Ga naar inhoud

HELP!!! Konijn eet opeens geen hooi meer!!!


langoor

Aanbevolen berichten

Hallo BB'er,

Sinsd ongv. een maand eet mijn konijn geen hooi meer, ik weet echt niet wat ik verkeerd doe. Ze eet wel gewoon haar brokjes en groenvoer en ik ververs het hooi ook (bijna) dagelijks. Ook heeft ze nogal kleine, ronde keuteltjes.

Eigenlijk wou ik wachten tot volgende week om dit te vragen (volgende week gaat ze naar de DA voor vaccitantie) , maar ik zit er zo mee....

Alvast héél erg bedankt voor de reacties!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van mij eten geen gewone hooi. Ik moet altijd kruidenhooi aanschaffen.

Misschien kan je ook eens proberen om andere hooi te kopen. Wellicht eet ie dat wel.

En dan de biks verminderen of helemaal weglaten voor een paar dagen.

Je zegt dat je het bijna dagelijks ververst. Ik moet het hier 2 x per dag bijvullen. Want "oud" hooi laten ze liggen. Op vers hooi vallen ze altijd gelijk aan. Misschien dus wat vaker verversen. Gooi 's morgens en 's avonds een grote pluk hooi neer en misschien eet je konijn het dan weer wel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga proberen een klein zakje kruidenhooi te kopen want ik heb eigenlijk al een grote zak met hooi gekocht. Eerst at ze dit wel maar nu niet meer (og misschien héél weinig). De vorige keer dat ik bij de DA was zeiden ze dat ik 2 eierdopjes gemengd voer per dag ongv. moet geven en doe dit dus ook maar. Vanochtend maar 1 eierdop gegeven.

Zoals ik net al zei gaan wij volgende week naar de DA, die zal dan toch ook wel zien of ze haakjes heeft of niet???

Nog bedankt voor de reacties!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga proberen een klein zakje kruidenhooi te kopen want ik heb eigenlijk al een grote zak met hooi gekocht. Eerst at ze dit wel maar nu niet meer (og misschien héél weinig). De vorige keer dat ik bij de DA was zeiden ze dat ik 2 eierdopjes gemengd voer per dag ongv. moet geven en doe dit dus ook maar. Vanochtend maar 1 eierdop gegeven.

Zoals ik net al zei gaan wij volgende week naar de DA, die zal dan toch ook wel zien of ze haakjes heeft of niet???

Nog bedankt voor de reacties!

sorry, dat had ik niet gezien. Je moet dan wel vragen (was bij ons tenminste) of ze er naar willen kijken. Bij de DA waar wij hadden geënt hadden ze niet eens zo'n apparaatje om naar de tanden te kijken. Maar deze DA is ook konijnonkundig, maar wel goed genoeg om te enten :P bij een andere DA waar we vorige keer hadden geënt hadden ze wel zo'n apparaatje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier vinden ze het altijd leuk als ik er een spelletje van maak. Er wordt heel wat meer hooi gegeten als ze er moeite voor moeten doen dan wanneer het hooi gewoon in de hooiruif ligt. Gewoon een wc rolletje, kartonnen doosje, papieren zak,... met hooi vinden ze geweldig.

Misschien kan je dat ook eens proberen.

En wat hiervoor al werd gezegd. Beter meerdere keren per dag vers hooi geven dan een hele dag hetzelfde hooi laten liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met dit mooie weer gooi ik geregeld wat plukken hooi in de open ren, dat vinden m'n nijnen geweldig. Want hun hooiruif hangt in het hok zelf. Maar dan zijn ze liever buiten aan het rondrennen. Ik geef ook meerdere keren per dag, maar ja met vier konijnen gaat het er ook wel doorheen.

Zou inderdaad dan ook op haakjes gaan controleren. Misschien dat het daar aan ligt. En dat van de spelletjes vind ik een goede tip. Ga ik ook eens proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allemaal heel erg bedankt voor de tips!!! Ons konijn mag met dit mooie weer over ons hele terras lopen (dat wordt met hekjes afgezet). Ik zal kijken of ik op het terras nog een wc-roletje met hooi kan neerleggen.

Maar moet je bij de DA er echt om vragen of ze kijken of er haakjes zijn of controleren ze dat zelf?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heey, ik moet nog wat zeggen:

Omdat het gisteren zulk mooi weer was heb ik mijn konijn buiten laten lopen en in het gras gezet. Ze eet wél gras! Maar, hoe kan dat nou?

P.S: Wij gaan morgen naar de DA, dan kunnen ze kijken of ze inderdaad haken heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allemaal heel erg bedankt voor de tips!!! Ons konijn mag met dit mooie weer over ons hele terras lopen (dat wordt met hekjes afgezet). Ik zal kijken of ik op het terras nog een wc-roletje met hooi kan neerleggen.

Maar moet je bij de DA er echt om vragen of ze kijken of er haakjes zijn of controleren ze dat zelf?

bij de 2 dierenartsen waar ik ze heb laten enten wel. Maar dat zie je vanzelf toch?? :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om echt de haakjes achterin te kunnen zien moeten ze onder narcose tenzij je een heel rustig konijn hebt. Althans dat isbij mijn konijn zo. Hij heeft 1x echt haakjes gehad en is daar ook aan geholpen (verwijderen gebeurd ook onder narcose) de tweede keer was het vals alarm, maar ik vermoede het ook omdat hij opeens weinig hooi at. Veranderen van hooi wil nog wel eens helpen. En ik las dat je gemengd voer geeft, nu weet ik niet de verhouding en ook niet het gewicht van een vol eierdopje....maar de voorkeur gaat uit naar biks, zodat ze niet alleen de lekkere dingen uit het voer halen, en dan 25gram per kilo lichaamsgewicht van het volwassen konijn. Succes bij de DA!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben gemengd voer van PUIK (Joris). Het eierdopje is van steen. Mijn konijn is een buitenkonijn en is niet erg dol op weegschalen... dus ik houd haar gewicht niet erg bij. Verder eet ze wel altijd haar voer op, inc. de zaadjes die erdoor zitten.

Ik denk het niet, maar misschien heeft ze eergisteren een héél klein pietepeuterig hapje genomen van haar hooi, want toen ik naar buiten kwam zat ze iets te eten en lag er een beetje hoi op de grond.... maar weet ik niet zeker.

Om 2 ca. 2 uur vanmiddag gaan we vanmiddag naar de DA, dus het wordt duimen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .