Ga naar inhoud

Kleine beestjes in het hooi...


Elvje

Aanbevolen berichten

Ik doe net mijn ton met hooi open om m'n schatjes weer wat hooi te geven, denk ik: wat voelt de deksel van mijn ton toch raar aan.

Ik kijk en zie een héle deksel vol met kleine beestjes van een millimeter grootte. Ook binnen in de ton, op de wanden van de ton allemaal kleine beestjes.

Wat zijn dit voor akelige dingen? En wat kan ik er tegen doen? Toch niet wéér een baal hooi van de boer dat ik weg moet doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedacht me gisteravond dat ik een microscoop heb, dus ik ga straks een poging wagen.

Maar dit zijn beestjes die je met het blote oog wel kunt zien, maar echt wel klein. Ik heb een hele ton vol...

Aan de konijnen merk ik niets, niets qua jeuk of krabben. Milo heeft wel kale plekken in zijn nek, maar dat is een langharig konijn. Daar had ik een paar weken terug al een topic over gemaakt.

Het heeft in de garage gestaan en daar is wel vrieskou geweest natuurlijk met die -20 grapjes van laatst. Niet zo koud als in de vriezer zelf..., mag ook niet van m'n moeder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje wat balen zeg dat de ton ineens vol met kleine beestjes zit! Ik denk eerlijk gezegd dat er niks anders op zit dan al het hooi weg te gooien en de hele ton grondig te reinigen. Ik kan mij goed voorstellen dat je wil weten waar al die beestjes ineens weg komen en wat het zijn. Helaas kan ik jou daar geen antwoord op geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik snap dat het niet mag, ik zou het van mijn eigen ouders ook niet mogen hoor dus ik leef met je mee.

ik gebruik altijd hooian de welkoop, van die hele grote zakken en die doe ik dan ik een plasticen bak dan kun je het er makkelijker uithalen. misschien kun jij dat ook doen?? mijn konijnen eten het gewoon voor de rest geef ik ze ook af en toe gras, en bijna elke dag wel een stukje appel of komkomer, ofzo. mijn konijntjes vinden komkomer suuuuperlekker!! ik hoop dat je hier wat aan hebt.

groetjes snufje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in de garage gekeken waar de rest van de baal staat, maar daar vond ik zo geen enkel beestje. Mijn ton zit helemaal vol, deksel, wanden... en in de kast waar de baal staat, heb ik geen beestje gespot.

In m'n kamer, rond de hooiruif, vind ik ze ook niet meer terug. Gisteravond zag ik er nog een paar.

Kan het komen doordat ik de deksel steeds op de ton doe... omdat ik behoorlijk hooikoorts heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat ons hopen dat het stofluis is, want die tripjes naar de dierenarts beginnen wel te wegen.

Mijn microscoop is blijkbaar stuk, dus dan maar een foto:

P1010145.jpg

P1010146.jpg

Dit zijn die beestjes die me momenteel helemaal gek maken. Ze hebben pootjes, lijken doorzichtig. Kopje,...

De baal staat in een kast, die niet dicht kan. Hij staat niet op de grond, ivm optrekkend vocht. Garage is verder droog en licht geïsoleerd. De ton staat dus in huis, droog huis, maar met de deksel erop. (hooikoorts) De geur in de ton is duidelijk anders dan in de kast in de garage. (Laatste ruikt heerlijk ^^) Oplossing zou dus kunnen zijn: geen deksel meer op de ton? Inmiddels zit ik ook alweer een dikke maand aan de medicatie, dus dat moet ik wel overleven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of het stofluis is....stofluis is volgens mij wat groter en grijzer maar het blijft erg klein, dus misschien zit ik er naast, je hebt er wel veel.

Misschien ton leegmaken en ton schoonmaken en dan hooi er weer in en deksel eraf laten.

Als ik iets doe... doe ik het goed. ;)

Volgens mij zitten ze vooral aan de bovenkant van de ton, maar dat weet ik niet zeker.

Beetje lastig weer om een hooi ton schoon te maken, maar ik zal eens zien.

Wat is hooi toch iets lastigs....had ik eindelijk goed en fijn hooi, krioelt het van de beestjes. Het hooi hiervoor was voornamelijk stof, het hooi daarvoor was bruin, ... Kunnen konijnen geen ander hoofdvoer kiezen :P (grapje he, ik weet hoe 't zit :P )

Link naar reactie
Delen op andere sites

hooi bij mij ziet er ietsje groenig uit maar stofluis heb je volgens mij wat vaker in de lente, omdat het hooi is wat het langste in de schuur heeft gelegen en daardoor stoffiger is geworden / vochtiger etc.

maar wat ga je eraan doen nu? Misschien heet water erover heen?

Ik kan me voorstellen dat je het lastig vindt.......ik zou wel je deksel eraf laten en misschien inderdaad alleen het deksel goed schoonmaken en er dan even af laten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb sinds vanmorgen de deksel er niet meer op gehad en begon al een verschil te zien.

Ik heb net de ton leeggehaald en alles luchtig verspreid over 2 bananendozen. Deksel op de ton doet blijkbaar geen goed, want onderin de ton was het warmer/vochtiger. Terwijl ik de deksel er alleen op leg en niet eens vast duw. Daarom al het hooi goed verspreid over dozen, met dit weer kan het niet buiten blijven, dus noodgedwongen in de keuken.

Daarna de ton met schoonmaakazijn, heet water en allesreiniger schoongemaakt. Afgedroogd en nu staat het nog goed na te drogen.

Ik heb ook mooi groen hooi, daar zit meer vocht in dan van dat bruine spul, lijkt me.

Ik heb voor de zekerheid wat beestjes in een onderzoekspotje gedaan. De beestjes die ik op het glazen plaatje heb gedaan, zijn inmiddels allemaal dood.

Dus ik begin inderdaad steeds sterker in stofluis te geloven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig dat het allemaal lijkt mee te vallen. :yes:

Inderdaad... zag de bui alweer hangen. Heb de laatste tijd al abonnement op de dierenarts :P

Het ruikt heerlijk beneden haha, als je de trap af komt, komt de hooi geur je tegemoet. Ik heb geen beestje meer gespot en ga het over een paar uur één doos hooi in de ton gooien. Als dat goed gaat, komt daar vanavond deel 2 bij :)

En ik maar niezen, jeuk in de ogen enzo :P Ik keer het hooi ook om het uur om.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij zijn dit de hele jonge stofluizen (en ook nog erg veel, zit er echt geen schimmel in je hooi?). Kun je je hooi niet gewoon in de garage bewaren en daar elke dag een pluk vandaan halen? Mijn ervaring is namelijk dat stofluizen binnen notime OVERAL zitten, echt smerig. Ik heb ook 1x een hele vieze baal hooi gehad waar de beestjes met miljoenen tegelijk uitkwamen marcheren. Gelukkig stond die baal in de stal en niet bij mij in de kamer :D

Tegenwoordig doe ik 1 zo'n plak in een plastic zak en een nachtje in de vriezer, dan zet ik em in de kast neer, maar ja moet je wel ruimte in je vriezer hebben...Je kunt het natuurlijk ook per portie invriezen.

aangepast door HildeR
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooikoorts en konijnen is een een slechte combinatie :P

Ik had laatst een zak kruidenhooi in de auto liggen. Het rook er echt heerlijk!

Fijn dat die beestjes weg zijn. Ook zonde om alles weg te moeten gooien als je net van dat lekkere hooi hebt gevonden voor ze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er over nagedacht voor ik konijnen nam. Zonder konijnen zat ik al van februari tot en met oktober/november aan de medicatie. Nou ja, dan blijft er niet veel van het jaar over :P

Toen we nog beneden woonden, ging het beter. Ik moet gewoon niet intensief met hooi bezig zijn, niet met m'n neus in hangen enzovoorts. Het wil best. Zoveel verschil maakt het uiteindelijk niet.

Hooi in de auto is ook altijd garantie voor een allergische reactie. Veel te kleine ruimte haha.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij zijn dit de hele jonge stofluizen (en ook nog erg veel, zit er echt geen schimmel in je hooi?). Kun je je hooi niet gewoon in de garage bewaren en daar elke dag een pluk vandaan halen? Mijn ervaring is namelijk dat stofluizen binnen notime OVERAL zitten, echt smerig. Ik heb ook 1x een hele vieze baal hooi gehad waar de beestjes met miljoenen tegelijk uitkwamen marcheren. Gelukkig stond die baal in de stal en niet bij mij in de kamer :D

Tegenwoordig doe ik 1 zo'n plak in een plastic zak en een nachtje in de vriezer, dan zet ik em in de kast neer, maar ja moet je wel ruimte in je vriezer hebben...Je kunt het natuurlijk ook per portie invriezen.

Ik vind geen schimmel. De garage is een hindernissenparcours en mijn konijnen eten beter hooi als ze meermaals per dag een pluk krijgen.

Ze zaten opgesloten in de ton, dat scheelt denk ik wel. Ons huis is verder een droge omgeving. Ik kom ze verder voorlopig niet tegen.

Ze begonnen zich echt terug te trekken toen ik de deksel van de ton hield. Toen ik eenmaal met de ton buiten was, was het aanzienlijk minder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .