Ga naar inhoud

chagrijnig konijn. schijnzwanger / pubertijd / hormonen??


Jelmerc

Aanbevolen berichten

Hallo konijnenliefhebbers,

Mijn vrouwtje "Tampe" is nu 1 jaar en 4 maanden oud. Een mooie Alaska. ze is niet gesteriliseerd. Ze zit binnen en mag elke dag minstens 1x buiten de kooi rennen en spelen. De afgelopen 2,3 weken is ze erg chagrijnig. Veel knorren / piepend knorren als ik haar wil aaien in de kooi, en ook buiten de kooi laat ze zich niet aaien. Zelfs bijten en aanvallen soms. Vroeger kwam ze altijd bij me op de bank liggen en vond ze het heerlijk als ik haar aaide.

Ik heb sinds 2 maanden een jong rammetje "Bengel" erbij. Een blauw Hangoordweg. Deze is dus nu ongeveer 3 maanden en geslachtsrijp, maar te jong voor een castratie. Vertoond veel territoriaal gedrag (pissen en poepen vlak bij de kooi van Tampe.

Ik heb ze onder toezicht al aan elkaar laten wennen buiten de kooi. Gaat op zich best goed. Veel achter elkaar aan rennen enzo. Maar de laatste paar weken is Tampe dus erg aggressief en chagrijnig en durf ik ze ook niet echt meer bij elkaar te zetten omdat Tampe soms Bengel bijt. De kooien staan naast elkaar. En ik laat ze nu dus apart van elkaar los.

Mijn vriendin heeft Tampe 2 weken geleden haar eigen haren zien uit trekken, maar daarna niet meer.

Wat kan het zijn? Ik dacht aan schijnzwangerschap, maar hoe lang kan zoiets duren? Misschien is het iets anders? En wat kan ik eraan doen? Graag uw Input.

Jelmer

Link naar reactie
Delen op andere sites

De aanwezigheid van het mannetje kan een schijnzwangerschap uitlokken. Veel voedsters hebben er op dit moment last van omdat het lente is. Dan gaan de hormonen opspelen en kan dat leiden tot schijnzwangerschap.

Vaak zie je dan dat de voedster knorrig wordt. Mijn eigen voedster liet me ook niet meer in de buurt komen toen zij schijnzwanger was. Ook de gecastreerde ram die bij haar zat, moest het ontgelden. Bij die voedster heeft de schijnzwangerschap een paar dagen geduurt. Op dit moment is mijn andere voedster schijnzwanger. Nu al ongeveer een week. Ze heeft een nest gemaakt maar is gelukkig helemaal niet knorrig. Aan de schijnzwangerschap zelf is weinig te doen. Mocht je konijn er erg vaak last van krijgen dan kan je haar laten castreren ( baarmoeder en eierstokken eruit). Ik heb dit bij mijn ene voedster laten doen maar zij vertoonde ook andere gedragingen die mij hebben doen besluiten om haar te castreren. Ikzelf zou niet voor castratie kiezen na één schijnzwangerschap. En tegenstelling tot bij rammen is de operatie bij een voedster vrij zwaar. Mijn konijn is een week helemaal uit haar doen geweest en heb problemen gehad om haar weer aan het eten te krijgen.

In jouw situatie zou ik afwachten tot na de koppeling met de gecastreerde ram. Mocht ze dan nog regelmatig schijnzwanger raken, kun je een castratie overwegen. Nu zit er denk ik vrij weinig op dan te wachten totdat het over is.

Als haar gedrag te erg wordt, zou je misschien nog kunnen overwegen om het rammetje in een andere ruimte te laten zodat ze niet zo vaak bij elkaar in de buurt komen.

Sommige dierenartsen castreren trouwens wel al vanaf een leeftijd van 3 maanden. :)

Succes met je konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meteen weg van elkaar!

De ram is geslachtsrijp, de voedster ook, je hebt ze al bij elkaar gezet, mogelijk kans op een nestje...

Het liefst wat de ram nu doet is met de voedster paren, maar jij zet ze zo dicht bij elkaar dat dit niet kan.

Hierdoor zal hij en de voedster beide niet normaal reageren!

Zo ver mogelijk uit elkaar zetten, wanneer hij gecastreerd is koppelen.

Dat ze knorrig zijn kan idd ook met de lente te maken hebben!

Maar zet die kooien van elkaar weg!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Danku voor de reacties.

Ze hebben zeker niet bij elkaar gezeten. Ik heb ze alleen samen los gelaten in mijn gang / kamer. Ik heb daar toezicht op gehouden. Ik heb ze zeker niet samen in een kooi gezet. Ik heb de kooien op het moment naast elkaar staan, en dat ging ook erg goed. Ik zal ze verder uit elkaar zetten totdat Bengel gecastreerd is.

Het knorrige / chagrijnige gedrag kan dus schijnzwangerschap / hormonen in de lente veroorzaak door aanwezigheid van een geslachtsrijp mannetje zijn? En dat gaat niet over totdat hij gecastreerd is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat vanzelf over. Voedsters hebben er over het algemeen een paar dagen intensief last van ( haar plukken etc). Daarna wordt het wel iets minder. Dat chagerijnige komt waarschijnlijk echt van de hormonen. Jonge voedsters hebben er in de lente wat meer last van.

Ik denk dat het castreren van je ram al een hele grote invloed op haar gedrag gaat hebben. Het kan dus inderdaad zo zijn dat ze er last van gaat hebben tot de castratie van je ram.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .