn die heet Knabbeltje :D

aangepast door Michèle love you
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga zoiezo wat takken zoeken en een knaagsteen halen.

Maar merk ook dat hij meer eet dan drinkt...

En de waterfles moet ie ook al niet.

Het is een eigenwijs beestje dus heb een konijn met karakter haha!

Gisteren heeft hij los gelopen hier in de huiskamer en dat vond hij heerlijk.. Op plekken waar hij niet mocht komen heb ik hem gewoon opgepakt in zijn nekvel en terug in de bak gezet.

Waardoor hij iedere keer ons aan keek als hij die kant uit wou lopen.

Na 4x liep hij der maar voorbij.

En dit heb ik ook gedaan toen hij aan m'n kleed wou knabbelen.

Dus ben benieuwd hoe het verder zal gaan met hem :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad... een knaagsteen is absoluut niet gezond.

Oppakken in de nekvel is ook niet bepaald aan te raden, het is een dun velletje en je kunt daar makkelijk bloedingen veroorzaken. Zeker niet iets om je konijn aan op te tillen...

Bovendien is oppakken voor een konijn gegrepen worden door een roofvogel. Lijkt me ook niet de bedoeling.... en funest voor je band met je konijn.

Hier drinken ze ook niet uit een fles en hebben dus ook gewoon een bakje water. Vinden ze veel fijner hier. Geen flessen meer voor mij (en de konijnen)

Misschien is het eens goed om kritisch naar de basisbehoefte van je konijn en konijnen in het algemeen te kijken.

Konijnen hebben van nature een sterke knaagbehoefte, maar overal aan knagen kan ook komen uit frustratie, namelijk als er niet aan zijn basisbehoefte voldaan wordt: te weinig beweging, te kleine leefoppervlakte, eenzaamheid,... enzovoorts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier ook een bijtertje zitten, mevrouw knabbelde alles wat los en vast zat. Na haar castratie werd dit al minder (dus ik denk dat het ook een beetje de hormoontjes waren?!). Ook zorg ik dat ze echt veel heeft om in te bijten, verse wilgentakken zijn het beste voor haar daar kan ze zich lekker op uit leven. Ook een van mijn vesten heeft eraan moeten geloven.

Inmiddels is ze nu 2 jaar en wil ze nog steeds wel eens bijten, maar echt minder. Telkens als zij dit deed was het 'DAME' op een ietwat boze toon en ze stopte. Dus nu iedere keer als ze het nog doet is het 'DAME'.

Wij respecteren haar zoals ze is, ze wil dan ook niet opgepakt worden, want dan gaat ze aan je kleding knabbelen of zoals mijn vriend al eens heeft ondervonden onder het mom van 'moet toch kunnen' in zijn vinger en nek. Ik snap dat je dit niet voor je kinderen wilt, maar wellicht dat je er een leuk meisje bij kan zetten die wel heel knuffelig is?

Afleren is dus wel te doen, zij het dat je er goed op let. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja is het zelfde met kinderen.. Roepen en corrigeren.

Over de nekvel wist ik niet echt maar knabbel mag iedere dag een keertje eruit als de kids wakker zijn en een keertje in de avond zodat hij een beetje rust heeft.

Een vrouwtje erbij zetten is voor mij geen optie hihi.

Maar der komt nog een konijntje zoiezo erbij.

Iedere dag krijgt hij een stukje wortel.

Maar merk nu ook dat hij zout te kort komt.

Merk ik aan het likken aan onze handen en armen.

Maar nu is het bijten ook proberen uit te breken uit het hok.

Hij word steeds meer een boef in het hokje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een vrouwtje erbij zetten is voor mij geen optie hihi.

Maar der komt nog een konijntje zoiezo erbij.

Maar merk nu ook dat hij zout te kort komt.

Merk ik aan het likken aan onze handen en armen.

Maar nu is het bijten ook proberen uit te breken uit het hok.

Hij word steeds meer een boef in het hokje.

Een vrouwtje is geen optie, maar er komt sowieso een konijn bij? Die logica ontgaat mij, eerlijk gezegd. Je hebt een rammetje, dus als je er sowieso een konijn bij wilt, kun je het beste een voedster erbij nemen. Twee rammetjes samen gaat meestal niet goed namelijk! De combinatie ex-ram met voedster is de combinatie, die de allergrootste kans van slagen heeft.

Waarom denk je, dat je een konijn een zouttekort heeft, omdat hij aan je handen likt?

Mijn allereerste konijn likte ook altijd aan mijn handen, maar dat deed hij uit liefde en omdat het lekker smaakte. Mijn andere konijn kreeg precies hetzelfde te eten en deed dat niet, maar die vond mij ook niet zo lief. Bovendien doet mijn hond het ook vaak.

Bijten en uitbreken uit het hok...... Persoonlijk zou ik ervoor zorgen, dat het beestje veel knaagmateriaal (GEEN knaagsteen) en meer ruimte krijgt. Ik begrijp uit je berichtje, dat Knabbel 2x per dag los mag lopen. Het kan zomaar zo zijn, dat je konijn veel meer behoefte heeft aan ruimte om zijn energie kwijt te kunnen raken. Er zijn nu eenmaal van die energiebommetje, die absoluut de ruimte nodig hebben om te rennen en te sjezen en te dollen, wanneer zij dat willen. Als ik jou was, zou ik een ren om zijn hok heen bouwen, zodat hij 24 uur per dag meer ruimte heeft. Je schreef al, dat er een buitenhok komt, waar hij meer ruimte krijgt, maar zolang hij binnen zit, moet hij ook de ruimte hebben. Ik ben ervan overtuigd, dat je konijntje jou probeert te vertellen, dat hij nou eenmaal zo'n konijn is, dat veel ruimte nodig heeft om gelukkig te kunnen zijn. Als hij een ren heeft, kan hij 24 uur per dag doen wat hij wil en wanneer hij wil en niet alleen op de momenten, dat hij van jullie de ruimte krijgt door los te lopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me helemaal bij Beestenbende aan...

Zoals ik eerder zie: Tijd om eens kritisch naar zijn basisbehoefte te krijgen, want hij is jullie aan het vertellen dat het niet goed gaat met hem. Je kunt het wel blijven negeren, maar daar wordt hij alleen maar gefrustreerder van. Dat is niet fijn voor jullie, maar voor hem een echte hel.

Zorg dat hij véél ruimte heeft (zeker minimaal 2 vierkante meter permanent)

Zorg voor een maatje: hem laten castreren (stelt weinig voor) en laat 'm koppelen in een konijnenopvang

Zorg voor de juiste voeding.

Zouttekort lijkt me niet aan de orde. Ik krijg ook regelmatig likjes, maar dat is gewoon dat ze om me geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .