Ga naar inhoud

Biks, Hooi of beide?


BooBoo

Aanbevolen berichten

Ik zit mezelf al een tijdje af te vragen hoe het eigelijk zit met voeding van een konijn.

BooBoo heeft de gehele dag onbeperkt hooi en s'avond tijdens het avondeten krijgt hij een handje vol biks (dit is namelijk avondeten voor hem).

Ik heb weleens geprobeerd meer brokjes te geven, wat BooBoo netjes heeft opgegeten, kreeg de dag erna enorm last van zijn darmpjes. En was zelfs zo erg, dat ik direct naar de DA ben gegaan.

BooBoo is in principe een konijntje met hele gevoelige darmpjes en heel hele strikte regels nodig wat betreft voeding.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken, zonder dat hij te weinig voeding/vitamine binnenkrijgt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster verdraagt geen groente dus die leeft op biks en hooi

Ook mijn ram

Ik geef smorgens 29 gram per konijn en smiddags 20 gram per konijn

Ze wegen 2.1 kilo en 2.5 kilo

Je moet je konijn even wegen

Welke biks geef je dat is ook belangrijk van de ene mogen ze weer minder

Maar het is erg afhankelijk van het konijn

De een heeft er genoeg aan en voor een ander is het weer teveel

Weeg hem regelmatig

Biks is maar bijzaak hooi is belangrijk

Eet hij goed hooi

Alleen uit hooi kunnen ze niet alles halen wat ze nodig hebben

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een ram met gevoelige darmen. Ik geef ze 35 gram per konijn per dag (konijnen zijn 2,2 en 2,4 kilo) van HFST. Daarnaast onbeperkt hooi en een senseo kopje met diverse gedroogde kruiden en gedroogde groente. Af en toe krijgen ze nog wat verse groente en in de zomer ook heel veel verse kruiden. Mijn ram reageerde voorheen op groente, maar dat lijkt nu over, vandaar dat ik af en toe weer groente geef.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van nature leven konijnen op een sober dieet, dus konijnen doen het vaak helemaal niet goed op voedsel met veel voedingsstoffen en stofjes die ze niet nodig hebben (zoals in gemengd voer). Dus je voert je konijn goed, hooi moet onbeperkt verstrekt worden en hoeveelheid biks hangt af van het gewicht van je konijn (wat voor biks geef je?). Eet je konijn niet zo goed hooi, moet je wat minder biks geven. Zo simpel is het. Eet hij daarnaast een beetje groente maar nog steeds hooi is er niks aan de hand!

Link naar reactie
Delen op andere sites

BooBoo krijgt elke dag vers hooi en dat ik ook datgeen waar hij voornamelijk op leeft. Hij eet veel hooi en is er ook heel gek op. Daarnaast rkijgt BooBoo elke avond een handje vol biks (PetsPlace Huismerk) Dit krijgt hij elke avond rond 19:00, wanneer wij ook gaan eten en dat verdeeld hij voor zichzelf over de hele avond. Ik ben alleen bang dat hij misschien iets mist aan vitamine o.i.d. Waar kan ik deze gedroogde kruiden en gedroogde groente vandaan halen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk dat hij echt niks zal missen aan vitamine hoor.

omdat Mickey het echt heel extreem had die plakpoep ben ik van de dierenarts de eerst 3 dagen alleen hooi gaan geven

daarna na die drie dagen moest ik 2 brokjes gaan geven daarna 4 en daarna 6 en zo gaan bouwen elke dag tot ik aan de 25 gr zat.

ook had hij van ss al speciale voeding gekegen en als dat ook niet zou helpen dat mocht ik alleen maar hooi aan hem gaan geven.

ik vroeg of dat kwaad kon maar hij zei van niet.

gelukkig regareerd hij nu wel weer goed op de HFST ik geef 25 gram en dan verdelen in 2 keer, een keer in de ochtend en 1 keer in de avond voor we naar bed gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen krijgen ook alleen hooi en hopefarmssupertrio

Ze krijgen wel goede kruidenhooi daar zit rozebottel door mint en kamille

Op die manier heb ik ook niet het gevoel dat ze iets te kort komen

Maar ik zou ze zo graag een lekkere groente schotel voorzetten :$:$

ik denk dat hij echt niks zal missen aan vitamine hoor.

omdat Mickey het echt heel extreem had die plakpoep ben ik van de dierenarts de eerst 3 dagen alleen hooi gaan geven

daarna na die drie dagen moest ik 2 brokjes gaan geven daarna 4 en daarna 6 en zo gaan bouwen elke dag tot ik aan de 25 gr zat.

ook had hij van ss al speciale voeding gekegen en als dat ook niet zou helpen dat mocht ik alleen maar hooi aan hem gaan geven.

ik vroeg of dat kwaad kon maar hij zei van niet.

gelukkig regareerd hij nu wel weer goed op de HFST ik geef 25 gram en dan verdelen in 2 keer, een keer in de ochtend en 1 keer in de avond voor we naar bed gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

BooBoo krijgt elke dag vers hooi en dat ik ook datgeen waar hij voornamelijk op leeft. Hij eet veel hooi en is er ook heel gek op. Daarnaast rkijgt BooBoo elke avond een handje vol biks (PetsPlace Huismerk) Dit krijgt hij elke avond rond 19:00, wanneer wij ook gaan eten en dat verdeeld hij voor zichzelf over de hele avond. Ik ben alleen bang dat hij misschien iets mist aan vitamine o.i.d. Waar kan ik deze gedroogde kruiden en gedroogde groente vandaan halen?

Ik heb laatst toevallig de samenstelling van dat voer bekeken. die is eigenlijk best beroerd... Veel te veel calcium en te weinig vezels. de eiwitten weet ik zo even niet meer. Voor een konijntje met gevoelige darmen is Science Selective een hele goede brok. De samen stelling is erg mooi en de brok bevat veel vezels wat goed is voor de darmen. Science selective is oorspronkelijk ook gemaakt voor konijnen met gevoelige darmen als ik mij niet vergis.

Alleen hooi ben ik nooit zo'n fan van. Een wild konijn leeft in een groot gebied waar veel verschillende planten en kruiden staan. Elke plant heeft andere voedingsstoffen. Zo "shopt"het wilde konijn zijn menu bij elkaar. Het hooi wat wij geven komt van een veld waar misschien nog wat onkruid voor komt maar is met name gras. het bevat dus niet de vele soorten planten die de weide waar het konijn in het wild rondloopt bevat. De brokjes zijn een aanvulling op wat niet in het hooi zit. Dit hoeft maar heel weinig te zijn om het aan te vullen, dus ik zou gewoon door gaan met de hoeveelheid die je nu geeft en als het op is kijken naar een andere biks die niet te hoog in de eiwitten zit (care+ bevat bijvoorbeeld veel vezels, maar ook veel eiwitten, waar sommige konijnen last van krijgen met de darmen.) Science selective en Hope Frams Super trio zijn mooie brokken met een goede samenstelling. Ik geef zelf Bunny Basics T van Oxbow. Dit is ook een goede brok, maar is helaas niet in Nederland te krijgen en moet via internet uit Engeland besteld worden. (ik bestel gelijk voor een jaar zodat de verzend kosten meevallen.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

BooBoo krijgt elke dag vers hooi en dat ik ook datgeen waar hij voornamelijk op leeft. Hij eet veel hooi en is er ook heel gek op. Daarnaast rkijgt BooBoo elke avond een handje vol biks (PetsPlace Huismerk) Dit krijgt hij elke avond rond 19:00, wanneer wij ook gaan eten en dat verdeeld hij voor zichzelf over de hele avond. Ik ben alleen bang dat hij misschien iets mist aan vitamine o.i.d. Waar kan ik deze gedroogde kruiden en gedroogde groente vandaan halen?

caviakruiden.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor al jullie tips! :cool: Ik heb inderdaad naar Science Selective gekeken, maar vond het inderdaad iets te duur. Maar als het beter is voor BooBoo, dan ga ik over naar een duurder merk. Ook ga ik vanaf nu i.p.v. gewoon hooi, kruidenhooi gebruiken. Ik hoop dat de darmpjes van BooBoo hierdoor verbeterd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik gebruik ook kruidenhooi voor mickey

anders zou je ook HFST kunnen geven dat is een goede bix en goedkoper dan de SS.

ik heb wel gemerkt dat mickey meer last van zijn darmen krijgt, als hij kruidenhooi met brandnetel krijg, dus geef hem nu kruidenhooi met wortel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou inderdaad naar een andere brok overstappen, darmproblemen veroorzaakt door een brok is naar mijn idee dus een kwalitatief slechte brok. Tips heb je hierboven al gekregen! Succes ermee! Als je een niet duur kruidenhooi zoekt: Alpenweidehooi van Vitakraft per 5 kg zakken, kost iets van 6 euro geloof ik. Vinden ze gegarandeerd lekker en het is mooi hooi!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar is kruidenhooi beter voor de darmen? Er zit toch alleen een lekkerdere smaak aan? Zodat ze het beter eten? Hooi blijft hooi. Dan kun je de kruiden m.i beter los geven als die effect op de darmen hebben. Kruidenhooi is erg duur en er zijn ook genoeg konijnen die hun neus ophalen voor het normale hooi als ze kruidenhooi hebben geproeft. Ik zou eerst eens een goede brok proberen, evt met wat losse kruiden als tussendoortje. booboo eet goed hooi heb ik begrepen dus zou ik niet direct standaard kruidenhooi gaan geven. Bespaar dat geld en koop er een goede brok voor, daar hebben zijn darmen meer baat bij denk ikals hij zijn hooi goed eet( zijn smaak is een ander verhaal natuurlijk ;))

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook geprobeerd om kleine stukjes verse groente te geven, maar ook daar is BooBoo te gevoelig voor! Op e.o.a manier kan BooBoo alleen maar brokjes en hooi verdragen. Beetje jammer, want ik zou hem wel graag willen belonen als hij iets goeds doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .