Ga naar inhoud

Hulp nodig: koppeling geslaagd: na een jaar rijden door vrouwtje op mannetje


Konijn25

Aanbevolen berichten

Het is nu ruim een jaar geleden dat wij een vrouwtje (8 weken oud) voor onze gecastreerde ram (die was toen bijna 1 jaar) gezocht hebben. De koppeling verliep voorspoedig. Onze ram is gastvrij, zachtaardig en makkelijk in de omgang. Na een dag sliepen ze al samen en aten ze samen.

Ze zijn nu beste vrienden alleen is het zo dat sinds drie maanden het vrouwtje regelmatig op onze ram rijdt. Hierbij maakt ze keffende geluidjes. Hij laat dat niet toe, loopt weg en even later liggen ze weer tegen elkaar aan. Ze likken en wassen elkaar nog steeds erg veel en er zijn geen tekenen van angst bij één van beide konijnen. Gelukkig komen de momenten dat ze lekker bij elkaar liggen en elkaar knuffelen het vaakst voor. Zij beschermt hem ook, bij de dierenarts bijvoorbeeld. Ze duwt de hand van de dierenarts rustig weg als het mannetje een prik krijgt bijvoorbeeld. Wel kan ik me voorstellen dat her rijden van het vrouwtje voor onze ram niet fijn is, vandaar dit topic.

Wij dachten dat dit rijden misschien ontstaan is omdat ons vrouwtje nu ongeveer een jaar is. Gaat dit vanzelf weer over of kan dit alleen maar stoppen als zij gesteriliseerd wordt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

je hebt gelijk dat het rijden kan komen door de leeftijd die ze nu bereikt heeft. ook door de tijd van het jaar, in de lente krijgen alle bijna voedsters 'last' van de hormonen. en vaak zijn de mannen daar de dupe van ;) .. niet erg prettig.

als je haar wilt laten helpen kan je haar beter later castreren ipv steriliseren want bij steriliseren halen ze niet alles weg waardoor de hormonen nog steeds kunnen opspelen.

omdat het nu voor het eerst speelt zou ik er zelf mee wachten, het gaat meestal vanzelf over en wie weet heeft ze er wel niet zo vaak/veel last van. dan hoef je haar niet te laten helpen. zo'n operatie is nl. wel een redelijk grote ingreep. hier op het forum zijn er verschillende ervaringen mee als ik dat zo lees.

ik zelf heb mijn voedster niet laten helpen omdat zij het zo af en toe eens heeft en het vrij snel weer over is. daarvoor vind ik een operatie niet de moeite waard voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .