Ga naar inhoud

Hoe besmettelijk is VHS?


roosjerobijn

Aanbevolen berichten

Even snel. Moet snel verder kids zo sporten...

Vanmiddag kwam een moeder van school vertellen dat haar konijn ziek was. Ook een Thrianta van net een jaar oud.

Hij had sinds gisteren niet meer gegeten en lag languit ademde raar.

Ik in paniek en snel hooithee gemaakt om hem snel iets te geven, spuitje mee Infacol mee...

Ik erheen en heb hem opgepakt, hij zat onder de diarree, donkere troep rondom zijn snoetje en uit zijn oog...

Heb hem terug gezet hij verweerde zich heel erg.

Later heb ik hem in de vervoersmand gezet en is ze met hem naar de DA gegaan.

Ind e auto dacht ik straks is het iets besmettelijks... Had mijn jas over mijn trui gedaan snel uit gedaan trui thuis uit gedaan en een schone aan gedaan. En natuurlijk nogmaals handen goed gewassen en gedesinfecteerd, had ze daar ook al steeds gewassen...

Ze belde een uur geleden dat ze hem in heeft laten slapen. Hij had VHS...

Ook zei ze dat het heel besmettelijk was voor haar andere konijn. Ik dacht meteen aan die van ons. Trui in de was gedaan, wol dus maar 30 graden...

Ben gaan douchen, mijn haar zal ook wel tegen hem aan zijn gekomen...

Mijn konijnen liet ik met het vorige vaccin 2x per jaar enten.

Tygo is bij Aniek 1 maart 2011 geënt en daarna 7-9-11 bij mij

Robijn is 6 april 2011 en daarna op 7-9-11 geënt.

Nieuwe vaccin hebben ze afgelopen 3 april gehad.

Hoe erg zorgen moet ik me maken?

Wat moet ik met mijn jas? Detol in spuiten???

Kan ik die trui als hij droog is wel weer aan en de trui + vest van mijn dochter zitten in dezelfde was, wat moet ik daarmee.

Nieuwe trui had ik aangedaan over het hemd dat ik onder de besmette trui aanhad zeg maar. Zal daar toch niet ook nog doorheen zijn gegaan.

Het is immers een virus.

Kan ik verder nog iets doen of laten?

Bedankt voor het beantwoorden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou persoonlijk je konijnen zo snel mogelijk laten inenten met het oude vaccin tegen VHS. Als het zo dicht in de buurt zit (ik vermoed dat die moeder van school in de buurt woont) en je bent er zelf mee in aanmerking gekomen, moet je snel maatregelen nemen.

Als je ze laat inenten, laat dit dan IV (intraveneus) doen i.p.v. normaal SC (subcutaan).

Bij IV heb je bescherming na 1-2 dagen, bij SC pas na 5-6 dagen.

Je zal alles moeten ontsmetten, ook je schoenzolen!

Dettol is niet voldoende. Je hebt sterkere middelen nodig.

De middelen die je kan gebruiken zijn 2% natronloog, 2% chloramine of 3% hypochlorid (formaline werkt ook, maar dat zou ik niet gebruiken).

Ik zou voor je contact hebt met je konijnen toch echt al je kleren veranderen.

Hoe je je kleren best behandelt weet ik niet, misschien dat je DA je hier meer over kan vertellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie!

Ik kom even niet in de buurt van mijn konijnen (en ik ben ook nog niet in de buurt geweest sinds ik daar ben geweest), laat ze even verzorgen door mijn dochter. Roep ze toe vanachter glas...

Heb de DA gebeld en het dierenziekenhuis en die adviseerden verder niets te doen dan dat ik al gedaan heb en dat ze altijd goed gevaccineerd zijn dus dat er eigenlijk geen gevaar is. Oude inenting werkt niet precies op de dag een jaar zij ze en de nieuwe is al meer als een week geleden gegeven dus zit er ook al even in, zei ze... Dus volgens haar zijn ze goed beschermd...

Die moeder + gezin wonen ongeveer 5 km. verderop.

Ze kon verder ook niets zeggen over mijn kleren. Tja dat ik ze even een poosje niet moest dragen bij de konijnen.

Wat een poosje was wist ze ook niet...

Hang ze maar in de garage te drogen denk ik en laat ze daar voorlopig maar hangen en dan nogmaals wassen voor het dragen of iets???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh sorry, ik had niet gelezen dat ze vorige week ingeënt waren.

Met het vorige vaccin werd getwijfeld of het nu een half jaar of een jaar zou werken, vandaar mijn raad om opnieuw te enten.

Het nieuwe vaccin werkt wel pas 3 weken na toediening. Ik zou de komende periode extra voorzichtig zijn.

Als je kinderen daar in de buurt komen, schoenzolen ontsmetten; zeker geen groen plukken en aan de konijnen geven; ...

Misschien is het ook wel handig om het hier even te melden: http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?7415-Myxomatose-en-VHS-uitbraken

Dan zijn andere BB'ers uit de buurt ook gewaarschuwd.

Je hebt prima gehandeld!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zwarte panter lees net van het melden zal ik doen!

Bah heb het zo te kwaad!!!

Denk me suf!

Hangt dat virus in de lucht?

Moet ik ze 13 dagen in de kelder zetten t.v.v. weet zeker dat ze dat vreselijk zullen vinden!!!

Mijn zoontjes wilden morgen spelen bij het vriendje (die van dat konijn) maar dat laat ik nu even NIET toe!!!

Als dat andere konijn het maar niet krijgt!

Ze heeft het hok grotendeels schoongemaakt met HARA. Ik ken het niet? Jullie wel? Is dat voldoende?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wees gerust de nieuwe entstof Nobivac is heel goed voor VHS.

De verspreiding gebeurt het meest via urine,Stoelgang en speeksel.

Ook in de zomer en herfst zetten insecten het over op de konijnen.

De gevoeligheid aan de ziekte stijgt met de leeftijd.

Symptomen: Levernecrose,Longbloedingen (bloed aan neus) ,acute sterfte.

Behandeling: GEEN , Preventie : - inenten, - na uitbraak hok voor minsten 4 weken niet gebruiken, goed ontsmetten en liefst al het hout weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nobivac begint te werken 3 weken na de inenting. Maar bij jouw konijntjes was het toch een herhaling ?

Ik denk niet dat je trui na die behandeling nog besmettelijk is, ik verschiet ervan dat je nog een trui over hebt na die alcohol behandeling....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen liet ik met het vorige vaccin 2x per jaar enten.

Tygo is bij Aniek 1 maart 2011 geënt en daarna 7-9-11 bij mij

Robijn is 6 april 2011 en daarna op 7-9-11 geënt.

Nieuwe vaccin hebben ze afgelopen 3 april gehad.

Heb niet meer naar de trui gekeken, hoop dat hij het heeft overleefd.

Mijn jas wel in ieder geval.

Alleen durf ik die dus nu niet meer aan te doen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .