Ga naar inhoud

Oud, verkouden konijn


Knuffie

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Hier de 'mens' van konijn Knuffie. Hartstikke lief konijn, maar helaas is ze sinds maart ziekjes.

Ze is nu 8,5 jaar en ik denk dat het door de ouderdom komt (ik weet je moet het niet op ouderdom afschuiven, maar ze is al 3 jaar ouder dan mijn vorige konijn is geworden, dus ik vind het toch wel oud).

Haar verschijnselen zijn onder andere:

- Verkoudheid

- Kaal neusje

- Kortademig (soms piepend/snuivend ademhalen)

- Varierende eetlust (enorm veel trek in groenvoer, geen trek in brokjes, drinkt weinig water)

- Mager (in een korte tijd enorm veel afgevallen, je voelt al haar botten en oppakken vindt ze daardoor vervelend)

- Loopt een beetje 'gammel' (af en toe valt ze bijna als ze (te) enthousiast is)

- Ligt veel, maar gaat niet languit liggen, ze steunt op haar buik, niet op haar poten lijkt wel

- Poep blijft op d'r vacht 'plakken' (heeft ze wel vaker gehad, nooit een enorm probleem geweest)

Ze is nog wel vrolijk en lief en aanhankelijk (wilt ALTIJD geaaid worden), maar eigenlijk heb ik het gevoel dat ze 'probeert' enthousiast te zijn als ik bij haar hok ben. Want als ik wegloop dut ze weer een beetje in en is ze niet actief. Als ze zit, leunt ze naar voren en af en toe 'hupt' ze een beetje omhoog (alsof ze opeens pijn heeft). Vervolgens zakt ze langzaam weer naar beneden en zo gaat het om de 2 minuten door.

Het spreekt voor zich dat dit konijn ziek is en ik er in principe mee naar de dierenarts 'moet'. Maar dan kom ik meteen bij mijn dilemma.

Ik ben bang dat als ik naar de dierenarts ga, ze enorm veel stress ondergaat tijdens de autorit en dat ze daardoor nog zieker wordt. Verder denk ik ook dat de dierenarts niet veel kan doen. Ik ben een enorme dierenvriend, maar (veel) geld ga ik niet aan haar uitgeven. Dat klinkt hard, maar een konijn van 8,5 jaar een operatie laten ondergaan, vind ik overdreven.

Ik heb gewoon het gevoel dat ze eigenlijk 'op' is. Aan de ene kant wilt ze nog wel heel graag, maar lichamelijk is er (plotseling) te veel mis. En ik vind het gewoon echt heel zielig om haar zo te laten lijden.

Ook dit klinkt raar, maar ik zou eigenlijk willen dat ze snel zelf dood gaat.. Ik zal d'r enorm gaan missen, maar ik kan het gewoon niet langer aan zien. Maar dan kom ik weer bij het volgende punt. Zoals ik al zei vind ik het ook zielig om naar de dierenarts te gaan en haar enorm veel stress te laten ondergaan. Ik wil een 'rustig einde' voor mijn konijn, maar door al het gedoe voor een prikje bij dierenarts zie ik dat niet gebeuren.

Maar hoe dan? Zijn er andere manieren? Ik wil haar ook niet bij mij thuis laten verhongeren! Ze eet nog wel groenvoer, maar alleen groen is ook niet goed voor haar, en ze wordt steeds magerder.

Net zo goed dat het bij mensen soms 'over en uit' is, heb je dit natuurlijk ook bij dieren. Natuurlijk weet ik dit niet 100% zeker bij mijn konijn, want ik ben niet bij de dierenarts geweest. Maar mijn gevoel van 'dit komt niet meer goed' is gewoon zo groot. Ze is 2x eerder ziek geweest (wel bij dierenarts geweest, geen operatie, wel medicijnen), maar dat was niks vergeleken dit!

Sorry voor het lange verhaal. Het zit me gewoon erg dwars allemaal.

In ieder geval bedankt voor het lezen! En ik hoop dat jullie mij begrijpen en kunnen helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou toch naar de DA gaan.

Wie weet heeft ze iets onder de leden wat bv met AB kan worden verholpen.

En als ze 8,5 is, is dat natuurlijk wel oud maar het zou opzich kunnen, met een operatie.

Maar je weet niet wat ze heeft dus ik zou toch even langsgaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Paula, Ik ben het met je eens dat je een dier niet moet laten lijden, maar rijden naar een dierenarts wat enorm veel stress oplevert is OOK laten lijden.

Daarom ben ik blij met het antwoord van Reusje. Ik zal eens informeren of de DA ook thuis kan komen. Dat zou een goede oplossing zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je dan ook het beste de dierenarts langs kan laten komen. Kost je wel voorrijkosten, maar scheelt een hoop stress. Op zich is 8,5 jaar niet superoud. Nu denk ik wel dat jouw konijn op dit moment zwakker is dan mijne destijds. Maar die is op 8 jarige leeftijd nog aan haar baarmoeder geopereerd en daar is ze bijzonder goed uitgekomen. Helaas heb ik haar een aantal weken geleden moeten laten inslapen. Maar ze heeft toch 2 jaar extra gekregen. Ze is 10 geworden.

Veel succes in ieder geval met je beslissing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties.

Ik ga nu toch maar eens met mijn moeder overleggen om een dierenarts aan huis te laten komen. (Konijn staat bij mijn ouders, ik ben er alleen in het weekend)

Ik las in een ander topic ook iets over stomen bij een verkoudheid. Niet dat ik denk dat het daarmee allemaal opgelost kan worden, maar wordt daardoor de ademhaling echt beter? En is het niet schadelijk?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou absoluut naar een dierenarts gaan! Mijn nijntje wat nu ziek is is rond de 9 en als het beestje nog levenslust heeft, wie zijn wij dan om het geen hulp te bieden om te herstellen.......

De sypmtomen die jij beschreef kunnen meerdere oorzaken hebben en dan denk ik helemaal niet aan een operatie.

Ik hoop dat je knuffie nog een kans geeft.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap je gedachtengang, maar denk er zelf compleet anders over.

Mijn konijn is ook 8½ jaar en als er iets met haar is, gaat ze naar de dierenarts en als ze geopereerd zou moeten worden, zou ze die operatie krijgen, ongeacht de kosten.

Ik begrijp wel, dat een ziek konijn je wanhopig maakt, zeker als ze al op leeftijd zijn, en dat je dan extra bezorgd bent, maar je moet voor jezelf een grens trekken. Niet naar de dierenarts gaan, omdat dat teveel stress op zou leveren en dan maar hopen, dat ze snel uit zichzelf sterven zal, dat snap ik niet. Als je konijn op sterven na dood is, maakt die stress ook niet meer uit en kan de da haar ter plekke in laten slapen, zodat ze ook niet meer hoeft te lijden. Maar voor hetzelfde geld heeft ze gewoon een virusje, waarvan ze makkelijk af geholpen kan worden met een kuurtje AB en dan maakt dat beetje stress ook niet uit.

Mijn eerste gedachte was ook, dat je een dierenarts ook naar jou toe kan laten komen en op dat idee kwamen anderen dus voor mij ook al. Hou er dan wel rekening mee, dat de da dan maar een beperkte hoeveelheid instrumenten en medicijnen bij zich heeft. Mocht hij verder willen kijken (bv foto maken), dan zul je dus alsnog met je knonijnenmeisje naar de praktijk moeten en heb je dubbele kosten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dierenarts lijkt mij zeker wel een optie, want de klachten klinken ook een beetje alsof je konijn "alleen maar" haken op de kiesjes heeft en dat is relatief simpel te verhelpen.

Helemaal niks doen lijkt me niet eerlijk naar je beestje toe, want stel dat ze wel pijn heeft dan laat je misschien wel onnodig lijden en dat is vast niet de bedoeling... Sterkte met alles en hopelijk lezen we binnenkort goede berichten hier: het is altijd fijn om een update te krijgen van de situatie. Beterschap voor je bunny!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle reacties.

We gaan morgen toch naar de dierenarts. Mocht het iets 'kleins' zijn zoals tanden bijwerken dan laten we dat doen maar als ze echt een ernstige ziekte heeft waar weinig/niets aan te doen is dan laten we haar inslapen. Ik wil haar niet langer laten lijden.

Vandaag liet ik haar los rondlopen en ze was zo enthousiast aan het doen dat ze om viel. Het was heel sneu. Verder loopt ze heel moeilijk. Op dr rechter voorvoet staat ze amper, ze houdt um heel gek en soms omhoog zodat er geen gewicht op komt. Haar achterpoten staan scheef naar buiten.. Ik heb zoiets nog nooit gezien. Toch blijft ze heel lief, wilt ze heel veel geaaid worden en probeert ze echt te blijven bewegen. Ik denk gewoon dat ze mentaal nog goed is maar fysiek is echt heel veel mis. Het gaat nu ook wel heel hard achteruit. Één week geleden was het eigenlijk alleen een beetje verkouden en mager (omdat ze een jaar geleden ook een beetje ziek was en dat opeens weer over was dacht ik dat dit nu misschien ook zo zou zijn) maar nu is er dus veel meer aan de hand.. Heel moeilijk om te zien.

Ik stuur morgen weer een berichtje over het bezoek bij de dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben van de week met mijn 14 jaar oude Konijn naar de dierenarts geweest. Ja het geeft wat stress, maar het was wel nodig.

Die van mij heeft nog een operatie gehad en onder narcose geweest en hopt hier nu weer vrolijk rond. Dus denk twee keer voordat je een konijn als oud bestempeld ;) Dat deed ik toen hij 9 was ook en zie hier...

Succes bij de dierenarts!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben van de week met mijn 14 jaar oude Konijn naar de dierenarts geweest. Ja het geeft wat stress, maar het was wel nodig.

Die van mij heeft nog een operatie gehad en onder narcose geweest en hopt hier nu weer vrolijk rond. Dus denk twee keer voordat je een konijn als oud bestempeld ;) Dat deed ik toen hij 9 was ook en zie hier...

Succes bij de dierenarts!

Kijk, zo kan het dus ook :mdr:

TS> veel succes bij de dierenarts!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas slecht nieuws. We hebben Knuffie vanochtend in laten slapen. De dierenarts heeft naar haar gekeken maar zei dat het echt heel erg was. Eigenlijk was er niets meer aan te doen. Hij heeft haar toen meteen een spuitje gegeven. Ze was de hele tijd heel rustig en ik ben aan de ene kant opgelucht dat ze nu uit haar lijden is verlost maar aan de andere kant mis ik haar echt. Ik weet dat ze er niet meer is, maar toch loop ik steeds naar de plek waar haar hok stond. Nu pas besef ik dat ik eigenlijk elk moment dat ik thuis was naar haar keek of iets met haar deed. Ze maakte dan niet veel geluid maar toch is het opeens stiller! Maarja, het is niet anders. Ik geloof echt dat dit het beste voor haar was. Ze is van oktober 2003, dus ze is precies 8,5 jaar geworden. Een mooie leeftijd, zei de dierenarts. Ik ben trots op haar en heb gelukkig heel veel leuke herinneringen om aan terug te denken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .