Ga naar inhoud

Castreren van ex-ECpatientje??


Suuzz

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Ik heb 3 konijnen, 2 voedsters en een exram. 1 van de voedsters is al gecastreerd. De ander wil ik ook laten castreren. Ze is nu om de 2 weken schijnzwanger en dat zorgt weleens voor onrust onder de konijnen. Daarnaast kan ze natuurlijk problemen met de baarmoeder krijgen.

Nu is mijn grote zorg dat mijn konijntje weer ziek wordt. Ze heeft een jaar geleden namelijk de rotziekte E. cuniculi gehad. Gelukkig is ze daarvan helemaal genezen. Met Pasen liep ze opeens weer vrolijk door de ren!

Nu heb ik gelezen dat de parasiet altijd slapend blijft in het konijntje, en dat het weer actief kan worden als het konijn zwak is.

Nu is een operatie niet niks, en ik ben ontzettend bang dat die ziekte weer terug komt. Ik moet nu dus de overweging maken of ik wel of niet de castratie doorzet. Maar eigenlijk moet het wel, aangezien alle onrust en baarmoederproblemen die kunnen optreden. Nu ben ik wel van plan om de DA om Panacur te vragen, zodat ik preventief kan behandelen. zal dit genoeg zijn? Wat is jullie mening? Natuurlijk zal ik het de DA ook vragen, maar hoe meer meningen hoe beter.

Ow en ik neem aan dat het konijn na de operatie even apart gehouden moet worden? Of hebben jullie de konijnen gewoon meteen weer bij elkaar gezet?

Bedankt voor jullie antwoorden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

na de operatie moet ze geloof ik appart. Ze mag dan niet op bodembedekking, maar op kranten of een handoek. Ze heeft een wond, dus rust is wel fijn dan lijkt me.

zelf zou ik haar niet castreren alleen voor baarmoeder kanker, maar aangezien ze wel heel vaak schijnzwanger is....

misschien kun je een kkda bellen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef altijd rond een operatie of enting bij een konijn dat actief EC heeft gehad 2 weken panacur. 1 week voor ervoor beginnen en tot een week erna doorgaan. Als één van mijn konijnen onder narcose moest voor haakjes heb ik het altijd zo gedaan.

Ik zou haar wel extra goed in de gaten houden want een castratie bij een voedster is best een zware ingreep.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties!

Morgen gaan we de DA bellen om een afspraak te maken voor de operatie. En ik vraag inderdaad meteen of ik aan de panacur mag. Na de enting vorig jaar hebben we haar inderdaad ook 2 weken panacur gegeven. Volgens mij kan dit geen kwaad.

Ik ga haar na de operatie even apart zetten. Heb een flink extra hok wat ik gewoon naast de andere konijnen neerzet. Neem aan dat ze wel gewoon buiten kan staan?

Ik kreeg van de opvang waar we onze exram vandaan hebben ook het advies om na het herstel weer voorzichtig te koppelen, omdat een voedster haar geuren veranderen na een operatie.

Vind het toch wel eng hoor! Heb me vorig jaar erge zorgen om ons konijntje gemaakt. Maar kan het met beter zo snel mogelijk achter de rug hebben dan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb de DA gebeld! Volgende week maandag wordt onze Nessi geholpen...

We krijgen dan meteen Panacur mee om preventief te behandelen, dus die parasiet geven we gewoon geen kans!

Hopelijk wordt het voor Nessi dan wat rustiger en hoeft ze niet elke week een nest te gaan maken ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .