Ga naar inhoud

abces onder het oog


joltje

Aanbevolen berichten

vandaag heeft de dierenarts bij ons konijn een abces opgesneden onder het oog. Er kwam veel rotzooi en bloed uit, het is heel goed uitgespoeld en we kregen haar weer mee naar huis. We hebben steriel water meegekregen om te spoelen en zalf meegekregen die we zowel in haar oog alsook in de wond moeten doen en over 2 dagen moeten we weer terug, dan zal de dierenarts de wond zelf nog heel goed schoonmaken en schoonspoelen. Nu heb ik haar net verzorgd.....maar de wond is dicht!!! Ik weet dat ik haar alleen maar help als de zalf in de wond komt, maar ik durf niet......ik weet gewoon niet hoe ik dit moet doen. Het is te belachelijk voor woorden, ik werk zelf in de zorg, met wonden, maar bij ons konijn kan ik het niet. Mijn man heeft zoiets van, doe maar gewoon steriel water erop en de zalf erop, ook al is het dicht, over 2 dagen zal de dierenarts het wel weer openmaken, maar ik ben bang dat we dan weer terug bij af zijn. dat we dan echt te laat zijn....heeft er hier iemand een tip voor mij, hoe ik dit het beste kan aanpakken?

alvast bedankt joltje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tash dat is erg lief, maar ik woon helaas in het zuiden van het land. Wat ik dus niet weet is, hoe krijg ik zo een wondje weer open? Ik heb even wat rondgelezen hier en ik heb al zien staan dat het korstje eraf moet en dan wat geduwd moet worden op de plek, om zo alle rotzooi eruit te krijgen.....maar er is geen korstje..het is gewoon dicht!

Ik hoop dat er hier mensen zijn die dit herkennen en mij tips kunnen geven. De zalf zal in de wond moeten... de dierenarts heeft niets gehecht, maar het zit al dicht........

Link naar reactie
Delen op andere sites

kun je niet waar het sneetje gegeven is voorzichtig met de spuit ( zonder naald) wat duwen kijken of je er dan inkunt?

met een abcess is het idd altijd belangrijk om het open te houden, de DA heeft dit expres niet gehecht in de hoop dat het open zou blijven.

zelf ben ik paraveterinair ( en ook als ik het niet was) , zou ik in zo'n geval de wond zelf weer openmaken zodat toch de druk eraf + prut eruit kan

Als het abcess weer helemaal is volgelopen wordt na de lopp van de tijd de druk ( en ook pijn) zo hoog dat die vanzelf weer openklapt, maar dat kan een tijd duren..

eventueel kan je er anders misschien wat calendula zalf opsmeren, die maakt de huid wat week ( trekzalf ook) dan is het makkelijker open te krijgen/ kan vanzelf gaan. Mocht het ondanks alles niet lukken zal ik even met de DA bellen!

* heb nu geen zin in een heel verhaal met bacteriën die je dan in de wond brengt, het is een abcess dus alles behalve steriel, en als dat de reden kan zijn om hem open te krijgen.... *

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb haar vanmorgen weer naar binnen gehaald en het wondje zit echt potdicht. MAAR het ziet er allemaal supergoed uit! Dit in tegenstelling tot gisteren.....oh, ik verschrok me toen ik haar weer zag na de ingreep..het zag er allemaal zo akelig uit.....maar nu, haar oog zit weer op de goede plaats, het wondje ziet er heel rustig uit....:love: Ik heb toch met het steriele water eroverheen gegaan en ik heb zalf in het oog en op het wondje gedaan. Ik heb vanmorgen even contact gehad met de dierenarts en volgens hem konden we prima wachten tot morgen. Morgen gaan we terug en zal het nog een keer opengemaakt gaan worden. Wat mij enorm geruststeld is dat Sally zich afgelopen vrijdag en gisteren erg makkelijk liet pakken en absoluut niet tegenstribbelde ( wat echt niet normaal is voor haar ) en vandaag rende ze heel hard weg en stribbelde ze enorm tegen met het verzorgen. Er zit weer leven in.... ze eet goed, ze drinkt goed het is weer Sally......vanavond doe ik weer met het steriele water en de zalf en dan morgen weer richting dierenarts. Ik heb er nu in ieder geval weer vertrouwen in dat het wel goed gaat komen! :goed:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .