Ga naar inhoud

vrouwtje rijdt op vrouwtje


Sanni

Aanbevolen berichten

Hallo!

ik heb twee vrouwtjes (zusjes) uit het nest bij elkaar zitten. Dat ging sinds september goed, maar sinds een week rijdt de één continu op de ander. Konijnenpuberteit denk ik? Maar hoe lang duurt dit? Ik word er zelf zenuwachtig van! Ze vechten niet, maar ik ben bang dat het wel kan gebeuren als ik ze niet in de gaten houd. Het 'slachtoffer' ondergaat het overigens redelijk goed, ze probeert wel weg te draaien met 'r kont maar ze gaat niet in de aanval.

En een tweede vraag: ze krijgen hetzelfde voer uiteraard (brokjes met hooi en regelmatig groente-afval) en de één is te dik en de andere niet. Hoe kan ik er nu één op dieet zetten?

vast bedankt!

groetjes Sandra

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker weten dat het vrouw vouw is?

Het is voorjaar en op dit moment hebben de dames behoorlijk wat hormonen door het lichaam heen gieren. Het kan met vruchtbaarheid te maken hebben maar zeker ook met rangorde bepaling.

Wat eten betreft, voer apart geven. De een wat minder geven zodat die meer hooi gaat eten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 voedsters ookal komen ze uit hetzelfde nest geven geen garantie dat het goed blijft gaan omdat konijnen geen familiebanden kennen.

Het zijn op dit moment de voorjaarskriebels maar hou het heel goed in de gaten...want bij 2 voedster kan het zo omslaan en als die eenmaal ruzie krijgen dan kun je ze ook niet zomaar weer aan elkaar koppelen.

En dan zal je of 1 ram of 2 rammen erbij moeten nemen of misschien een konijn omruilen.

En vind jij ze tedik of heeft de DA dit gezegt?

Want ookal komen ze uit hetzelfde nest dan hoeft het nog niet tebetekenen dat allebei hetzelfde gewicht hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was zelf eerst ook bang voor een ongewenste zwangerschap, dat het geslacht bij aanschaf verkeerd bepaald zou zijn en het inderdaad mannetje-vrouwtje is. Ik ben daarom met beide naar de DA gegaan, en was al bereid om het vermeende mannetje meteen achter te laten voor castratie. Maar de DA bevestigde toch dat het twee vrouwtjes zijn en de ene gewoon te dik is. (ik kon ook geen balletjes vinden maar wie ben ik? :))

Ze zitten samen buiten, dus observatie is iets lastiger dan wanneer ze binnen zouden zitten. Ze hebben een kooi van 200x50 cm dus hopelijk genoeg ruimte om elkaar te ontlopen als dat nodig is. Sterilisatie helpt ook om de hormonen te temmen toch? Maar dat is nogal een duur grapje natuurlijk. Dus als het kan wil ik nog even afwachten tot het rijden stopt... als het blijft duren of er wordt erger dan moet ik toch iets gaan bedenken...

Maar Esther, hoe kan ik ze apart voeren als ze samen in de kooi zitten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, die van mij zijn erg dol op eten. Toen Bunny er nog was kon ik ze ook niet samen voeren. Binnen 5 min had bunny de hele bak leeg en stond Bugs er stom naar te kijken. Ik deed ze toch apart zetten. Heb je er ook een ren bij? Dan zet je de een met een bak voer daar in en de ander in het hok met een bak voer.

Als je echt wilt dat ze gaat afvallen zal je wel moeten. Er zijn weinig andere opties.

Je kan van het voeren ook een spel maken, van die ballen waar je brokjes in kan doen enzo, maar denk dat de dunnere dan helemaal geen eten meer krijgt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Ik heb dit probleem ook. Twee vrouwtjes, één wat groter dan de ander. De grootste (Pluisje) rijdt ook constant op de kleinste (Snoetje). Snoetje laat het de ene keer toe en de andere keer probeert ze te ontsnappen. Ze zitten samen in een hok met ren onder, maar dit hok staat in een ren van 2x2m. Ze hebben dus ruimte zat, maar ik vind het toch zielig voor Snoetje. Snoetje probeert ook wel eens te rijden op Pluisje, maar aangezien die een stuk groter is, gooit Pluisje Snoetje gewoon van zich af. Ze is al twee keer hard op haar rug terechtgekomen. Nu zitten we te denken om de ren in tweeen te splitsen met gaas ertussen, zodat ze toch aan elkaar kunnen snuffelen, maar ieder een eigen hok hebben. 's Nachts zit het hok namelijk dicht en dan kan Snoetje eigenlijk geen kant op. Maar om ze uit elkaar te zetten, daar twijfel ik toch wel heel erg over. Het ene moment zitten ze lekker bij elkaar en het volgende moment vliegen ze elkaar weer achterna. Iemand advies wat ik het beste kan doen? Gewoon bij elkaar laten zolang het goed gaat of toch maar splitsen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een moeder en dochter bij elkaar gehad. Het ging eerst goed, maar na paar maanden ging de moeder steeds op d'r dochter rijden. Dochter kon niet goed ontsnappen en liep echt een trauma op. Ze durfde niet meer aangeraakt te worden, schoot dan helemaal in de stress, kromp ineen of ging bijten. Het gepiep van haar was hartverscheurend.. Toen hebben ze maar apart gezet. Ze konden elkaar nog wel zien, maar met de dochter is het nooit meer goed gekomen. Voor het 'rijden' was ze enorm aanhankelijk, maar er na is ze altijd extreem schuw gebleven.

Mijn advies is dus: Als het écht heel erg is, zou ik ze uit elkaar halen voordat het te laat is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .