Ga naar inhoud

Gerdags problemen


Floor3

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

We hebben nu 6 konijnen thuis ( eerst 4 maar vanwege een onverwachts nestje 6 ).

We hadden eerst 2 rammen Rex en Hippie.

Omdat onze 2 konijnen niet meer bij elkaar konden vanwege hun gedrag hebben we Rex laten castreren. Maar Hippie viel Rex nog steeds aan.

Toen hebben Hippie aan iemand weggeven en een voedster (Nathalie) bij gekocht.

Zinds dat Nathalie bij Rex in de zelfde kooi zit wordt Rex erg agressief (Nathalie was namelij ook redelijk agressief).

Bijvoorbeeld als je je voet in de ren zet om nieuw eten neer te zetten bijt Rex in je kuit.

Rex is dol op wortels Nathalie een rex kunnen zelfs niet samen 1 wortel eten want dan loop Rex met de wortel weg.

Als je 2 halve neer legt valt Rex Nathalie aan en pakt haar wortel.

Het gedrag van Rex is erg verandert zinds dat Nathalie bij Rex in het hok zit.

Is Rex nu zo agressief omdat Hippie ook altijd zo agressief was of omdat Nathalie Agressief is? En wat doe je er tegen?

Groetjes Floor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereest gaan 2 niet gecastreerde rammen niet samen. Dat loopt bijna altijd op vechten met wonden of zelfs dood tot gevolg. Eén van de twee rammen dan castreren en de andere niet helpt helemaal niks en daarom bleven dus ook vechten en elkaar aanvallen. Als ze beide waren gecastreerd was er nog een mogelijkheid geweest om ze bij elkaar te koppelen. Maar ja dat is dus nu al gebeurt.

Hoe heb je Rex en Nathalie aan elkaar gekoppeld? Want zo uit je verhaal klinkt het alsof je de voedster zomaar bij de ram hebt gezet. Maar een konijn kan je niet zomaar bij een ander konijn zetten, vooral niet in een hok wat al een territorium van het ene konijn is. Het samenzetten van twee konijnen heet koppelen, en dit dient eigenlijk altijd op neutrale ruimte te gebeuren. Dus een plek of ruimte waar beide konijnen nog nooit hebben gezeten. Ik weet niet of dit het geval bij jou is of je ze hebt gekoppeld of niet, maar zo klinkt het mij dus uit jouw verhaal.

Daarnaast zou het ons kunnen helpen om te weten hoe groot de huisvesting voor je 2 konijnen is? En waar zijn de andere 4 konijnen die je noemt? Zitten deze ergens anders?

Mijn advies is dan om ze uit elkaar te halen. En over een tijde als ze wat bedaart zijn, weer te koppelen op een neutrale ruimte. Je kunt hier op BB veel lezen over koppelen en hoe dit in zijn werk gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De andere 4 konijnen zitten ergens anders en Nathalie en Rex zitten in een groot hok met een grote ren.

Ik weet eigenlijk niet echt hoe we ze nou gekoppelt hebben ik ben zelf 12 maar mijn moeder heeft ze gekoppelt.

Ik zal wel vragen hoe ze ze gekoppelt heeft.

We hadden eerst 2 rammen omdat de fokker van Rex en Hippie 2 rammen aanrade.

We wouden Hippie eerst ook gaan castreren maar ergens ik weet niet meer waar of wie had gezegt dat je dat niet moest doen aangezien Hippie al agressief was en dat dat niks zou helpen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Erg jammer dat jullie niet goed geïnformeerd zijn door verschillende mensen. Helaas gebeurt het nog maar al te vaak bij fokkers dat ze zulke adviezen geven. In principe was Hippie agressief omdat hij bij een andere ram zat. Uit elkaar halen en beide laten castreren had al veel geholpen. In principe is de beste combi konijnen toch altijd een voedster met een ex-ram. Omdat dit ook zo in de natuur is (vaak in de natuur heeft een ram meerdere voedsters in zijn groep). Twee rammen zonder dat ze gecastreerd zijn willen elkaar gewoon uitschakelen omdat ze concurrentie zijn, zelfs al is er geen voedster in de buurt. Dus gaan ze vechten en kunnen ze niet bij elkaar gehouden worden. Ik weet van enkele gevallen waar ex-rammen weer succesvol terug gekoppeld zijn na castratie. Maar dit wordt niet aanbevolen op BB.

Ik zou je moeder even laten meelezen, en als ze zelf met internet overweg kan gaan (die van mij kan dat niet :P), misschien zelfs beter dat ze zelf een account op BB aanmaakt! Er staat hier op het forum heel veel informatie over het koppelen van konijnen. Op deze pagina van BB staan verschillende artikelen die jullie samen wel kunnen doorlezen, heb ik zelf ook veel aan gehad: http://www.bunnybunch.nl/konijnen/koppelen/

Verder als jullie nog vragen hebben stel ze gerust :D. Succes ermee en we horen wel hoe het verder gaat lopen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke ik had haar gevraagd hoe ze Rex en Nathalie gekoppelt hadden.

Ze vertelde dat ze bij de zelfde fokker vandaan kwamen en dat ze daar al bij elkaar gezet waren en dat ze nooit van elkaar gescheiden waren omdat ze uit hetzelfde nest kwamen.

Ik heb gevraagd aan haar of ze wat informatie wou opzoeken op BB over hoe je ze moest koppelen.

Ik weet niet of ze dat ook gedaan heeft (ze stelt nog wel eens wat uit).

Ze komt pas vandaag om 7 uur thuis dan zal ik wel vragen of ze gekeken heeft en of ze een account aan wil maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn moeder zegt net dat ze dat we Rex en Nathalie eerst in 2 verschillende rennen hebben gezet (We hadden Rex in een hok gezet waar ie nog nooit geweest was) en dat ze door de rennen aan elkaar hebben gesnuffelt. Rex was net gecastreerd dus daarom zat er nog het hek van de ren er tussen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .