Ga naar inhoud

Castreren


grijzepelgrim

Aanbevolen berichten

Deze vraag hoort eigenlijk in het gezondheidstopic thuis.

Je konijn is een ram? Voedsters kun je namelijk ook laten castreren.

Belangrijk is in ieder geval dat je een konijnkundige dierenarts hebt. http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?19037-Lijst-met-konijnkundige-dierenartsen-(vernieuwd)

Ik vind het zelf altijd prettig om voor de zekerheid caprofen (pijnstiller) en ciseral (darmstimulans) in huis te hebben. Ik heb dat bij mijn ram wel nodig gehad. Je kunt het online bestellen of via je dierenarts. Het is niet alleen hiervoor prettig om in huis te hebben, maar ook voor als er een keer iets gebeurt.

Verder zorgen dat je vanalles in huis hebt wat hij graag eet, zodat hij weer snel zelf eet.

En in het begin moet hij op handdoeken zitten, want bodembedekking prikt in de wondjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat goed dat je hem laat castreren, dan kan hij lekker over een paar weken een vriendinnetje krijgen en daar wordt hij echt gelukkiger van.

Bij ons zijn er inmidels 5 rammen gecastreerd! Allemaal prima gegaan.

Zorg wel dat je konijn na de ingreep lekker warm zit. En let erop dat hij dezelfde dag weer eet, drinkt en keutelt.

Als het goed is mag hij ook pas bij de DA weg als alles weer op gang is gekomen.

De DA zal je deze informatie ook geven als het goed is. Zo niet, vraag er even naar.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

mag ik vragen waarom je de ram laat castreren? niet iedereen doet dit nl omdat hij een paar weken daarna gezellig een vriendinnetje krijgt ;), ben gewoon benieuwd.

meestal gaat het snel weer goed hoor. mijn ram was dezelfde dag nog suf van de narcose en soms kan het even duren voor ze weer 'normaal' eten maar over het algemeen huppelen ze al snel weer rond! succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn konijn vorige winter ook laten castreren... Weliswaar met een heel bang hartje nadat hij net genezen was van myxomatose..

Achteraf gezien was hij nog niet helemaal de oude dus was de castratie wel risicovol, maar door familiale omstandigheden moest hij echt gecastreerd worden in die periode zodat hij zo snel mogelijk buiten kon en gekoppeld kon worden!

Alles is vlekkeloos verlopen! Mijn DA zei ook dat hij nuchter moest zijn maar na navraag hier op BB heb ik dit lekker niet gedaan :P Ik was toen ook wel bang natuurlijk omdat dit wijst op een niet echt konijnkundige DA, maar er was geen weg meer terug en toch is de operatie heel keurig gebeurd !

Fluffy was alweer de oude toen hij net thuis was! Hij heeft dus geen bijkomende pijnstilling of medicatie moeten krijgen na zijn ingreep. Wel inderdaad op letten dat je hem wat warm zet na de operatie en ook best een paar dagen op kranten/handdoeken zetten zodat er niks in zijn wondjes kan prikken of irriteren!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hihi, dat snap ik helemaal! Het is en blijft een ingreep natuurlijk! Maar het komt vast helemaal snel weer goed :)

Ik duim alvast mee voor morgen!!

Koppelen was bij mij meteen inorde... Het was hier liefde op het eerste zicht!

Oei! Haha, misschien vindt hij dat kranten stinken, net zoals ik dat vind :P Probeer er misschien iets zwaar op te zetten langs de zijkanten dat hij ze niet kan lostrekken?

Afleren op zo'n korte tijd denk ik niet dat dat zal lukken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel leuk dat alles zo vlot verlopen is! Gaat vandaag ook alles nog goed?

Toen bij mijn konijn de draadjes er weer uit mochten (het waren geen zelfoplossende draadjes en ik mocht deze zelf er uit halen omwille van mijn opleiding) kwam ik tot het besluit dat meneer ze er ondertussen zélf al had uitgehaald :D De wondjes waren al mooi dicht!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .