Ga naar inhoud

Opvang konijn met E.C.


Vaantje

Aanbevolen berichten

Twee dagen terug heeft de dierenambulance bij mij een konijn gebracht voor verzoring. (ik fungeer regelmatig als gastgezin voor konijnen en vang ze zelf ook zo nu en dan op) Het zou gaan om een jong konijn die last had van zijn oren en gedwangvoerd moest worden. Deze is in de avond bij mij gebracht.

Konijn was, voor dat deze bij mij kwam, bij een dierenarts opgehaald. Dierenarts gaf aan dat het konijn een middenoorontsteking zou hebben. Konijn arriveert bij mij thuis en zie dat het konijn met het hoofdje naar links hangt. Ook heeft het konijn met momenten dat het om tolt. Dierenarts had geen medicijnen meegegeven... :s

Gister op controle bij ons in de opvang en onze dierenarts gaf gelijk aan dat het E.C. zou kunnen zijn. Gelukkig nu wel pijnstilling en panacur gekregen. Het konijn eet en drinkt gelukkig zelf en hoeft dus niet gedwangvoerd te worden. Scheelt weer stress.

Nou ben ik al gelijk een hoop gaan googlen, maar zit toch met een paar vragen:

* Het konijn zit momenteel alleen ivm het medische gedeelte. Zou het konijn zodra het genezen is met een partner samen kunnen? Heeft iemand hier ervaring mee?

* Zijn er nog dingen waar rekening mee gehouden moet worden?

(dacht dat ik meer vragen had maar men hoofd staat er niet helemaal bij)

Graag zie ik ervaringen, tips etc verschijnen!

Een foto'tje van het beestje, nu nog zonder naam:

34pcg79.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

E. Cuniculi

Bijzonderheden:

- Parasiet / schimmel

- Overgezet door sporen in de urine

- 50% van de konijnen is reeds sero-positief

- Kan overgaan op mensen (als immunodepressief bijvoorbeeld aidspatiënten)

Symptomen:

- In de nier: vermageren, meer drinken, meer plassen, doffe vacht, anorexie

- In het oog: witte bol (ruptuur lenskapsel)

- In het hart en de longen

- In de hersenen: verlamming, stuipen, schuine kop (kan ook op oorontsteking wijzen), oogbolstuipen, incontinentie, wiegen, trillen Behandeling:

- Valbazen of Panacur voor maximaal 28 dagen

- Antibiotica

- Ontstekingsremmers

Dit is wat Inge Thas schrijft over Ec en zij is enorm konijnkundig. Gaat jaarlijks verschillende keren naar Amerika bestuderen en geeft bij jullie en in België lezingen aan dierenartsen.

Let op dat je andere het niet overzetten hé.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb e.e.a. ondertussen al gelezen over EC.

Qua mijn andere konijnen; dit konijn zit helemaal afgezonderd momenteel. Ook heb ik genoeg plastic handschoentjes om het konijn te verzorgen. Tevens staat overal wel desinfectie, zodat je altijd je handen en armen iig kunt ontsmetten.

Zijn er mensen die een konijn met EC thuis hebben? Wat zijn jullie ervaringen ermee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb Maaike nu rondhuppen en we zijn nu aan het einde van de medicatiemaand. Maaike doet het geweldig, waarschijnlijk waren we er ook best snel bij. Tenminste, dat hoop ik toch ;) Ik zal al vrij vlot verbetering.

Aangezien ze hier al bijna een jaar met haar vriendje samen zit, heb ik ze lekker bij elkaar gelaten. De meeste konijnen schijnen het al bij zich te dragen, Maaike blijkbaar ook, want we hebben maandenlang geen contact gehad met andere huspels. Bovendien, zou hij dan besmet zijn geweest.

Maar dat is bij jou natuurlijk niet van toepassing. Ik zou in ieder geval opletten bij je eigen konijnen die evt. een verminderde weerstand hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had ook ergens gelezen dat als een konijn eenmaal E.C. gehad heefd, het terug kan komen door stress. Dus dat als het bijv. weer verhuisd word dat het terug kan komen en dat je 2 weken voor, en 2 weken na de verhuizing het konijn moet behandelen.

En als het konijn eenmaal een huis heefd vind ik dat zelf niet zo erg. Ik heb er ook een opgevangen. Maar ik vond het wreed dat het konijn naar de opvang moest, en dan nog een keer moest verhuizen naar een potencieel baasje, hopen dat het goed gaad met het risico dat het misschien terug komt. Nou was mijn konijntje niet meer te redden, maar als die het wel gered had, zou ik zelf een baasje gaan zoeken voor hem want het konijntje vind het ook niet prettig dat het steeds medicatie moet hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in januari een konijn in laten slapen. Die had waarschijnlijk EC. Ze had vooral last van evenwichtsstoornissen. Ze at niet zelf en hebben we moeten dwangvoeren.

Nu heb ik weer een konijntje met EC. Gelukkig zagen we het heel snel en stonden we 2 uur later bij de DA. Hij heeft een aantal dagen last gehad van een iets scheef hoofdje en wat wankel op de pootjes. Nu is hij helemaal weer in orde. Af en toe als hij iets onderzoekt zien we zijn kopje iets schuiner staan. Ik geef hem ook groenten, kruiden en fruit die goed zijn voor het zenuwstelsel en het afweersysteem. Ik weet niet of het helpt, maar het kan zeker geen kwaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had ook ergens gelezen dat als een konijn eenmaal E.C. gehad heefd, het terug kan komen door stress. Dus dat als het bijv. weer verhuisd word dat het terug kan komen en dat je 2 weken voor, en 2 weken na de verhuizing het konijn moet behandelen.

En als het konijn eenmaal een huis heefd vind ik dat zelf niet zo erg. Ik heb er ook een opgevangen. Maar ik vond het wreed dat het konijn naar de opvang moest, en dan nog een keer moest verhuizen naar een potencieel baasje, hopen dat het goed gaad met het risico dat het misschien terug komt. Nou was mijn konijntje niet meer te redden, maar als die het wel gered had, zou ik zelf een baasje gaan zoeken voor hem want het konijntje vind het ook niet prettig dat het steeds medicatie moet hebben.

Hier had ik het vanmorgen met mijn vader over; Stel dat het konijn het overleeft is dat kei mooi natuurlijk maar er zitten dus ook zo zijn nadelen aan. Mocht hij er boven op komen zit je bijvoorbeeld met castratie; dit is een hoop stress en zou die de narcose dan overleven. Stel dat je hem een vriendinnetje zou kunnen geven ( met een goede weerstand, of een ander nijn met ec) brengt dit voor beide konijnen veel stress betreft koppelen. Door stress een lage weerstand--> risico dat het terug kan komen bij het konijn.

Ik vind het zeker niet erg om hem van hier uit te herplaatsen. Wel krijg ik dan gelijk de volgende vraag in mijn hoofd: is het prettig voor de nieuwe eigenaar en het konijn om dan gelijk met die medicatie te beginnen. Je zou dan haast op zoek gaan naar een eigenaar bekend met EC. Of denk ik nu iets raars?

Ik heb in januari een konijn in laten slapen. Die had waarschijnlijk EC. Ze had vooral last van evenwichtsstoornissen. Ze at niet zelf en hebben we moeten dwangvoeren.

Nu heb ik weer een konijntje met EC. Gelukkig zagen we het heel snel en stonden we 2 uur later bij de DA. Hij heeft een aantal dagen last gehad van een iets scheef hoofdje en wat wankel op de pootjes. Nu is hij helemaal weer in orde. Af en toe als hij iets onderzoekt zien we zijn kopje iets schuiner staan. Ik geef hem ook groenten, kruiden en fruit die goed zijn voor het zenuwstelsel en het afweersysteem. Ik weet niet of het helpt, maar het kan zeker geen kwaad.

Hij krijgt hier inderdaad ook groenten, kruiden en fruit. Horen ze gewoon te krijgen vind ik :) Heeft jou ec konijn een maatje? Hoe gaat dat samen dan??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef dan wel de groenten die speciaal goed zouden moeten zijn voor afweersysteem en zenuwstelsel en dus niet zomaar wat lekkers.

Omdat hij nog maar jong is (4,5 maand) zal hij ook nog alle stressmomenten moeten ondergaan. Hij is inmiddels gecastreerd en gisteren bij de DA geweest voor controle. Hij is helemaal gezond. Over 3 weekjes kijken we voor een vriendinnetje. Ik vond het wel moeilijk om hem te laten casteren, was ook bang dat de EC terug zou komen, maar om hem dan maar zijn hele leven alleen te laten zitten...

Tot nu toe gaat het gelukkig goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou eerst kijken hoe hij herstelt en dan pas echt druk maken om alles wat daarna komt.

Opvangen krijgen er natuurlijk ook regelmatig mee te maken en die konijnen worden uiteindelijk ook gewoon gecastreerd, gekoppeld, verhuisd en ingeënt en dat hoeft niet direct te betekenen dat je bij al die keren 4 weken medicatie moet gebruiken.

Zelf gebruik ik nu de kruidenelixer, waar Aniek goede ervaring mee heeft. Ze gaf aan dat ze daarna geen 'last' meer heeft gehad van terugvallende EC-patientjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het zeker niet erg om hem van hier uit te herplaatsen. Wel krijg ik dan gelijk de volgende vraag in mijn hoofd: is het prettig voor de nieuwe eigenaar en het konijn om dan gelijk met die medicatie te beginnen. Je zou dan haast op zoek gaan naar een eigenaar bekend met EC. Of denk ik nu iets raars?

Ik herken je zorgen want op dit moment heb ik ook zo'n zorgenkindje met EC.

Ik heb dus besloten om hem zelf te houden omdat ik dezelfde angsten had als waarmee jij nu zit. Dat als ik dit beestje er bovenop kreeg dat hij dan bij baasjes zou kunnen komen waar hij niet de zorg kreeg die hij nodig heeft.

Als ik zie hoe het kopje van jou konijntje staat valt het best mee Vaantje die van het dumpertje van mij lag echt op de grond. Maar verder at hij goed en tolde hij ook niet. Zijn koppie staat nu helemala recht weer. Hoe het verloop is weet je nooit ik heb inmiddels al een aantal EC konijnen gehad en het was iedere keer anders.

Mijn EC konijn is door de dierenbescherming gecastreerd ik was er niet blij mee maar goed hij heeft het overleefd. Ik zit nu ook te twijfelen over de koppeling of ik het wel of niet moet doen met de vrouwtjes die ik al heb zitten of toch op zoek naar een ex EC vrouwtje omdat ik bang ben dat me straks alle konijnen EC krijgen.

Maar toch denk ik dat ik dat ook al niet kan tegenhouden want hier zijn inmiddels zoveel konijnen met EC geweest.

Mijn vorige EC konijntje heb ik wel gekoppeld en het ging goed met hem heeft minstens nog 3 jaren gelukkig geleefd. Hij lag op een morgen dood in het hokje weet niet waaraan hij uiteindelijk gestorven is. Later is zijn vrouwtje ook aan EC overleden en dat is een van de redenen waarom ik nu dus wel twijfel. Ik heb toen ook een jaar geen konijnen gehad. Ook niet in de opvang. Alles goed ontsmet en de strenge winter is er toen overheen gegaan. Tot ik afgelopen winter gebeld werd en een gedumpte moeder met dochter heb opgenomen en even later dus mijn EC konijntje.

Het blijft moeilijk vind ik wat moet je doen wat is wijsheid.

Maar je kunt hem/haar eventueel wel koppelen mijn konijn was er gelukkiger door. Maar ik weet niet of het andere konijn het niet kan krijgen. Misschien dat andere mensen hier wel konijnen gekoppeld hebben waarvan de partner het niet gekregen hebben. Ik weet het niet.

Heel vele sterkte met je konijntje knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het zeker niet erg om hem van hier uit te herplaatsen. Wel krijg ik dan gelijk de volgende vraag in mijn hoofd: is het prettig voor de nieuwe eigenaar en het konijn om dan gelijk met die medicatie te beginnen. Je zou dan haast op zoek gaan naar een eigenaar bekend met EC. Of denk ik nu iets raars?

Dat is zeker niet raar. Ik zou dan zelf ook een baasje zoeken die er ervaring mee heeft, of in ieder geval met konijnen en dat diegene het niet erg vind om medicatie toe te dienen. Aangezien dit waarschijnlijk vaker moet dan bij een konijn zonder EC.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb Gijs hier die EC heeft en ook bijna zijn28 dagen volheeft gemaakt met panacur. Heb Miep GEEN kuur gegeven ivm stress... en haar enorm goed in de gaten gehouden... Gijs ben ik snel bij geweest: 1achterpoot verlamd en minder scheef koppie dan op jou foto. Hijhad dan wel weerhaakjes waardoor ie niet at dus gedonder met dwangvoeren had ik wel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Excuses voor mijn late berichtje. Behoorlijk druk met vergaderingen.

Allereerst bedankt voor jullie reacties.

Tot nu toe eet en drinkt hij nog steeds zelf. De panacur gaat er makkelijk in. Meneer maakt er gelukkig geen drama van. Het omtollen heb ik hem niet meer zien doen. Wat hij wel doet is vaak, echt vaak neer vallen. Hij blijft dan doodstil liggen en reageert nergens op.

Na een minuutje komt hij bij en doet hij als of er niets aan de hand was. Dit neervallen lijkt toe te nemen. Gister is hij in 15 minuten al zo'n 7 keer omgevallen. Na het neervallen drinkt hij gelijk. Tijdens het neervallen zie je zijn ademhaling vrij langzaam gaan.

@elvje Wat voor kruidenelixer is dat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien dat dat omvallen dat hij dan een blak-out krijgt. Of misschien een epileptische aanval. Ik heb eerlijk gezecht ook geen idee of dit bij E.C. hoort. Maar 7 keer in een kwartier is best vaak. Misschien even overleggen met je DA?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat omvallen en helemaal weg zijn herken ik niet helemaal bij mij deden ze dan spartelen.

Soort epileptische aanval inderdaad. Zorg dat hij zich dan niet kan bezeren zachte onderlaag en klein hokje waar hij niet teveel ruimte heeft. Warm houden en zorgen dat hij goed eet en medicatie dat is het enigste wat je kunt doen.

Ik deed trouwens het nekje voorzichtig masseren. Hij vind het heerlijk en het hielp ook echt je voelde gewoon dat de spieren ontspande.

Heel naar om te zien en hij heeft het ook wel erg vaak vind ik.

Heel veel sterkte en een dikke knuffel Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet dat er voor honden een middel is waardoor die epileptische aanvallen minder worden of helemaal verdwijnen. Misschien dat dat ook voor konijnen is? Ik vind 7 keer in een kwartier best vaak. Dan is die de helft van de dag gewoon helemaal weg. Best neu vind ik. Ookal heeft hij het zelf niet door.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tussen alle drukte door even een kleine update:

Nijnenmans liet de medicatie goed toe dienen en bleef goed eten. Drinken leek meer te worden. Dit deed hij voornamelijk wanneer hij een aanval gehad had. Ik heb verschillende keren met de dierenarts overlegd voor updates.

Ook zij had wat vraagtekens. Zeker omdat de aanvallen vaker kwamen en langer bleven duren. Tijdens een van zijn aanvallen wist ie me nog te bijten. Kon hij ook niets aan doen, en ik had er niet bij na gedacht op dat moment mn vingers bij zijn bek weg te laten.

Afgelopen woensdag naar de da geweest; konijn kreeg veel aanvallen in korte tijd. Zodra hij wakker was at en dronk hij een beetje en kreeg hij gelijk weer een aanval. Bij de dierenarts aangekomen kreeg het konijn een aanval waar hij in bleef hangen. Na 2 minuten kregen we hem er nog niet uit. In overleg met de dierenarts is besloten dat het beter was om hem in te laten slapen. Zijn koppie was waarschijnlijk al zo aangetast door die piep parasiet, dat hij daarom niet meer uit zijn aanval kwam.

Ik ben momenteel druk met werk en bij-werk, kon niet eerder hier reageren. Toch wou ik het even kwijt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .