Ga naar inhoud

Geen biks & hooi, wel groenten, fruit en gras!


Suzimoo

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb me maar weer eens op 't forum begeven na hele lange tijd! :)

Ik kan jullie advies namelijk goed gebruiken!

Het gaat om Gijs, 3 jaar oud, duitse hangoor, 3,5kg.

In de winter van 2010 op 2011 ben ik met Gijs bij de dierenarts terechtgekomen omdat hij knorde (echt als een biggetje) en met de oren flapperde. Alles is toen grondig nagekeken en uiteindelijk is er alleen een wondje in z'n bekje gevonden en heeft hij een antibiotica kuur gekregen. Het knorren verdween binnen korte tijd en het flapperen werd minder (het was niet helemaal weg).

Een paar maanden later, september/oktober 2011, kwam ik bij de dierenarts voor de inentingen. Ik heb toen verteld dat het flapperen nooit helemaal weg is geweest en dit keer bleken z'n oren erg vies. Hij heeft toen eenmalig een zalfje in z'n oren gekregen. Dat leek wel even te helpen, maar naar verloop van tijd ging het me toch weer opvallen dat hij veel flapperde. Daarnaast viel het me op den duur ook op dat hij ietswat zwaar ademde door z'n neusje.

Nu ben ik twee weken geleden opnieuw naar de dierenarts gegaan en hebben we besloten om hem te gaan behandelen. Hij heeft toen een zalfje voorgeschreven wat ik elke twee dagen in z''n gehoorgangen moet smeren.

Daarnaast zou hij ook een peniciline kuur (injectie) moeten gaan volgen van 8 weken. De peniciline was nog niet binnen, dus die heb ik afgelopen woensdag pas opgehaald.

De zalf in z'n oren was echt een ramp, hij ging enorm hoofdschudden en bijna onophoudelijk krabben met z'n poten. Ook z'n vriendinnetje was non-stop z'n oren aan het uitlikken. Ik merkte ook dat Gijs minder lekker in z'n vel zat. Ik had al een tijdje het vermoeden dat er eentje wat minder at, maar nu ging het opvallen dat Gijs iets minder at en iets minder z'n hokje uitkwam om rond te rennen.

Op woensdagochtend (de ochtend voordat we weer naar de arts zouden gaan om de peniciline kuur op te halen en te leren injecteren) vond ik Gijs ineens weer heel vrolijk, hij viel gretig aan op de biks en leek weer een beetje de oude.

Op woensdagavond dus met de injecties gestart, dat gaat erg lekker. Daar lijkt hij weinig van te voelen.

Nu komt het probleem... sinds vrijdagavond weigert hij biks en hooi te eten.

Zaterdag ben ik daarom gestart met Metacam (pijnstilling), want wellicht heeft hij gewoon pijn aan z'n oren ofzo.

Groenten eet hij heel gulzig op, witlof (hele stronk, ongesneden) knauwt hij vol smaak op. Hij vecht ook echt voor z'n groenten als z'n vriendinnetje het probeert af te pakken. Verder struint hij ook heel de tuin af opzoek naar blaadjes, grassprietjes tussen de tegels, etc. Vanavond maakte hij zelfs ook twee binkies.. maar waarom eet hij dan geen biks en hooi meer?

Ik heb vandaag geen Metacam meer gegeven, omdat ik hem veel te actief en vrolijk vind voor een konijn met pijn.

Ik ben wel weer even bij de arts geweest en met metacloral gestart (om de darmen actief te houden en te stimuleren).

Ik vind het zo lastig om te beslissen wat ik nu wel en niet moet geven, waar ik nu goed aan doe en waar niet.. al die medicijnen ook. Ik snap het gewoon niet, waarom zo gulzig eten, maar geen biks en hooi.

En Gijs is juist een konijn wat altijd enorm graag at. Hij at ook altijd heel snel en veel.

Ik heb ook al twee maal een papje van de biks gemaakt (zodat het zacht is), maar ook dat boeit hem niet.

Ik geef Science Selective.

Nou... een heel verhaal... hopelijk kan iemand er wat meer over vertellen!

Groetjes,

Susanne

aangepast door Suzimoo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja daar kom ik weer aan: maar kan hij geen haakjes op de kiezen hebben? Soms kan dat erg lastig te zien zijn de laatste keer moest er een beksperretje aan te pas komen om de haakjes te zien. Ook omdat je zegt dat hij een wondje in het bekje had? Bij ons nijn zat ook bloed in het bekje omdat de haken tegen zijn wang en tong prikten. Hij viel wel zijn eten aan maar kon niets eten dus gaf hij het al gauw op. Ook het biks bleef onaangeroerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Z'n tanden worden altijd gecontroleerd bij de inentingen. Dus ik denk 't niet.

Bovendien valt hij gewoon niet aan op z'n eten, alleen als hij ziet dat 't groenten zijn.

Vanmiddag heeft hij een hele witlof opgeknauwd, en die had ik niet kleingesneden. Hij zetten gewoon z'n tanden erin, zoals hij dat normaal doet.

Bovendien heb ik gisteren en vanmorgen een schoteltje met biksprut/pap voorgezet (gewoon SS geprakt met water) en dat vond ie ook niet boeiend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .