Ga naar inhoud

paar vragen na de castratie, ik maak me zorgen


manon24

Aanbevolen berichten

Flappie werd gisteren middag gecastreerd en is tot 8u 's avonds bij de da gebleven omdat hij nog niet at dus kreeg hij wat dwangvoeding. ik heb hem meegenomen omdat hij misschien thuis wat minder gestresst zou zijn dan in een vreemde omgeving.

nu vroeg ik de da of ze iets had gegeven dat zijn darmen terug op gang zou brengen en ze zei dat dat niet standaard werd gegeven na een castratie, ik dacht eigenlijk van wel of vergis ik me nu?

Flappie heeft toen we zijn thuisgekomen 's avonds en gedurende de nacht (ik ben af en toe gaan kijken) 3 blaadjes witloof gegeten, 1 druif, wat ss maar niet veel (waar hij normaal op aanvalt) en amper hooi (hij krijgt kruidenhooi). normaal is zijn ss meteen op nu heeft hij er heel de nacht over gedaan en vanochtend wilde hij geen.

zijn keutels zijn moeilijk terug te vinden want hij doet het niet meer in zijn wc maar over het algemeen wel een goeie grootte, er zitten ook wel zeer kleine tussen en zijn bdk's eet hij niet op.

ik heb sowieso afgesproken met de da om 's middags te bellen, zou ik hem nu dwangvoederen of niet? wat vinden jullie van de situatie?

oja hij heeft zijn pijnstilling vanochtend ook al gekregen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een castratie van een ram krijg je geen medicijnen zelfs geen pijnstiller

Hij eet dus ik zal niet gaan dwangvoer teveel stress en dan gaat hij zeker niet uit zicgzelf eten

De biks gaan ze vaak pas later aan beginnen

Kan je de wond bekijken

Ziet het er rustig uit ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet zeker of ze altijd iets geven na de castratie om de darmen op gang te brengen, kan me het zo niet herinneren van mijn ram in ieder geval (maar moet eerlijk zeggen dat ik er ook niet naar gevraagd heb). Toen ik hem kwam ophalen zat hij alweer vrolijk te eten, hij heeft die dag nog wel erg veel geslapen maar telkens als hij wakker was at hij wel weer.

Denk dat dat het belangrijkste is, zolang hij maar blijft eten, de darmen blijven dan aan de gang. Zodra hij echt stopt zou ik pas echt actie ondernemen, of als hij aan het einde van de dag/morgen nog steeds niet zoals normaal eet. Ze kunnen best even last hebben van de narcose (mijn ram echt wel een hele dag), ik ben zelf ook twee keer geopereerd en moet je zeggen dat mijn hoofd toen ook even niet naar eten stond :P

Maar als antwoord op jouw vraag, nee, zolang hij nog eet (ook al is het niet zoveel als normaal) zou ik nog niet dwangvoeren. Blijf wel verschillende dingen aanbieden. Mijn ram at bijvoorbeeld nooit hooi maar ging toen hij net thuiskwam van de operatie ineens hooi eten.. ze hebben soms net weer zin in andere dingen, gewoon even proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ga dan maar niet dwangvoeren, hij heeft ondertussen al wat gegeten alleen nog geen hooi:p en ik bied hem vanalles aan dus dat is goed. ik heb vanochtend toen ik hem pijnstilling gaf gekeken naar de wond en dat leek okƩ maar het is nogal al stresserend voor hem zal dat maar niet meer doen. steeds als ik van de da kom moet hij gedurende 2 dagen niets meer van me weten dus ik laat hem wat tot rust komen:mdr:

ik ga gewoon heel blij zijn als hij morgen of overmorgen weer helemaal de oude is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat altijd langzamer dan je zelf zou willen. Wij willen dat de bunnen direct en het liefst zo snel mogelijk weer de oude zijn. Toch is rust belangrijk en geduld. De ene ram is de andere niet en stress is hierin ook erg belangrijk.

Zolang hij maar blijft eten en drinken, hoeft niet veel te zijn.

Zorg voor een zachte bodembedekking zoals een laken of vetbed en blijf eten en drinken aanbieden. Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Billy wilde de eerste paar dagen zelfs niks weten van hooi.

De eerste dag wilde hij alleen groenten hebben. Na een hele dag begon er weer wat SS in te gaan.

Na twee dagen of zelfs nog wat langer, at hij weer als voor de operatie.

Dus over dat hooi laten staan, zou ik me niet al te veel zorgen maken.

Als hij maar eet, is het goed. Ik heb bij mijn ram ook geen darmstimulering meegekregen. Zelfs niet bij mijn voedster, terwijl dat toch een zwaardere operatie was. Het is vooral geduld hebben met de konijntjes. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

hij hupst weer vrolijk rond heeft zojuist een massage van kwartier gekregen :love:en bedelt om eten dus dat zit weer goed alleen het hooi nog op gang krijgen maar ik ben heel opgelucht dat alles goed is verlopen ik was er nogal zenuwachtig voor :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .