Ga naar inhoud

Wat doen om konijn beter te laten voelen?


pxsy

Aanbevolen berichten

Hallo,

Zaterdag hebben we een konijntje uit de opvang gehaalt om te koppelen aan ons huidige konijntje.

Het koppelen ging niet meteen goed (zie koppel topic) dus daarom zitten ze nog even in aparte kooien maar wel in de zelfde ruimte. (ik zal nu wachten met koppelen tot hij zich beter voelt)

nu viel het me gister op dat het nieuwe konijntje niet zo veel at en niet zo veel dronk en heel stil was. Nu is het probleem dat ik dit konijntje pas een paar dagen ken, dus ik weet niet of hij normaal levendig is of ook gewoon rustig.

voor de zekerheid had in de dierenarts gebeld en alles uitgelegd, zij had liever dat we even langs kwamen en zo gingen we dus gister naar de dierenarts.

Daar bleek er inderdaad iets niet goed, ik heb niet precies mee gekregen wat er aan de hand was. maar er zat een flinke hoeveelheid vuil vast aan zijn piemel. Misschien nawee van een blaasontsteking maar hij had er pijn aan en hij kon er niet door plassen. ze hebben de viezigheid weg gehaald, hem antibiotica, pijnstilling en eetlust opwekker gegeven. daarna hebben ze zijn piemel nog ingesmeerd met een creme en hem wat dwangvoeding gegeven.

Daarna mocht hij met ons mee naar huis, we kregen mee; antibiotica, pijnstilling en dwangvoeding.

ik heb hem vanochtend alles gegeven zoals is uitgelegd, (gister avond wel ook nog wat dwangvoeding en water via een spuitje). en hij zit nu in zijn kooi waar ik een handdoek heb bij gelegd en een warm flesje water voor als hij het koud heeft (hij voelde wat koud).

Het flesje water en de handdoek wil hij niks van weten en hij ligt nog steeds stil in een hoekje. eten en drinken heb ik hem zelf ook nog niet zien doen. nu snap ik dat ik het wat tijd moet geven voordat hij zich weer wat beter voelt.

Maar ik vind het sowizo erg moeilijk om in te schatten hoe hij zich voelt, ik ken hem nog maar een paar dagen dus ik weet niet echt hoe zijn karakter normaal was.

Ook zou ik graag iets doen waardoor hij zich ietsje beter voelt want ik voel me zo machteloos.

Ben ik iets vergeten? zie ik iets over het hoofd. of moet ik hem nu gewoon lekker even met rust laten. en alleen storen als ie wat voeding of medicijnen moet.

Sorry voor het lange verhaal, maar dit is allemaal nieuw voor me dus ik weet ook niet zo goed wat ik allemaal moet doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat weet ik niet, vind ik ook heel moeilijk om te zien.

Hij heeft hele kleine keuteltjes, en heb gezocht en er liggen wel keutels in de kooi maar of die nou van nu zijn of van gister.

Ons andere konijn keutelt heel duidelijk grote keutels. Maar deze keutelt vanaf het begin al hele kleintjes..

Plassen doet ie wel, tenminste dat heb ik een paar keer gezien nog wel. en heel soms zie ik hem zijn blindedarmkeutels eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aah wat sneu...dit kan dus ook verklaren waarom die toch zoveelde die reed op haar

Heeft de dokter niet gezegt wat het was?

Als ik dit zo lees denk ik aan:

Syfilis: Veroorzaakt door een bacterie. Het is overdraagbaar tijdens geslachtsgemeenschap, of via stro en voedsters geven het door aan de jongen. Dieren hebben blaasjes op geslachtsdelen, bek, ogen, neus. Later korstjes, zowel rammen als voedsters kunnen dit krijgen. De symptomen bij deze ziekte zijn: gezwollen geslachtsopening, soms ook rood, zweertjes rondom anus en voorpoten, korsten op oogleden, lippen en snuit. De behandeling van deze ziekte bestaat uit goed ontsmetten van de omgeving, het dier in quarantaine plaatsen (afzonderen van andere konijnen) en een penicillinekuur. Let wel goed op dat je dierenarts een kuur geeft die veilig is voor konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dokter heeft verder niet gezegd of het een naam had of wat het was.

Verder zie ik niets van de andere symptomen die je noemt, maar ik zal er in ieder geval op blijven letten.

Ik laat hem nu maar zo veel mogelijk met rust, maar het voelt zo rot dat je zo weinig voor zon beestje kan doen.

Het is ook heel vervelend dat ik niet weet hoe hij zich normaal gedraag, zo is het lastig inschatten of het goed met hem gaat of niet.

voor nu zal ik maar blijven doen wat de dierenarts heeft gezegd, en als er niks veranderd ga ik voor het weekend nog even terug naar de dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dokter heeft verder niet gezegd of het een naam had of wat het was.

Verder zie ik niets van de andere symptomen die je noemt, maar ik zal er in ieder geval op blijven letten.

Ik laat hem nu maar zo veel mogelijk met rust, maar het voelt zo rot dat je zo weinig voor zon beestje kan doen.

Het is ook heel vervelend dat ik niet weet hoe hij zich normaal gedraag, zo is het lastig inschatten of het goed met hem gaat of niet.

voor nu zal ik maar blijven doen wat de dierenarts heeft gezegd, en als er niks veranderd ga ik voor het weekend nog even terug naar de dierenarts.

Het is ook heel vervelend..maar je doet je best ervoor heel veel suc6 met het ventje

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenarts belde vandaag om te vragen hoe het ging, en ik heb alles uitgelegd, daarna hebben ze gevraagd of we terug wilde komen vandaag. We zijn dus vanmiddag weer terug gegaan naar de dierenarts, en hij is daar gebleven.

Ze hebben een foto van zijn buik gemaakt en die zit helemaal vol met gas, ze had er ook een bepaalde naam voor. ook zijn temperatuur was 36,4 en dat was niet zo goed zei ze..

hij is nu daar gebleven en heeft iets tegen het gas gekregen. Ze wist niet of het goed kwam, ze zei de ene keer gaat het goed en de andere keer niet, maar het zag er niet heel best uit. het was wel goed dat hij nog een beetje bewoog en levendig was en dat hij zich zelf soms nog waste.

Ik hoop maar dat het goed komt, het arme beestje was hier pas net :(

aangepast door pxsy
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, wat vreselijk! Heb je net een nieuw konijntje en dan zit je meteen in de zorgen en de stress.

Heb je al contact gehad met de opvang, waar hij vandaan komt? Zo'n vies geslachtsdeel krijg je toch niet zomaar van het ene op het andere moment? Die gasaanval kan eventueel een combinatie zijn van pijn en de stress van een nieuw huis en de koppeling.

Ik wil je in ieder geval even heel veel sterkte wensen. Ik hoop zo, dat de kleine man het redden gaat en dat hij daarna alsnog heel gelukkig gaat worden met zijn nieuwe vriendin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de opvang net een mailtje gestuurd met alle uitleg er in, dus even afwachten wat de opvang voor antwoord stuurt.

De dierenarts dacht ook al dat de pijn en alle stress rondom het verhuizen en koppelen niet veel goed had gedaan.

Ook waren zijn keutels al heeel klein toen hij hier kwam, dus misschien speelde er toen al iets.

Het enige dat ik nu kan doen is hopen dat hij er doorheen komt, en weer lekker hier terug komt. heb nu al zo erg te doen met het kleine beestje.

Bedankt voor de steun, het is fijn dat hier mensen zijn met de zelfde liefde voor konijnen. mijn ouders snappen er namelijk helemaal niks van dat ik zoveel moeite doe voor een beestje dat hier net is.

Gelukkig ben ik meer dan oud genoeg om zelf te bepalen wat er gebeurd :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanochtend belde de dierenarts(assistente), Spot heeft trommelzucht en eet en drinkt nog steeds niet zelf. Hij moet daar nog even blijven en ze hopen heel erg dat het nog goed komt. De dierenarts ging hem vanochtend weer even bekijken en alles en daarna zou ze weer even bellen.

ik duim nog steeds voor het kleine ventje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat dacht ik ook

Dat plassertje moeten ze daar ook gezien hebben

Of is er met de koppeling in gebeten ofzo

Oh, wat vreselijk! Heb je net een nieuw konijntje en dan zit je meteen in de zorgen en de stress.

Heb je al contact gehad met de opvang, waar hij vandaan komt? Zo'n vies geslachtsdeel krijg je toch niet zomaar van het ene op het andere moment? Die gasaanval kan eventueel een combinatie zijn van pijn en de stress van een nieuw huis en de koppeling.

Ik wil je in ieder geval even heel veel sterkte wensen. Ik hoop zo, dat de kleine man het redden gaat en dat hij daarna alsnog heel gelukkig gaat worden met zijn nieuwe vriendin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb de opvang gister gemaild, maar kreeg niks terug. toch raar vorige keer reageerde ze steeds zo snel. maarja misschien is het druk.

Spot is nog steeds bij de dierenarts en die zou vanavond even bellen met een update, helaas ben ik dan weg maar gelukkig is mn vriend nog thuis. ik hoop maar dat het nog goed gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al krijg ik niet zoveel reacties ik typ gewoon even verder want ik moet het toch van me afschrijven.

De dierenarts heeft vanavond gebeld, helaas was ik aan het voetballen dus werd de voicemail ingesproken.

Aan het bericht te horen gaat het niet zo goed, er was geen verbetering, hij eet, drinkt en keutelt nog steeds niet zelf.

Ze doen er verder alles aan om het te verhelpen maar er is nog geen verbetering en ook het gas gaat niet weg, ze gaan nu de medicijnen wat verhogen en hopen dat, dat gaat helpen.

Hij had een onderhuids infuus en hij kreeg dwangvoeding en drinken. Verder zei ze dat het erg kritiek was en door de manier waarop ze haar bericht insprak kreeg ik niet veel hoop meer op een goede afloop.

Morgen ochtend worden we weer gebeld en dan horen we hoe hij de nacht is doorgekomen, maar als het morgen nog niet beter gaat verlies ik de hoop zelf ook een beetje. Ik hoop heel erg dat hij geen pijn heeft want dat zou ik echt heel erg vinden.

vind het echt zo Jammer, het is net alsof onze Jill geen vriendje gegund is, de eerste keer dat we het probeerde bleek de ram toch een voedster. en de tweede keer krijg je dit. het voelt gewoon zo raar, je haalt zon beestje uit de opvang en denkt nu wordt het leuk en in plaats daarvan ben ik al een aantal dagen bezig met verzorgen en ben ik alleen maar bezorgd.

Nouja, sorry dat ik dit forum gebruik om mijn "hart te luchten" maar moet het toch ergens van me afschrijven. als dat niet mag mag dit topic rustig gesloten worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .