Ga naar inhoud

Konijn valt ander aan als wij er bij zijn


Eugène

Aanbevolen berichten

Dagdag,

Ik heb een vraagje. Sinds enkele maanden heb ik een tweede konijn gekocht, om het 1e wat companie te geven als wij er niet zijn. Ze komen overeen, de eerste is wel de bazigste, maar ik zie ze vaak als vriendjes naast mekaar liggen zonnen. Het enige probleem is tegenwoordig; als wij in de buurt komen van de kooi (ze zijn gehuisvest in een kooi van 4 op 2 meter, dus plaats genoeg dacht ik) dan loopt het 1e konijn als een wilde achter het 2e. Tegenwoordig is dat tweede konijntje dat al zodanig gewoon dat als wij in de buurt komen, ze al begint weg te lopen. Dit lokt uiteraard reactie van het eerste uit. Ze loopt, grolt en bijt iedere keer een stuk vacht uit het arme kleintje :(

Kan ik dit laten stoppen? Ze kunnen gescheiden zitten door een deur in het midden van de kooi. ( ze kunnen mekaar wel zien, het is gaas.) Of moet ik eens proberen het eerste aan een leiband te houden en een paar keer per dag binnen gaan en ze zo laten oefenen?

Tips zijn welkom, want ik vind het echt zielig! Gezien het enkel gebeurt als wij in de buurt komen, denk ik dat het met hierarchie te maken heeft? We kunnen ze zien vanuit het huis, en dan zijn ze altijd dikke vriendjes.

Bedankt!

aangepast door Eugène
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zijn 2 vrouwtjes, het eerste van januari '11 en het tweede van oktober '11 (beiden ongeveer).

Ons eerste konijntje was een tijdje heel territoriaal, maar dat hebben we ondertussen kunnen oplossen..

Wat is voedernijd? En kan ik daar iets tegen doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voernijd is dat ze vindt dat het eten van haar is en zij als eerste aan de beurt is

ook weer dominantie

En twee voedsters gaat vaak toch wel problemen geven

Kan je misschien een exram erbij doen

Of als je echt geen ruimte hebt de ene voedster omruilen voor een ram

Maar dat moet je kunnen :$:$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is de rol van de ex-ram dan? Zal die alsnog domineren? Ze zitten ruim genoeg dus het zou wel gaan, maar ik moet het nog kunnen verkopen hier he :)

Bedankt voor jullie antwoorden trouwens. Ik heb voernijd ook eens "gegoogeld" en ik vond dat dat ook door verveling kan. Ik zal ze dus wat speeltjes geven en eens proberen met overdaad aan voedsel, zodat ze mij niet met eten associeren. (ik doe dat laatste eig nooit omdat ze buiten zitten en ik wil vermijden dat muizen/ratten er op af komen.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou voor die ex-ram gaan....

Nu is het nog een beetje kleine ruzies met je voedsters.

Maar zodra ze een keer goeie ruzie krijgen is het een stuk moeilijker om ze weer aan elkaar tekoppelen.

Een ex-ram kan voor vrede tussen de 2 zorgen.

wat voernijd is het in dit geval niet....want dat zouden ze het alleen bij het voeren doen.

En dan valt ze jullie ook aan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .