Ga naar inhoud

Geef ik de juiste voeding? Fluffy houdt zichzelf niet goed schoon..


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb twee dwergkonijnen, mannetje en vrouwtje. Ze zijn allebei geholpen en wonen in hetzelfde hok. Het valt mij op dat het mannetje zichzelf keurig schoonhoudt, hooguit één droog keuteltje dat af en toe aan zijn 'edele delen' geplakt zit.

Fluffy daarentegen, houdt zichzelf veel minder goed schoon. Ze laat regelmatig bruine pootafdrukken achter en als we haar dan oppakken, zit soms haar buik helemaal onder. Gister zat er weer een klont aan haar 'edele delen.'

Kan dit komen door het voer wat ik ze geef? Ze krijgen samen:

1 winterpeen (zo'n kleine uit een plastic zak van AH)

ong 7 blaadjes witlof

3 grote blaadjes kropsla of andijvie

1 bakje Biks zonder toevoegingen (samen 1 bakje)

Onbeperkt hooi.

Alvast bedankt!

Groetjes Marleen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerlijk? Ik heb geen flauw idee. Het is dit bakje: http://www.joyforpets.nl/a-11037937/voerbakken/voerbak-konijn-roze Doorsnee 12 cm. En die doe ik dan bijna vol en daar eten ze met z'n tweeen uit. Ik zal de inhoud vanavond eens wegen, maar vanochtend heb ik ze een half bakje gegeven omdat ik al ergens had gelezen dat die biks ook diarree kan veroorzaken (teveel energie).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn eerste idee was ook, dat je de winterpeen het beste achterwege kan laten. Of er veel minder van geven. In peen zitten veel suikers en daardoor kan een konijn de blindedarmkeutels laten liggen. Ik heb ook heel lang winterpeen gegeven, maar ik gaf slechts 1 schijfje van hooguit een halve centimeter dikte per dag per konijn. Omdat mijn Lani toch nog steeds af en toe wat problemen had met het opeten van de BDK ben ik de winterpeen steeds verder gaan minderen en sinds deze week geef ik het helemaal niet meer. Lani is er ook echt helemaal weg van, maar als ze haar BDK erdoor laat liggen, heeft ze gewoonweg pech.

Qua biks zou ik absoluut gaan afwegen. Je kunt er echt versteld van staan, hoeveel teveel zo'n bakje vol kan zijn. Zoals elnienkjo al schreef, is de richtlijn voor gewone biks ongeveer 20 tot 25 gram per kilo lichaamsgewicht (voor Supreme Science Selective is de richtlijn zelfs maar 10 tot 15 gram). Dus als je 2 konijnen van 1 kg hebt, dan heb je 2kg konijn en de richtlijn daarvoor is dan dus 40 tot 50 gram biks per dag. Let wel op, dat het slechts een richtlijn is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je antwoord. De dierenarts raadde mij vorig jaar tijdens de controle al aan om de biks helemaal af te bouwen en ze gewoon alleen hooi te geven. Ik dacht dat een beetje biks zonder toevoegingen geen kwaad kon, maar ik had toch beter kunnen luisteren. Fluffy is 3 kilo en Pluis ongeveer 2, dus samen mogen ze dan 125 gram. Zal ik ze een klein beetje blijven geven of gewoon helemaal afbouwen? Want in die biks zitten wel weer belangrijke voedingsstoffen toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt een konijn niet zomaar stoppen met biks omdat hooi alleen te weinig variatie biedt voor konijnen. Een wild konijn leeft namelijk niet alleen van gras, maar ook van bladeren, takken en ander groen. Dit kun je niet zomaar vervangen, een beetje biks is dus wel belangrijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, met zulke gewichten heb je of geen dwergkonijnen of dwergkonijnen met een enorm overgewicht.

Mijn Lani weegt ongeveer 1800 gram en is echt geen dwergkonijn.

Op zich zou een konijn helemaal zonder biks kunnen (JoBoris van het forum heeft een konijn, die geen biks krijgt), maar dan moet je dus op andere manieren zorgen, dat ze de benodigde voedingsstoffen binnenkrijgen. Biks is gewoon goed voor konijn, maar dan moet het wel met mate gegeven worden.

Ik zou nu eerst een konijnkundig dierenarts of iemand in een goede opvang laten bepalen, of je konijnen te dik zijn of niet. De richtlijn qua biks is namelijk gebaseerd op het goede gewicht en niet zozeer op het huidige gewicht. Als je konijnen overgewicht blijken te hebben en je gaat ze voeren op basis van dat overgewicht, dan heb je kans, dat ze te dik blijven. Als bv blijkt, dat Fluffy 500 gram te zwaar is, zou je haar dus moeten voeren naar 2,5kg en niet naar 3kg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De omschrijving dwergkonijnen is inderdaad niet helemaal op zijn plaats denk ik, we hebben ze (via marktplaats) gekocht als dwergkonijnen maar ze vallen iets groter uit. Ze zijn absoluut niet te dik, daar ben ik 100% zeker van. Pluis heeft echt een atletisch figuur en ook bij fluffy zie je haar taille goed. Maar 10 april gaan ze sowieso voor controle dus dan zal ik ernaar vragen. Daarbij is Fluffy een paar maanden geleden gesteriliseerd en hebben ze niks gezegd over haar gewicht/conditie.

Maar ik zal de biks afwegen, de winterpeen sterk minderen en tien april nog even aan de dierenarts vragen hoe ze er qua gewicht voor staat. Jammer dat ik op mijn werk zit, anders had ik foto's geplaatst. haha ik ga even sterk in de verdediging, maar konijnen met overgewicht vind ik echt heel erg. Je bent verantwoordelijk voor je eigen dier en daar til ik best zwaar aan. Dus nee, ze zijn niet te dik =)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga maar in de verdediging hoor, hahaha. Het zijn jouw konijnen, dus die moet je verdedigen natuurlijk.

Maar even voor de duidelijkheid: Ik dacht ook altijd, dat mijn konijnen netjes op gewicht waren. Ze voelden hartstikke goed aan. Tot ik hier op BB kwam en las over die richtlijn qua biks. Toen bleek ik veel te veel eten te geven. Dat ben ik gaan minderen en meteen vielen ze af. Mijn ene konijn was al ruim 200 gram afgevallen toen de dierenarts haar als stevig bestempelde.

Maar het kan nooit kwaaad natuurlijk om je dierenarts even te vragen naar zijn/haar mening over het gewicht. Beter te vaak gevraagd dan te weinig gevraagd. Blijkt, dat ze beide netjes op gewicht zijn, dan ga je ze voeren op basis van dat gewicht en ga je ze in de gaten houden, of ze niet aankomen of afvallen. Blijken ze eventueel toch iets te zwaar te zijn, dan ga je ze voeren op basis van het gewenste gewicht en ga je ze ook goed in de gaten houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, nog even voor de volledigheid:

Ik heb het steeds over mogelijk overgewicht, maar er is nog een mogelijkheid natuurlijk. Het kan ook nog zo zijn, dat beide konijnen goed op gewicht zijn en dat ze niet teveel te eten krijgen. Dan kan de winterpeen dus de boosdoener zijn. Maar als Fluffy haar BDk laat liggen, als zelfs de winterpeen uit het menu is, dan kan zij gewoon gevoelige darmpjes hebben. In dat geval zou je dan een andere biks kunnen proberen. Maar goed, eerst de controle bij de dierenarts maar afwachten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat ze gevoelige darmen heeft vermoed ik al langer, want Pluizemuis heeft helemaal nergens last van. Ze eten hetzelfde en bewegen evenveel dus... Maar Fluffy valt echt aan op die peen dus dat klinkt zeker als een 'plausibele' oorzaak. Ik ga alle tips uitvoeren en hopen dat ze voor de zomer (met alle vliegen) nergens last meer van heeft.

thnx!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gevoelige darmen kan zeker hoor, maar het kan ook gewoon zijn, dat Fluffy gevoeliger is. Twee konijnen kun je op dat vlak eigenlijk niet goed met elkaar vergelijken. Ik had 2 zusjes uit hetzelfde nest. Ze kregen evenveel te eten en toch was de ene lichter dan de andere. Toen het ene konijn een gebroken poot had, moest ze meer eten om op gewicht te blijven. Zij kreeg op een bepaald moment 45 gram SS en er was niks aan de hand. Haar zus, die iets zwaarder is dan haar inmiddels overleden zus, heeft nu artrose en heeft eigenlijk ook wat extra''s nodig om op gewicht te blijven. Zij krijgt nu 24 gram SS en 2 gram erwtenvlokken. Als ik meer geef, laat ze meteen haar BDK liggen.

Bovendien kan het ook nog zo zijn, dat Fluffy gewoon sneller eet dan haar vriendje en dus meer binnenkrijgt. Als zij meer peen en biks binnekrijgt dan de bedoeling is (omdat zij dus een deel van haar vriendjes portie erbij opeet), dan krijgt zij dus meer suikers en eiwitten binnen dan hij, waardoor ze dus haar BDK kan laten liggen.

Tja, het kunnen zoveel dingen zijn. Als ik jou was, zou ik voor nu stoppen met de winterpeen of ieder gewoon een schijfje geven en zeker ook een afgewogen portie biks gaan geven. Dan kun je alvast kijken, hoeveel nut die dingen hebben en dan kun je 10 april de dierenarts eens vragen naar het gewicht van je pluizebollen. En dan inderdaad hopen, dat de problemen voorbij zijn voor de zomer goed van start gaat. Hou haar nu ook al wel goed in de gaten, want ik zie steeds al van alles vliegen. Eén vlieg in haar buurt kan al genoeg zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt een konijn niet zomaar stoppen met biks omdat hooi alleen te weinig variatie biedt voor konijnen. Een wild konijn leeft namelijk niet alleen van gras, maar ook van bladeren, takken en ander groen. Dit kun je niet zomaar vervangen, een beetje biks is dus wel belangrijk.

Ik ben het hier niet helemaal mee eens. Uiteraard kan je niet van vandaag op morgen een dieet omgooien, dat is roepen om problemen, maar stilaan minderen met korrels en meer groenten en kruiden geven naast hooi is mogelijk. Ons konijn krijgt ook geen biks, behalve één of twee als snoepje, enkele keren per week en eet hooi, groenten en kruiden. Kerngezond en netjes op gewicht sinds we dat doen. De dierenarts feliciteerde ons met de verandering in de positieve zin.

Ik ben een grote voorstander van het afschaffen van kunstmatig voer. Zolang je een varieteit aan groeten en kruiden naast het hooi ter beschikking stelt, krijgt je konijn zeker genoeg voedingstoffen binnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook iemand die geen biks geeft. Hooguit een klein stukje Digestive Health Formula als beloning na het borstelen of nadat hij zelf de kooi in is gegaan. Binky kan er gewoon niet tegen en al helemaal niet als hij verhaart. Dan gok ik dat het iedere dag wel mis is met verstoppingen incl. gasaanvallen. Mijn dierenarts zegt dat een konijn prima kan leven op hooi. Binky krijgt dit natuurlijk maar ook groenten en gedroogde kruiden speciaal voor zijn darmen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen kunnen ook op groente reageren of op bijvoorbeeld brandnetels tussen het hooi. Het kan dus van alles zijn.

Ik zou de groente even stop zetten en de biks afwegen naar het gewicht van je konijnen. Als dat goed gaat, kun je stukje bij stukje de groente weer proberen.

Welke biks geef je?

Link naar reactie
Delen op andere sites

jullie hebben het allemaal over die wortel, maar die kropsla dan? Kropsla staat er om bekend dat het diarree zou veroorzaken.

MAar of dit bij jouw konijn ook het geval is, is niet zeker natuurlijk.

ik zou eerst eens stoppen met de groente. gewoon helemaal geen groente geven, maar alleen een goede biks met niet te veel eiwitten (bijvoorbeeld Sepreme Science Selective of hopefarms supertrio) Eiwitten in de brokken kunnen ook diarree/plakpoep veroorzaken.

De richtlijnen voor de hoeveelheid biks is hierboven al genoemd. dit is een mooie hoeveelheid om mee te beginnen. Wat ik zelf een mooie richtlijn vind bouw af tot je geen plakpoep/BDK meer vind. Daarna ga je kijken of ze op een mooi gewicht blijven. (komen ze te veel aan geef je dus nog wat minder)

Als het helemaal goed gaat kun je voorzichtig kijken met groenten. geef 1 soort per keer zodat je weet waar je konijn op reageert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle tips, ik heb net het biks afgewogen en ik gaf ze inderdaad teveel. Het idee om ze helemaal geen groente te geven spreekt me niet helemaal aan, maar ik zal de winterpeen sterk minderen en ipv kropsla andijvie geven. Biks afwegen en eventueel apart laten eten als fluffy alles alleen opeet (ze geeft veel meer om eten dan pluis). Op dit moment krijgen ze hele goedkope biks, gewoon zonder toevoegingen, snoepjes en kleurstoffen. Maar als het nodig is haal ik wel andere (duurdere haha), ik wacht eerst even af wat de gevolgen zijn van bovenstaande acties.

En tien april hoor ik wel van de dierenarts of ze een mooi gewicht hebben.. bedankt voor alle reacties, ik kan weer verder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .